Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-26, 01:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag tänker att hölster ändå antyder någon slags vana av korrekt handhavande med vapen, till exempel från en skytteklubb eller vapenutövning i yrket.

Spontant skulle jag till exempel säga att det är mycket mindre sannolikt att CP skulle äga och orka mecka med ett hölster än att till exempel en polis eller militär skulle göra det.
Jo, så är det väl iofs.

Hölster följer väl sällan med vid illegala vapenköp dessutom tänker jag mig. Så är det ju i alla fall idag.

Det tyder väl då på skytteklubb eller polis/militär som du säger.
Citera
2025-07-26, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, men dessa saker har problem i sig när man analyserar det. Jag stannar inte bara vid utgångsläget med 23:19 keps och väska. Det låter mycket mer misstänkt än om man ger den fullständiga bilden med tex alla övriga observationer ommed väskor osv.

Din uträkning om hur många som känner en med mordvapen är extremt lågt räknat för övrigt. Vapenhandlaren känner inte bara 1-2 pers. Han har sin fru och barn, plus SE med fru. Och dessutom säkert minst en familj till han umgås med.

Barnen osv måste räknas med i procentsatsen om du ska beräkna procenten mot hela Stockholms befolkning. Annars får du beräkna bara mot folk som kan vara gm enligt kön och ålder. Och då kanske vapenhandlaren bara känner 1-5 pers nära. Men då är det inte kontra den ca miljonen som bodde i Stockholm.

Vet du hur många Magnum 357 som fanns i Stockholm då ?
Citera
2025-07-26, 01:45
Medlem
Citat:
Jo, så är det väl iofs.

Hölster följer väl sällan med vid illegala vapenköp dessutom tänker jag mig. Så är det ju i alla fall idag.

Det tyder väl då på skytteklubb eller polis/militär som du säger.

Jag tror inte på yrkesmördare

Klädsel och ryggskott känns tveksamt
Citera
2025-07-26, 06:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror inte på yrkesmördare

Klädsel och ryggskott känns tveksamt
Jag har inte skrivit något om yrkesmördare. Läsförmågan är verkligen på topp.

"Klädsel och ryggskott känns tveksamt"
ja, ryggskott känns bättre naken. Så är det ju.
Citera
2025-07-26, 16:02
Medlem
Citat:

Jag har inte skrivit att du skrev yrkesmördare ...

Men jag skrev det när ni var inne på hölster odyl...

Jag tror inte på ett planerat dåd heller som militär/polis eller yrkesmördare

Tror inte GM väljer keps, släta skor , fladdrande överdel

Inte heller ryggskott utanpå en tjock rock på Olof .. Utan det blir ett skott mellan ögonen

Genom att komma fram till detta så ökar det betydligt på en person som är lite medelklass och som mördar lite i affekt som ensam GM
Citera
2025-07-26, 16:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Det låter mer som någon som brukade promenera omkring i Stockholms innerstad som fick syn på LOP utanför Grand före bion av en slump och såg rött när han såg OP.

Kanske någon som ägde aktier och tyckte den nya omsättningsskatten på aktieaffärer var droppen som fick bägaren att rinna över. En skatt han påmindes om vid varje löpsedel under promenaden.

Någon som var känd för att alltid klä sig likadant och gick hem och hämtade ett vapen han förvarade i bostaden inom bekvämt promenadavstånd. Kläderna fick duga.

En jägare som visste att man alltid skjuter småvilt enklast när de inte ens upptäckt att man är i närheten.

Vet vi om SE ägde mycket aktier? Betydde de erfarna mordutredarnas kommentar "att SE hade dåliga affärer" att SE ägde aktier på dekis? SE talar mycket om jakt, så kanske hade han ett illegalt vapen gömt hemma hos mamma på Riddargatan?

Edit: (alternativ teori) SE som var uppväxt i Indien hade kanske beundrat "Thugs" och valde därför samma klädkod som de använde?

Chatgpt:
Hur klädde sig thugs i Indien?

1. Diskret och vardagligt
De bar ofta enkla, traditionella kläder som var vanliga bland resande, handelsmän eller pilgrimer:

Dhoti – ett tygstycke virat runt midjan och benen

Kurta – enkel, lång skjorta [fladdrande?]

Turban eller scarf för att skydda mot solen och dölja identitet [Odefinierad huvudbonad för att dölja identitet]

Syftet var att inte väcka misstanke – de utgav sig ofta för att vara fromma män eller köpmän.

2. Inga utmärkande symboler
De bar sällan några igenkännbara märken som kunde knyta dem till gruppen.

Inget tyder på att de hade någon enhetlig "uniform".

3. Dold utrustning
De bar med sig rep eller tygremsor (kallas rumāl) som de använde för att strypa sina offer.

Vapnen hölls diskret undangömda – det var viktigt att verka oskyldig. [Ingen såg GMs vapen under flykten]

Infiltration som taktik [SE infiltrerade utredningen genom att framträda i pressen vid ett fåtal gånger]

De var ofta mästare på förklädnad, och kunde ta roller som: [Pusselbiten?]

Muslimer eller hinduer beroende på region

Handelskaravaner

Heliga män (sadhu)

Tjänare eller vägvisare [SE pekade i gränden]

Deras klädsel anpassades efter lokal sed, så att de kunde resa obemärkt över stora delar av Indien. [GM smälte in i Stockholms nattliv efter mordet och reste obemärkt hem]

Värt att veta
Bilden av "thugs" som mörka, ritualistiska mördare är delvis präglad av brittisk kolonial propaganda, särskilt efter att brittiska myndigheter började förfölja dem under 1830–40-talet.

Den påhittade GM-SE kan ha klätt sig främst för att passa in i Stockholms nattliv efter mordet och inte som en yrkesmördare med kamouflagefärgade kläder, grova militärkängor och ansiktet målat i grönt och svart. (Hakspetsen var ljus och klädseln beskrevs som "generiskt mörk", vilket pekar starkt mot den påhittade GM-SE som mördaren tydligen.)
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-26 kl. 16:34.
Citera
2025-07-26, 16:51
Medlem
Citat:
Andra märkliga tillfälligheter finns ju bland andra vittnen för övrigt. AB jobbar för Bofors, det hade blivit besvärande för honom om han blivit misstänkt. LJ och ACR känner till CP. Vad är oddsen att just de skulle vara i mördarens flyktväg i ett brott där CP är misstänkt. Det finns en massa sådan tillfälligheter.

Allt det här beror som sagt på den stora mängd faktan vi har.

Lite småkorkat inlägg av dig igen...

Såklart man vill ha så många bitar som möjligt på en misstänkt GM..

Engström är där tidsmässigt
Engström har signalement
Engström har en koppling till vapen

Att försöka jämföra det med att AB jobbar på Bofors eller att LJ visste vem CP var är bara korkat !
Citera
2025-07-26, 16:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Engström har signalement

Att försöka jämföra det med att AB jobbar på Bofors eller att LJ visste vem CP var är bara korkat !
Briljant!

"Engström har signalement"

Att "ha signalement" är så klart misstänkt. Där har du en poäng.

Visste du att alla som liknar varandra är samma person?
Citera
2025-07-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Briljant!

"Engström har signalement"

Att "ha signalement" är så klart misstänkt. Där har du en poäng.

Visste du att alla som liknar varandra är samma person?

Alla som liknar varann stämplar inte ut 23:19 på Sveavägen...

Men om det är en dubbelgångare som befinner sig strax före så är det fine...

Men är det bevisat ?
Citera
2025-07-26, 17:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Engström har signalement

Hade du läst ordentligt vad jag skrivit kanske du inte funnit det så korkat.

Jag jämför nämligen inte de sakerna. Jag visade bara på att osannolikheter och tillfälligheter dyker upp lite här och var pga den stora mängd fakta som grävts fram.
Citera
2025-07-26, 17:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Alla som liknar varann stämplar inte ut 23:19 på Sveavägen...

Men om det är en dubbelgångare som befinner sig strax före så är det fine...

Men är det bevisat ?

Den största elefanten i rummet är väl att de som såg mördaren bäst på mordplatsen inte beskriver någon keps utan tyckte mördaren hade en stickad mössa eller var barhuvad. AB, IM, JA, LL, AH, ja listan kan göras lång.

SE stämplade ut inne i Skandiahuset och pratade därefter med väktarna några minuter innan han gick ut på Sveavägen, men där måste man klara av att göra en tidslinje, så det är lite överkurs i denna tråd.
Citera
2025-07-26, 17:07
Medlem
Citat:
Hade du läst ordentligt vad jag skrivit kanske du inte funnit det så korkat.

Jag jämför nämligen inte de sakerna. Jag visade bara på att osannolikheter och tillfälligheter dyker upp lite här och var pga den stora mängd fakta som grävts fram.

Det är som att jämföra när du gör det i den kontexten på mitt inlägg...

Om du verkligen hade velat gräva i sannolikheten så hade jag kunnat snabbt visat dig på sannolikheter ang Engström och GM

Endast 5 personer har möjlighet att visats på trottoaren från Skandia och brottsplatsen

3 av dom är bevisligen inte GM..

AB, LP , OP...Då återstår GM samt Engström

Av dessa två som återstår så har dom liknade signalement vilket väskan med samma mått sticker ut mest

Att dessutom Engström har en koppling till mordvapnet är så otroligt i den kontexten att det är snudd på galet !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in