2025-07-24, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Att du din läsförståesle är näst intill obefintlig, det vet alla med någorlunda koll, men att den är så dålig att du inte ens klarar av att läsa det som står i klartext är minst sagt fascinerande. Jag får ta det igen så att lilla dumhuvudet förstår:

(...) SJUNKER DET IN I LILLA DUMHUVUDET?

Jag tycker vi tar en fruktstund för lilla damen, här har du en läsefrukt som kom idag i Aftonbladet:
USA förbjuder tillsats i vaccin

Hälsodepartementet i USA stoppar användningen av en ingrediens i vaccin som länge ifrågasatts av vaccinskeptiker. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoV85V/usa-forbjuder-tillsats-i-vaccin
Citera
2025-07-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater

https://www.youtube.com/shorts/sFuYKfnN2vA

Elsa Widding.

Jag har både läst och sett henne förr, men det var intressant i det här klippet att se Jakob Forssmed generaliserande tala om sin tacksamhet mot vacciner varvid han tycks antyda att Widding skulle vara motståndare mot alla vacciner. I klippet får hon därför påpeka på att det hon kritiserar är just mRNA-vaccinet.

Samma sak påpekade forskare som var med som undersökta personer i den nya Yale-pre printen av Iwasaki om postvaccin-syndrom. De kände sig uppenbarligen senare i en artikel tvingade att påpeka att det inte är generella vaccinmotståndare utan endast är kritiska mot just detta vaccin, eftersom de själva har vaccinerat sig mot annat tidigare utan att få problem.
Citera
2025-07-24, 18:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
VA?!
Är det sant?

Jag fann en gång en video angående om en person som sa att han ångrande sig att ha tagit vaccin. Men just varför, minns jag inte och jag hittar inte den videon. Den kanske har blivit bortplockad?

Intressant att sådana videos blir bortplockade. De innefattar ju inget som bryter mot de flesta communityregler? Man får väl ha sina åsikter och berätta om sina erfarenhet, angående om mediciner/vaccin? Det är väl inget som bryter mot vare sig Youtube regler eller Facebookregler?

Så konstigt att dessa bli bortplockade.
Jag känner personligen inte till att den typen av videos blir bortplockade någonstans. Jag tycker heller inte att det på något vis skall finnas någon form av begränsning i hur mycket en person skall tillåtas göra bort sig eller demonstrera sin okunskap. Snarare tvärtom, men av praktiska och juridiska skäl är det svårt att införa någon typ av regelverk som styr i vilken mån folk skall vara ålagda att upplysa andra om sin pappskallighet.

Alternativet är därför att låta dem agera öppet och fritt på t.ex. sociala medier och i diskussionsforum för att på så vis uppna exakt samma syfte. Och resultatet ser vi här på FB i form av stjärnskott som Lamento, onopono och RustyShackleFord, kurt-sune, Dick-Jerker och inte minst borskungen.

Citat:
Är det fler här som kan skriva om dessa blivit lättare sjuka av vaccin eller har vänner som har lättare för att bli sjuka?
Du kan var helt förvissad om att det finns dussintals personer (eller konton, beroende på hur man ser på saken) som står mer än redo att beskriva hur hälften av deras arbetskamrater numera drabbas av allvarliga sjukdomar och lider av influensan varannan vecka, den andra hälften diagnostiseras med turbocancer minst en gång i månaden och samtliga deras barn har konstanta i hjärtstopp när de spelar fotboll och återstoden av deras familj och bekantskapskrets drabbas kontinuerligt av allehanda åkommor som krympande pillesnopp, slapp fitta, nageltrång och punktering på bilen - allt orsakat av COVID-vaccin. ALLT är vaccinets fel, och alla vill ha miljoner i ersättning eftersom Pfizer "ljuger" om att vaccinet inte testades för smittspridning.

Citat:
Väldigt många i min omgivning som tagit vaccin, berättar om att dessa numera blir lättare sjuka som sagt, så det kan inte vara någon slump!

Någonting är det med denna vaccin! Och det kanske inte var så illa som skeptiker har sagt, men något knas är det med vaccinet. Eller så är det precis som skeptiker talade om.

Var det inte någon politiker i Riksdagen som sa något om att Covidvaccin framkallar cancer?
Eller också kan man titta på vad den faktiska statistiken säger. Påverkar COVID-19 kanske sjukdomsbilden? Dör en större andel som varit sjuka i COVID-19 än motsvarande icke infekterade? Hur ser det ut gällande hjärt-kärlsjukdomar sjukdomar pre- och post- genomgången COVID19? Det finns studier som gjorts på statistik tillgänglig från vissa länder, och den kunde man kanske titta på för att på så vis avgöra om en ökad frekvens av sjukdomar kanske kan relateras till något annat än just vaccin...?

Citat:
Conclusions
COVID-19 infection, including long-COVID, is associated with increased short- and long-term risks of CVD and mortality. Ongoing monitoring of signs and symptoms of developing these cardiovascular complications post diagnosis and up till at least a year post recovery may benefit infected patients, especially those with severe disease.
https://academic.oup.com/cardiovascres/article/119/8/1718/6987834?login=true

Jovars, anekdotisk bevisföring är ok, det är ju i själva verket exakt vad jag avsåg när jag nämnde att det borde vara fritt fram att upplysa andra om sin pappskallighet.
Senast redigerad av korrektamund0 2025-07-24 kl. 18:30.
Citera
2025-07-24, 22:30
Avstängd
Citat:
Men sitta och antivaxxar-patraska på internet utan att ha minsta aning om vad du pratar om, de skall du göra?

En bättre tanke är kanske att antivaxxar-patrask slutar upp med att sitta och hitta på att det förekommer "VAERS-brott" innan det finns någon form av underlag för den typen av påståenden? I synnerhet finns det ingenting som gäller några "10,000 fall" utan snarare fyra (4) - och då har man inte ens kunnat konstatera om ens DE fallen skulle rapporterats eller HAR rapporterats. Men det hindrade som sagt inte dig från att patraska ihop lite skit på Flashback?

Är det verkligen för mycket begärt att ni LÄSER det ni patraskar om?

Rapporterade du din anafylaktiska chock och dina mensstörningar efter covid-vaccination som "oönskade medicinska händelser"?
Citera
2025-07-25, 20:25
Medlem
Enligt en ny studie förhindrade vaccin mot covid-19 över två och en halv miljoner dödsfall över hela världen mellan åren 2020 och 2024.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-studie-covidvaccin-raddade-over-tva-miljoner-liv
Citera
2025-07-25, 22:41
Medlem
Är medelåldern högre för de som dött av Covid-19 än för de som dött av andra orsaker?

Svar: Ja 😁
Citera
2025-07-25, 23:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Enligt en ny studie förhindrade vaccin mot covid-19 över två och en halv miljoner dödsfall över hela världen mellan åren 2020 och 2024.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-studie-covidvaccin-raddade-over-tva-miljoner-liv

Medelåldern för de som dog MED covid-19 var över 80 år.
Citera
2025-07-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Ja, även om 20 miljoner av de 5,4 miljarder som vaccinerades är 0.03 %, varav de flesta av var gamla så är det ju bra att de räddades. Nu kanske man inte kan slå ut det på Sveriges befolkning och tro att 0.03 % av vår befolkning räddades, alltså 300.000 eftersom svenskarna är hälsosamma, men likväl är det en hel del.

Själv hoppas jag att mRNA-vaccinen ska komma att bli botemedlet mot cancer. Att jag säger dessa positiva saker om mRNA-vaccinet betyder inte att jag inte även följer studier om mRNA-vaccinets eventuella biverkningar.
Citera
2025-07-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, även om 20 miljoner av de 5,4 miljarder som vaccinerades är 0.03 %, varav de flesta av var gamla så är det ju bra att de räddades. Nu kanske man inte kan slå ut det på Sveriges befolkning och tro att 0.03 % av vår befolkning räddades, alltså 300.000 eftersom svenskarna är hälsosamma, men likväl är det en hel del.

Själv hoppas jag att mRNA-vaccinen ska komma att bli botemedlet mot cancer. Att jag säger dessa positiva saker om mRNA-vaccinet betyder inte att jag inte även följer studier om mRNA-vaccinets eventuella biverkningar.

0.03% är runt 3000 svenskar. 0.03*10000000 = 300000 eller 3%.
Citera
2025-07-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
0.03% är runt 3000 svenskar. 0.03*10000000 = 300000 eller 3%.

Tack, var lite trött igår, siffran såg knasig ut för mig också. Så om vi tänker oss att 0.03 % också räddades av vaccinet i Sverige (även om det antagligen alltså var färre eftersom svenskarna är välmående och inte så överviktiga som andra) så skulle alltså ca 3000 svenskar ha räddats av vaccinet.

De flesta av dessa gamla, men samtidigt får vi egentligen ta bort de ca 1000 gamla som dog på grund av felaktig sjukvård under pandemin, enligt uppskattning från en professor: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50PLdb/professorn-1000-aldre-har-dott-i-onodan

En av vår tids största vårdskandaler hette det om detta på Lunds universitets hemsida, med en intervju med en annan äldreforskare: https://www.lu.se/artikel/en-av-var-tids-storsta-vardskandaler

Vi får också ta bort de som kan ha dött av vaccinet, givetvis. I Finland räknar man med att ca 12 personer kan ha dött av vaccinet, där detta kan ha legat bakom dödsfall i bland annat pankreatit, ketoacidos hos diabetiker, blodpropp enligt en studie som var preprint 2024 men nu i juni publicerades i Vaccine: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590136225000397?via%3Dihub

Filand har ju bara hälften av vår befolkning, och angående keoacidosen så har de procentuellt fler diabetiker, men kanske kan man ändå tänka sig att vi på liknande sätt som Finland då skulle kunna ha ca 24 personer som kan ha dött av vaccinet.

Naturligtvis kommer inte Kollaminmang0 att förstå hur en sådan studie kunnat få publiceras, precis som hon menar att Yale-preprinten av Iwasaki och andra fråni februari aldrig kommer publiceras. Lycka till med det, kollaminmang0.

Citat:
Jag känner personligen inte till att den typen av videos blir bortplockade någonstans. Jag tycker heller inte att det på något vis skall finnas någon form av begränsning i hur mycket en person skall tillåtas göra bort sig eller demonstrera sin okunskap. (...)

Alternativet är därför att låta dem agera öppet och fritt på t.ex. sociala medier och i diskussionsforum för att på så vis uppna exakt samma syfte. Och resultatet ser vi här på FB i form av stjärnskott som Lamento, onopono och RustyShackleFord, kurt-sune, Dick-Jerker och inte minst borskungen.

(...)

Eller också kan man titta på vad den faktiska statistiken säger. Påverkar COVID-19 kanske sjukdomsbilden? Dör en större andel som varit sjuka i COVID-19 än motsvarande icke infekterade? Hur ser det ut gällande hjärt-kärlsjukdomar sjukdomar pre- och post- genomgången COVID19? Det finns studier som gjorts på statistik tillgänglig från vissa länder, och den kunde man kanske titta på för att på så vis avgöra om en ökad frekvens av sjukdomar kanske kan relateras till något annat än just vaccin...?

Ja, du som gillar att berätta om din överblick över studier, där de studier du tar upp aldrig talar emot din egen åsikt, kanske kan upplysa om ifall det finns någon studie, motsvarande den finska, av hur många som skulle kunna ha avlidit av Covid-19-vaccinet i Sverige? Eller några liknande studier av möjliga Covid-vaccin-dödsfall i övriga världen?
Citera
2025-07-26, 20:24
Medlem
P.S. Professorn och äldreforskaren jag nämnde blev ju enligt egen uppgift censurerad av Sveriges Radio:
Yngve Gustafson blev tillfrågad att prata i radion mest på grund av de tv-program han gjorde om äldrevården för några år sedan.

– Men för mig blev det ofrånkomligt att prata om coronastormen också, säger han. Men jag fick inte prata om myndigheternas okunniga och oetiska agerande och det tycker jag inte känns bra, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/4q5mx9/aldreforskaren-jag-blev-censurerad-av-sr
Man ser ju hur anonyma personer på nätet fortfarande förföljer de som vågar uttrycka kritik, även här på Flashback, med alias som korrektamund0 och andra.
Citera
2025-07-26, 23:33
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Vad antivaxxar-patrask och deras advokater sitter och svamlar om på Twitter har mindre betydelse. Vad som står i de officiella dokument och vittnesmål som finns i ärendet har däremot bäring. Som bekant ägnar jag mig inte åt den typ av skitprat och trams som du representerar utan ägnar mig åt fakta och officiell dokumentation. Om du inte noterat vad som står i den officiella dokumentation som finns i fallet Deborah Conrad vs. RRH så kommer det en gång till här:

https://hr.cch.com/hld/USexrelConradvRochester_WDNY_20250611.pdf

"buuhuuuääähhhhh.....men de......buuuhuuääähhhh.....sade ju på Twitter...buuhuuääähhh....att det var tio tusen....buhuuuääähhhh"

Läser man den dokumentation som finns framstår det snarare som Conrad är en antivaccin-aktivist som lämnat in flertalet anonyma anklagelser som lagts ned ett efter ett, och varje gång vräker Conrad på med ytterligare anklagelser. Till slut av-anonymiseras anklagelserna och Conrad får sedermera sparken. Jag känner inte till anledningen till att Conrad fick sparken, men hon träder fram i media som frontfigur för vårdpersonal som vägrar vaccinera sig. Bilden av en tänkbar anledning till ett par grundlösa anklagelser växer fram...

https://www.nytimes.com/2021/09/26/nyregion/health-workers-vaccination.html

Det ser dessutom ut som om saken handlar om att personer vaccinerats på kliniker som ligger utanför RRHs ansvarsområde och att det är DÄRFÖR fallen med feber och ont i armen inte rapporterats till VAERS, detta trots att RRH sökt ersättning via statliga myndigheter, och enligt Conrad därför skall ha gjort sig skyldiga till bidragsbrott. Rätten ogillar.

Herregud...

Ej insatt i rättsfallet som diskuteras. Men har sett flera intervjuer med Deborah Conrad. Hon verkar vara en intelligent och rättskaffens människa med stort civilkurage. I denna intervju (den handlar om ett rättsfall men jag vet inte om det är samma som du diskuterar) så förklarar hon också varför hon blev avskedad:
https://www.youtube.com/watch?v=uc0c_wBx5Qk

Det var för att hon tog på sig att rapportera misstänkta fall till VAERS åt sina kollegor (med deras samtycke såklart). Om inte hon hade gjort det så hade det inte blivit av, i korta drag. Detta gjorde sjukhusledningen så bajsnödig att dom sparkade henne.

En annan intressant sak hon nämde var att få av hennes kollegor ens verkade känna till att VAERS ens existerade. Inte heller hon själv kände till VAERS i början av fejkpandemin, och hon fick endast reda på att databasen fanns tack vare egen efterforskningar.

Anledningen till att jag tyckte att det var intressant var diskussionen jag hade med dig och Pellefant tidigare, där ni spekulerade i att den skyhöga rapporteringsfrekvensen i VAERS för covid-vaccin skulle kunna vara en följd av en rapporteringsskyldighet, som påstås vara nåt nytt som kom med covid.

I intervjun så visar Conrads advokat också upp "CDC vaccination provider agreement". Ett avtal som sjukvårdsinrättningar förväntades föja, som bla kräver att dom ska rapportera biverkningar. Antagligen var det detta som du och Pellefant indirekt refererade till.

Men frågan är ju då hur väl detta kommunicerades ut personalen på golvet, när det verkar ha funnits massvis med läkare och sjuksyrror i USA som inte ens kände till att VAERS existerade, och än mindre att dom skulle rapportera misstänkta biverkningar dit. (Detta var för övrigt också advokatens åsikt, att i princip ingen sjukvårdsinrättning har följt det här avtalet.)

Kan vi testa det här empiriskt på något sätt? Om rapporteringsskyldigheten hade någon verklig effekt? En väldigt enkel sak man kan göra är att jämföra VAERS-rapporter från USA med VAERS-rapporter från andra länder. För rimligtvis så finns inget krav för andra länders sjukvårdspersonal att rapportera till en amerikansk databas, oavsett vilken rapporteringsskyldighet som gäller i USA.

VAERS vaccinrapporter för USA 1990-2025:
http://wonder.cdc.gov/controller/saved/D8/D444F146

VAERS vaccinrapporter för andra länder 1990-2025:
http://wonder.cdc.gov/controller/saved/D8/D444F147

Här ser man att rapporteringsbenägenheten inte alls är större i USA. 2021 står för ca 40% av alla rapporter i VAERS, oavsett om man tittar på rapporter från USA eller från andra länder. Men rapporteringen från andra länder skjuter upp från en betydligt lägre baseline än den amerikanska. 2022 så är det fortsatt mycket större andel rapporter från andra länder än från USA (~36% mot ~13%).

Sammantaget så verkar det ju inte som att rapporteringsskyldighet i USA skulle ha gjort någon skillnad, eftersom andra länder rapporterade till VAERS i lika stor eller högre utsträckning under covid åren. Man får väl anta att i princip inga jänkare kände till att dom var skyldig att rapportera, utan att det bara var en skrivbordsprodukt som aldrig hade kommunicerats ut särskilt effektivt. Snarare kan man ju börja fråga sig vilka faktorer som kan ha dämpat rapporteringsbenägenheten från amerikansk sjukvårdspersonal, jämfört med andra länder.

En del av förklaringen kanske kan skönjas i den länkade intervjun med Deborah Conrad. Att sjukvårdspersonal i praktiken inte alls blev uppmuntrade att rapportera till VAERS. Tvärtom så kunde det leda till repressalier, om man rapporterade "för mycket".
Senast redigerad av RustyShackleford 2025-07-26 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in