Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Vad antivaxxar-patrask och deras advokater sitter och svamlar om på Twitter har mindre betydelse. Vad som står i de officiella dokument och vittnesmål som finns i ärendet har däremot bäring. Som bekant ägnar jag mig inte åt den typ av skitprat och trams som du representerar utan ägnar mig åt fakta och officiell dokumentation. Om du inte noterat vad som står i den officiella dokumentation som finns i fallet Deborah Conrad vs. RRH så kommer det en gång till här:
https://hr.cch.com/hld/USexrelConradvRochester_WDNY_20250611.pdf
"buuhuuuääähhhhh.....men de......buuuhuuääähhhh.....sade ju på Twitter...buuhuuääähhh....att det var tio tusen....buhuuuääähhhh"
Läser man den dokumentation som finns framstår det snarare som Conrad är en antivaccin-aktivist som lämnat in flertalet anonyma anklagelser som lagts ned ett efter ett, och varje gång vräker Conrad på med ytterligare anklagelser. Till slut av-anonymiseras anklagelserna och Conrad får sedermera sparken. Jag känner inte till anledningen till att Conrad fick sparken, men hon träder fram i media som frontfigur för vårdpersonal som vägrar vaccinera sig. Bilden av en tänkbar anledning till ett par grundlösa anklagelser växer fram...
https://www.nytimes.com/2021/09/26/nyregion/health-workers-vaccination.html
Det ser dessutom ut som om saken handlar om att personer vaccinerats på kliniker som ligger utanför RRHs ansvarsområde och att det är DÄRFÖR fallen med feber och ont i armen inte rapporterats till VAERS, detta trots att RRH sökt ersättning via statliga myndigheter, och enligt Conrad därför skall ha gjort sig skyldiga till bidragsbrott. Rätten ogillar.
Herregud...
Ej insatt i rättsfallet som diskuteras. Men har sett flera intervjuer med Deborah Conrad. Hon verkar vara en intelligent och rättskaffens människa med stort civilkurage. I denna intervju (den handlar om ett rättsfall men jag vet inte om det är samma som du diskuterar) så förklarar hon också varför hon blev avskedad:
https://www.youtube.com/watch?v=uc0c_wBx5Qk
Det var för att hon tog på sig att rapportera misstänkta fall till VAERS åt sina kollegor (med deras samtycke såklart). Om inte hon hade gjort det så hade det inte blivit av, i korta drag. Detta gjorde sjukhusledningen så bajsnödig att dom sparkade henne.
En annan intressant sak hon nämde var att få av hennes kollegor ens verkade känna till att VAERS ens existerade. Inte heller hon själv kände till VAERS i början av fejkpandemin, och hon fick endast reda på att databasen fanns tack vare egen efterforskningar.
Anledningen till att jag tyckte att det var intressant var diskussionen jag hade med dig och Pellefant tidigare,
där ni spekulerade i att den skyhöga rapporteringsfrekvensen i VAERS för covid-vaccin skulle kunna vara en följd av en rapporteringsskyldighet, som påstås vara nåt nytt som kom med covid.
I intervjun så visar Conrads advokat också upp "CDC vaccination provider agreement". Ett avtal som sjukvårdsinrättningar förväntades föja, som bla kräver att dom ska rapportera biverkningar. Antagligen var det detta som du och Pellefant indirekt refererade till.
Men frågan är ju då hur väl detta kommunicerades ut personalen på golvet, när det verkar ha funnits massvis med läkare och sjuksyrror i USA som inte ens kände till att VAERS existerade, och än mindre att dom skulle rapportera misstänkta biverkningar dit. (Detta var för övrigt också advokatens åsikt, att i princip ingen sjukvårdsinrättning har följt det här avtalet.)
Kan vi testa det här empiriskt på något sätt? Om rapporteringsskyldigheten hade någon verklig effekt? En väldigt enkel sak man kan göra är att jämföra VAERS-rapporter från USA med VAERS-rapporter från andra länder. För rimligtvis så finns inget krav för andra länders sjukvårdspersonal att rapportera till en amerikansk databas, oavsett vilken rapporteringsskyldighet som gäller i USA.
VAERS vaccinrapporter för USA 1990-2025:
http://wonder.cdc.gov/controller/saved/D8/D444F146
VAERS vaccinrapporter för andra länder 1990-2025:
http://wonder.cdc.gov/controller/saved/D8/D444F147
Här ser man att rapporteringsbenägenheten inte alls är större i USA. 2021 står för ca 40% av alla rapporter i VAERS, oavsett om man tittar på rapporter från USA eller från andra länder. Men rapporteringen från andra länder skjuter upp från en betydligt lägre baseline än den amerikanska. 2022 så är det fortsatt mycket större andel rapporter från andra länder än från USA (~36% mot ~13%).
Sammantaget så verkar det ju inte som att rapporteringsskyldighet i USA skulle ha gjort någon skillnad, eftersom andra länder rapporterade till VAERS i lika stor eller högre utsträckning under covid åren. Man får väl anta att i princip inga jänkare kände till att dom var skyldig att rapportera, utan att det bara var en skrivbordsprodukt som aldrig hade kommunicerats ut särskilt effektivt. Snarare kan man ju börja fråga sig vilka faktorer som kan ha dämpat rapporteringsbenägenheten från amerikansk sjukvårdspersonal, jämfört med andra länder.
En del av förklaringen kanske kan skönjas i den länkade intervjun med Deborah Conrad. Att sjukvårdspersonal i praktiken inte alls blev uppmuntrade att rapportera till VAERS. Tvärtom så kunde det leda till repressalier, om man rapporterade "för mycket".