Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-25, 16:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Lars Larsson skriver i sin bok:
Det märkliga med denna rörelse är att vittnet Inge ger mördaren just denna väg och position in till mordplatsen. enligt honom kommer mördaren in till sin position vid skyltfönstret från reklampelaren in till skyltfönstret bredvid, vilket är exakt vad Sture gör.

Sture säger att han står vid skyltfönstret till vänster om ingången till Dekorima. Där vill han titta på klockan, varför han måste gräva fram den under sina kläder rock och kavaj.
Här vid skyltfönster måste som vi nyss konstaterat även mördaren ha stått en stund innan mordet. Visserligen antar vi att mördaren har stått till höger om ingången. men det är frågan om några meter och saknar betydelse för att visa likheterna i beteendemönstret.
Ett märkligt sammanträffande att IM:s beskrivning av GM:s rörelsemönster överensstämmer med SE:s beskrivning av sitt eget. Antingen hade SE läst Kangers bok (som Larsson refererar till angående rörelsemönstret) eller så är han GM och hade viss insideinformation om GM:s rörelser.

Även som GM kan han naturligtvis läst boken eller tagit del av innehållet på annat sätt.
Det ska väl ändå nämnas att den observationen IM gör handlar om hur den väntande gm ställer sig på plats innan mordet och därför inte alls stämmer in på hypotesen med SE som följer efter LOP. I teorin om SE så gäller ju denna observation isåfall AB. Det är då han som isåfall speglar SE.

Det blir cherry picking även här att bara plocka ut den lilla bit man vill ha, även om det i sin kontext egentligen motsäger teorin.
Citera
2025-07-25, 16:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det ska väl ändå nämnas att den observationen IM gör handlar om hur den väntande gm ställer sig på plats innan mordet och därför inte alls stämmer in på hypotesen med SE som följer efter LOP. I teorin om SE så gäller ju denna observation isåfall AB. Det är då han som isåfall speglar SE.

Det blir cherry picking även här att bara plocka ut den lilla bit man vill ha, även om det i sin kontext egentligen motsäger teorin.
Jag har inte läst Kangers bok, han har tydligen pratat med Morelius 1987. Det är där IM beskriver GM-insneddandet som LL i sin tur återger i sin bok.
Citera
2025-07-25, 16:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag har inte läst Kangers bok, han har tydligen pratat med Morelius 1987. Det är där IM beskriver GM-insneddandet som LL i sin tur återger i sin bok.
Der har ju inget med min invändning att göra.

Du förstår väl problematiken med att det här rörelsemönster IM pratar om är innan mordet?

Alltså då när SE syns gå bakom LOP.
Citera
2025-07-25, 16:14
Medlem
Citat:

Men att han måste dra fram sitt vapen någonstans är dock ett faktum och att dra fram klockan( vapnet ) kan vara en spegling

Sen har IM ändrat lite på sin berättelse så det är snarare du som använder cherrypick
Citera
2025-07-25, 16:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sen är det också väldigt förvånade att du inte tar upp att en vakt nämner att en berusad Engström kommer in kl 21 !

Är det för att det inte passar dig ?
Det är för att det inte är någon väktare som säger det. Det är andrahandsuppgifter som motsägs av källan själv. Och av larmlistorna.
Citera
2025-07-25, 16:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men att han måste dra fram sitt vapen någonstans är dock ett faktum och att dra fram klockan( vapnet ) kan vara en spegling

Sen har IM ändrat lite på sin berättelse så det är snarare du som använder cherrypick
Jo, det måste han såklart.

Men han kan inte göra det som en väntande gm i dekorimahörnan och samtidigt ses gå bakom LOP.

Det är en extremt enkel logik.

Och nej, att påpeka detta är inte i närheten av att vara någon cherry picking. Jag har inte ens plockat ut något.
Citera
2025-07-25, 16:20
Medlem
Citat:
Det är för att det inte är någon väktare som säger det. Det är andrahandsuppgifter som motsägs av källan själv. Och av larmlistorna.

Varför tar du upp larmlistor om Engström kan komma och gå utan dra kort !

Jag försöker verkligen sätta mig in i hur du tänker men det är svårt när du inte ger en förklaring !

Vill du förklara varför du anser att Engström inte kan varit vid Grand vid 21 ?
Citera
2025-07-25, 16:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Der har ju inget med min invändning att göra.

Du förstår väl problematiken med att det här rörelsemönster IM pratar om är innan mordet?

Alltså då när SE syns gå bakom LOP.
Lars Larsson skriver:
I den boken utvecklar Inge M sin bild om att mördaren kom sneddande från reklampelaren och ställde sig mellan avfasningen och ingången. Detta skyltfönster är bara 5 meter ifrån platsen där Sture två år efter mordet kommer på att han sneddade in och ställde sig.
Ett märkligt sammanträffande om Engström inte är GM och inte läst Kangers bok.

Frågan är varför Engström gjorde det där "tillägget" två år senare, han blev ännu "intressantare? Nä knappast, Jan Mosander undrade varför han överhuvudtaget var med vid rättegångarna, "det var inte mycket han kunde berätta" konstaterade han. Expertkommentatorn Borgström menade att försvaret ville skapa tvivel om LP:s vittnesmål, typ. Men istället gav Engström (som enda vittne) LP:s vittnesmål extra tyngd.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-25 kl. 16:39.
Citera
2025-07-25, 16:28
Medlem
Citat:
Jo, det måste han såklart.

Men han kan inte göra det som en väntande gm i dekorimahörnan och samtidigt ses gå bakom LOP.

Det är en extremt enkel logik.

Och nej, att påpeka detta är inte i närheten av att vara någon cherry picking. Jag har inte ens plockat ut något.

Nej GM kan inte både vänta vid hörnet och vara den som förfölja..

Men klocktittandet och dra fram vapnet kan vara en spegling

En väntande GM vid Dekorima stöds inte av speciellt många väl ?
Citera
2025-07-25, 16:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej GM kan inte både vänta vid hörnet och vara den som förfölja..

Men klocktittandet och dra fram vapnet kan vara en spegling

En väntande GM vid Dekorima stöds inte av speciellt många väl ?

Om nu inte LP stannade till vid Haga skor för att titta på skor.

Men detta måste hon i så fall ha glömt bort eller förträngt.
Citera
2025-07-25, 16:43
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Nä knappast, Jan Mosander undrade varför han överhuvudtaget var med vid rättegångarna, "det var inte mycket han kunde berätta" konstaterade han.

Det är skillnad mellan att framstå som intressant, rådig och insiktsfull inför sina vänner och bekanta (vilket troligen var SE:s främsta mål) än att bidra med konkreta saker i en rättegång.

Äpplen och päron.
Citera
2025-07-25, 16:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är skillnad mellan att framstå som intressant, rådig och insiktsfull inför sina vänner och bekanta (vilket troligen var SE:s främsta mål) än att bidra med konkreta saker i en rättegång.

Äpplen och päron.
ja det kan jag hålla med om.

Du kan också säkert hålla med mig om att den där "insneddningen" två år senare inte fyller någon funktion för en som bara vill vara "intressant".

Däremot för mördare som vill bortförklara något så visst borde han blivit intressant ... för PU och inte bara vänner och bekanta.
jag sneddade in men bara för att se hur mycket klockan var
hur mycket var den?
ingen aning, jag ringde Roland istället
men va i he ..te!? du tokkollar klockan men har ingen aning om vad den visat, jösses
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-25 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in