Citat:
På ungefär var tredje resan ner till Danmark, Köpenhamn så har det varit identitetskontroll och även några gånger att gränspolis dyker upp med hundar.
Jag skulle inte chansa, det är lite jobbigt om man är utan identitetsbevis.
Synd att inte kunna åka med, men se det positivt att du nu upptäckt att du slarvat med id-handlingarna för det är ärligt riktigt jobbigt att vara utan id-handlingar.
Jag skulle inte chansa, det är lite jobbigt om man är utan identitetsbevis.
Synd att inte kunna åka med, men se det positivt att du nu upptäckt att du slarvat med id-handlingarna för det är ärligt riktigt jobbigt att vara utan id-handlingar.
Fast till Danmark är det väl ändå inga problem så länge TS har ett körkort? Nordiska länder har ett särskilt avtal sinsemellan och det innebär att man godtar körkort som id-handling, om man nu skulle behöva visa sådan, trots att det inte är en officiell sådan.
Exempel:
https://www.oresunddirekt.se/se/jag-arbetar-i-danmark/pendla-over-oresund/granskontroll-vid-inresa-i-sverige/
Vad gäller som giltig legitimation?Den delen är med andra ord inga problem, så länge nu TS har ett körkort, alltså. Problemet blir är vid den Dansk-Tyska gränsen om nu någon skulle fråga för där är det endast Pass eller Nationellt ID som duger.
Svenska medborgare och medborgare i övriga nordiska länder
Är du svensk medborgare ska du visa pass, körkort eller nationellt ID-kort.
ID-kort som utfärdats av skattemyndigheter eller en bank räknas inte som ett nationellt ID-kort eftersom det inte framgår vilken nationalitet man har - det framgår endast vilket land som kortet är utfärdat i och räknas därmed inte som giltig legitimation.
Är du medborgare i ett annat nordiskt land, ska du visa pass eller körkort.
Ett giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land är tillräckligt för nordiska medborgare.