2025-07-24, 21:21
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
På ungefär var tredje resan ner till Danmark, Köpenhamn så har det varit identitetskontroll och även några gånger att gränspolis dyker upp med hundar.

Jag skulle inte chansa, det är lite jobbigt om man är utan identitetsbevis.

Synd att inte kunna åka med, men se det positivt att du nu upptäckt att du slarvat med id-handlingarna för det är ärligt riktigt jobbigt att vara utan id-handlingar.

Fast till Danmark är det väl ändå inga problem så länge TS har ett körkort? Nordiska länder har ett särskilt avtal sinsemellan och det innebär att man godtar körkort som id-handling, om man nu skulle behöva visa sådan, trots att det inte är en officiell sådan.

Exempel:

https://www.oresunddirekt.se/se/jag-arbetar-i-danmark/pendla-over-oresund/granskontroll-vid-inresa-i-sverige/
Vad gäller som giltig legitimation?

Svenska medborgare och medborgare i övriga nordiska länder

Är du svensk medborgare ska du visa pass, körkort eller nationellt ID-kort.
ID-kort som utfärdats av skattemyndigheter eller en bank räknas inte som ett nationellt ID-kort eftersom det inte framgår vilken nationalitet man har - det framgår endast vilket land som kortet är utfärdat i och räknas därmed inte som giltig legitimation.

Är du medborgare i ett annat nordiskt land, ska du visa pass eller körkort.

Ett giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land är tillräckligt för nordiska medborgare.
Den delen är med andra ord inga problem, så länge nu TS har ett körkort, alltså. Problemet blir är vid den Dansk-Tyska gränsen om nu någon skulle fråga för där är det endast Pass eller Nationellt ID som duger.
Citera
2025-07-24, 21:33
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det förutsätter ju att det kontrolleras, jag har korsat flera av de berörda gränserna, både luftvägen och landvägen. Senaste gången ett tåg rullade in i Tyskland med mig ombord så gick ett gäng poliser genom vagnen utan att stanna, de verkade bara kolla om någon såg skum ut.

Gränsen bör vara ett mindre problem än bussen.

Normalt är det ju så, men kollade du länken? Det finns just nu ett temporärt undantag från Schengen mellan Danmark och Tyskland. Men visst, de kanske inte orkar kolla allas identitet.
Citera
2025-07-24, 21:34
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Problemet blir är vid den Dansk-Tyska gränsen om nu någon skulle fråga för där är det endast Pass eller Nationellt ID som duger.

Det är nog väldigt sällan kontroll från Danmark till Tyskland landvägen. Men om TS ska tillbaka samma väg kan det bli problem om dansk passkontroll är på plats vilket är ganska vanligt vad jag hört. Körkort gäller enbart mellan de Nordiska länderna, inte in till dem.
Citera
2025-07-24, 21:39
Avslutad
Funkade för mig med svenskt körkort i Tyskland. Är 4-5 år sen nu, kanske har ändrats?
Citera
2025-07-24, 21:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Normalt är det ju så, men kollade du länken? Det finns just nu ett temporärt undantag från Schengen mellan Danmark och Tyskland. Men visst, de kanske inte orkar kolla allas identitet.
Mitt inlägg gäller berörd tid. Jag gissar att det handlar om att de måste säga till för att undvika brysselskt gnäll. Att i längden kolla alla som passerar gränsen kräver infrastruktur och antagligen personal som inte finns idag. I vissa fall har de ju tillgång till passagerardata, oavsett eventuella undantag, då minskas behovet av att själv kontrollera.
Citera
2025-07-24, 21:58
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Mitt inlägg gäller berörd tid. Jag gissar att det handlar om att de måste säga till för att undvika brysselskt gnäll. Att i längden kolla alla som passerar gränsen kräver infrastruktur och antagligen personal som inte finns idag. I vissa fall har de ju tillgång till passagerardata, oavsett eventuella undantag, då minskas behovet av att själv kontrollera.

Vi får hoppas på att TS rapporterar vad som hände imorgon
Citera
2025-07-24, 21:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Funkade för mig med svenskt körkort i Tyskland. Är 4-5 år sen nu, kanske har ändrats?
Vad funkade för dig? Kontroll av tysk gränspolis? Förarkontroll av tysk trafikpolis? Ålderskontroll på något laufhaus i Hamburg? Reglerna har inte ändrats.
Citera
2025-07-24, 22:01
Avslutad
Citat:
Vad funkade för dig? Kontroll av tysk gränspolis? Förarkontroll av tysk trafikpolis? Ålderskontroll på något laufhaus i Hamburg? Reglerna har inte ändrats.

De ville kontrollera vem jag var, inget annat. Körde till Tyskland, kom över till Puttgarden.
Citera
2025-07-24, 22:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
De ville kontrollera vem jag var, inget annat. Körde till Tyskland, kom över till Puttgarden.
Vem är "De", någon tysk du träffade på färjan?

Jag tittade i https://www.flixbus.se/allmanna-befordringsvillkor och hittade
Citat:
3.1 Angivna transportavgifter måste betalas i utbyte mot transport. För detta ändamål utfärdas biljetter av Flix. Bokningsbekräftelse, antingen i utskrivet format eller uppvisad i elektronisk form (PDF-fil) och en giltig officiell fotolegitimation skall anses utgöra en biljett.
Citat:
4 Ogiltiga färdbevis

Passagerare har skyldighet att presentera både biljett och giltigt foto-ID på begäran av anställda hos FlixCompanies vid slumpmässiga biljettinspektioner där biljettens giltighet kontrolleras.

Så tyska myndigheter bör inte vara något problem för TS.
Citera
2025-07-24, 22:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Det är nog väldigt sällan kontroll från Danmark till Tyskland landvägen. Men om TS ska tillbaka samma väg kan det bli problem om dansk passkontroll är på plats vilket är ganska vanligt vad jag hört. Körkort gäller enbart mellan de Nordiska länderna, inte in till dem.

Ja. Nu är det troligen sist och slutligen förstås inga problem med att ta sig vidare till Sverige oavsett men om man nu råkar fastna så kan man nog antagligen glömma att bussen står där och väntar medan de reder ut det papersarbetet. Liten smätt på fingrarna säkerligen också, men knappast några långtgående konsekvenser.

Bästa är förstås att skaffa någon form av tillfälligt pass.

Om TS nu ändå vill chansa så ta åtminstone med utgånget pass/id tillsammans med körkort som är i kraft, lär underrätta en hel del vid någon form av gränskontroll om man nu råkar ut för det.
Citera
2025-07-24, 23:03
Medlem
Tvivlar vääldigt starkt på att danskarna eller tyskarna kommer kolla Pass vid gränsövergång.
Däremot kan säkert både flexibus & hotellen(Eller motsvarande vilja göra det).

När du ska hem sen kommer Svenska gränspolisen garanterat bli ledsna dock om du inte har leg med dig. Dem är betydligt aktivare än danskarna och tyskarna trots deras tillfälliga undantag från schengen.
Sen har den svenska gränspolisen inget annat val än att släppa in dig (Eftersom du förhoppningsvis är svensk medborgare) dem kan dock fortfarande göra det jobbigt för en på diverse sätt.
Citera
2025-07-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.
Halloj, spontanbestälde en resa till Berlin igårkväll med en polare över helgen, idag så visade det sig att både mitt pass samt ID-kort är borta och polisstationen hinner stänga innan jag ska dit och fixa tilfälligt pass/nationelt ID eller vad det nu var.

Så min fråga är, jag ska åka flexibuss ner, har du/ni vart med om att dom stannat bussen och låtet alla visa sina pass? Eller brukar det vara smärtfritt att åka igenom där?

Funderar på att chansa, polarna har vart där innan och dom behövde ej visa något vid tullen, men det var ju en engångsföreteelse.

Mvh
Du menar flixbuss? Ja, de kollar innan du går ombord, främst ner var de hårda. Tillbaka var de sena för alla i bussen på väg ner hade fått gå av vid tullstationen och kontrollerats.. var glad att du slipper åka med skiten, otrevliga busschaufförer som kör som galningar, vidriga bussar, vidriga medresenärer. Ta bil, flyg eller tåg nästa gång (ja, då kommer man kanske fram sent men kan sova hyfsat iaf) eller åk med vettigt bussbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in