2025-07-24, 15:47
Medlem
Kristofer.s avatar
Halloj, spontanbestälde en resa till Berlin igårkväll med en polare över helgen, idag så visade det sig att både mitt pass samt ID-kort är borta och polisstationen hinner stänga innan jag ska dit och fixa tilfälligt pass/nationelt ID eller vad det nu var.

Så min fråga är, jag ska åka flexibuss ner, har du/ni vart med om att dom stannat bussen och låtet alla visa sina pass? Eller brukar det vara smärtfritt att åka igenom där?

Funderar på att chansa, polarna har vart där innan och dom behövde ej visa något vid tullen, men det var ju en engångsföreteelse.

Mvh
Citera
2025-07-24, 15:52
Medlem
HBTKuks avatar
Jag skulle aldrig chansat. Har gjort det förr och fått vända, dock ej till Tyskland.

Skaffa temporärt pass.
Citera
2025-07-24, 15:59
Medlem
Kristofer.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag skulle aldrig chansat. Har gjort det förr och fått vända, dock ej till Tyskland.

Skaffa temporärt pass.

För sent, åker inatt.

Vart åkte du då, och åkte du med flexibuss?
Citera
2025-07-24, 16:12
Medlem
Resan i sig går nog bra men eventuella hotell lär kräva ID. Med tur och smörande "dum svensk" kan det funka med körkort.

Klant!
Citera
2025-07-24, 16:59
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.
För sent, åker inatt.

Vart åkte du då, och åkte du med flexibuss?
Just den gången var i Rumänien, så inte med Flexbuss.
Citera
2025-07-24, 17:26
Medlem
Kristofer.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Just den gången var i Rumänien, så inte med Flexbuss.

Någon mer?
Citera
2025-07-24, 17:39
Medlem
Citat:
Funderar på att chansa, polarna har vart där innan och dom behövde ej visa något vid tullen, men det var ju en engångsföreteelse.

När var dina vänner där? Både Danmark och Tyskland har temporärt lämnat schengen (källa: https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/schengen/schengen-area/temporary-reintroduction-border-control_en) sen några år. Jag har inte erfarenhet av buss/Flexbuss, men typ varje gång jag bilat genom eller flugit via Danmark sen det här började har jag råkat ut för passkontroll nånstans.
Citera
2025-07-24, 17:57
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Någon mer?
Va?

Dina bästa chanser är att hitta ID. Om både pass och id är "borta" så lär de inte kommit så långt?
Citera
2025-07-24, 18:21
Moderator
Neksnors avatar
Som vanligt är svaret att det kan funka, men ingen vet säkert. Vid en hotellvistelse i Schengenland tidigare i år kunde jag checka in via maskin, utan att ange något passnummer eller liknande. Alltså ingen som helst ID-kontroll.
I det här fallet bör bussen vara det stora problemet, lågprisresebolagen verkar perverst besatta av att studera passagerares ID-handlingar. Kolla vad villkoren säger, jag skulle tro att du inte släpps på bussen.
Citera
2025-07-24, 19:42
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
När var dina vänner där? Både Danmark och Tyskland har temporärt lämnat schengen (källa: https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/schengen/schengen-area/temporary-reintroduction-border-control_en) sen några år. Jag har inte erfarenhet av buss/Flexbuss, men typ varje gång jag bilat genom eller flugit via Danmark sen det här började har jag råkat ut för passkontroll nånstans.

Ja se där, gränskontroll mellan Danmark och Tyskland till 15;e september. Då är man rätt fucked utan pass eller nationellt ID

Om nu Flixbussen åker genom Danmark
Citera
2025-07-24, 19:46
Medlem
På ungefär var tredje resan ner till Danmark, Köpenhamn så har det varit identitetskontroll och även några gånger att gränspolis dyker upp med hundar.

Jag skulle inte chansa, det är lite jobbigt om man är utan identitetsbevis.

Synd att inte kunna åka med, men se det positivt att du nu upptäckt att du slarvat med id-handlingarna för det är ärligt riktigt jobbigt att vara utan id-handlingar.
Citera
2025-07-24, 20:53
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja se där, gränskontroll mellan Danmark och Tyskland till 15;e september. Då är man rätt fucked utan pass eller nationellt ID

Om nu Flixbussen åker genom Danmark
Det förutsätter ju att det kontrolleras, jag har korsat flera av de berörda gränserna, både luftvägen och landvägen. Senaste gången ett tåg rullade in i Tyskland med mig ombord så gick ett gäng poliser genom vagnen utan att stanna, de verkade bara kolla om någon såg skum ut.

Gränsen bör vara ett mindre problem än bussen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in