2025-07-25, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.
Halloj, spontanbestälde en resa till Berlin igårkväll med en polare över helgen, idag så visade det sig att både mitt pass samt ID-kort är borta och polisstationen hinner stänga innan jag ska dit och fixa tilfälligt pass/nationelt ID eller vad det nu var.

Så min fråga är, jag ska åka flexibuss ner, har du/ni vart med om att dom stannat bussen och låtet alla visa sina pass? Eller brukar det vara smärtfritt att åka igenom där?

Funderar på att chansa, polarna har vart där innan och dom behövde ej visa något vid tullen, men det var ju en engångsföreteelse.

Mvh
Ibland stoppar tullen bussarna när de passerar gränsen mellan två länder. Jag var med om att bussen stannade och poliser med hund kom ombord för att söka efter narkotika. De frågade vilken väska som var vems samt efter ID-handling. Det är inte okej att resa utomlands utan någon form av giltig legitimation.
Citera
2025-07-25, 06:40
Medlem
Blir det problem vid gränsen på bussen så lifta istället. De kollar nästan aldrig bilar. Inte i någon riktning. Såvida du inte är blatte.
Citera
2025-07-25, 14:34
Medlem
feemaxxxs avatar
Om du har ngn sort möjlighet att identifiera dig, utgånget pass, ID eller körkort.

Men bara om du ser svensk ut …
Citera
2025-08-06, 16:23
Medlem
Kristofer.s avatar
Då är jag hemma igen.

Berlin var över förväntan, trodde det skulle vara fult med blattar och svartingar som här i Sverige vid shady områden, men såg inget sånt, men dom håller kanske till utanför Berlin men jag såg inga jävla hobbyblattar som ska spela allan ballan o va tuffa i alla fall och bara det var underbart, enda blattarna var dom som stog i kebab haken och dom var schysta, riktigt bra mat, samma priser på pizzor som i Sverige, pga Svenska äckelkronan är så låg nu, 8-9€ (100/110:- SEK) för en riktigt stor o bra pizza, bärsen i affären kostade mellan 1-2€ för en glasflaska halvliter bärs.

I alla fall, dagen innan vi åkte ringde jag polisen och rådfrågade hur fan jag skulle göra, nationelt ID skulle kosta 1000:- och jag skulle inte hinna hämta ut det heller, så polisdamen i telefonen anmälde både pass och ID som stulna, jag bad om att få det i mail så jag fick den direkt men pga GDPR lagen så fick dom enbart skicka via kivra, så jag fick efter några dagar i kivra själva anmälan och diarienumret (som polisen sa att i värsta fall visa upp diarienumret på polisanmälan och säg att du blivit bestulen.

Ingen tullkontroll alls till Berlin förutom när vi skulle gå på bussen, busschauffören skrek VISA PASS, men jag smet in i bussen fort som fan när dom inte såg, så dom kollade varken biljett lr pass på mig.

Hemresan däremot var det kontroller på alla gränser, Danska tullen bara suckade åt mig när jag försökte prata med han och säga att pass/id blivit stulet och att jag har polisanmälan och visade honom, men jag förstog inte vadfan snapphanar säger, jag pratade på Svenska och han på Danska och försökte kommunisera men jag fattade inte ett ord, tänkte inte ens på att prata Engelska med dom , och han sa något grötigt, suckade o gick vidare(kan tänka mig att jag ser Svensk ut och pratade Svenska och dom var mest ute efter blattar som försökte via buss komma in i Sverige/danmark olagligt, så jag kom in i Danmark,
(Svenska tullen var stenhårda dock) vid svenska tullen plockade dom ut en neger och 2 polacker och lät oss andra vara, visst dom kollade pass och id, men nemas problemas när jag visade diarienumret för kärringen som gick bak i bussen och kollade oss,"okej" sa hon bara när hon såg diarienumret och polisanmälan.

Så jag kom dit, och hem, utan pass och ID, men när vi skulle checka in på hotellet så självklart var det ett måste att visa upp pass, vi jiddrade 10-15 minuter, men som tur var så såg dom mellan fingrarna och lät mig komma in ändå.

Ingen ID koll på klubbarna heller, vääldigt sköna människor och lukten av thc var överallt, tror dom har legaliserat det för varenda jävel överallt rökte, och var påtända på varenda gata. Snuten var chill.

Jag och polaren satt på en bänk och hade keta-loop 5m från stora gatan i en park, mitt i allt letande efter saker som vi trodde vi hade tappat och tömde fickorna 10-15 gånger, la det på marken, trodde vi hade tappat saker vi hade på oss men vi hade allt, vi satt i säkert 45 minuter i loopen och tömde fickorna och sedan la tillbaka det i fickorna, sedan loopade vi igen och trodde vi hade tappat något och tömde fickorna men vi hade alltid allt på oss, keta-loopar är sjuka, speciellt när blandat med mephedrone syra och weed.

Mitt i allt kom 2 piketbussar åkandes 1meter framför oss susandes förbi, dom skulle förmodligen kolla så det inte pågick något överfall lr våldtäckt i parken, men oss sket dom i, när vi kom till hotellet hamnade vi en loop i 3 timmar tömde fickorna o trodde vi hade tappat något men det hade vi ju inte men vi tömde fickorna, hittade allt, la det i fickorna, loopade o trodde vi hade tappat bort något fast det hade vi självklart inte, efter 3 timmar började jag vakna till och skrek på min på polare NU GÅR VI IN vi har suttet här i 3 timmar och vi har allt vi behöver, lite pinsamt att sitta på marken utanför hotellet och bara se äckligt pundiga ut, men väldigt liberalt för alla som passerade skrattade lr bara kolla snett på oss, inga snutar. Ketaminet påverkar ju kuken på något sätt, vanlig bieffekt, så när vi kom in i rummet, delandes med en finne och en italienare, hoppade polarn upp på överbunken, drog ännu mer keta och hamnade i k-hole, finnen började skrika på finska bara för polarn var ju rätt så långt ner i k-holet och sparkade med benen och levde jävel i sin säng, som sagt bieffekten på keta är ju kuken, så på 5sekunder kände jag att jag blev pissenödig, toan var i källaren, jag kom 5 meter utanför rummet och då började det rinna, jag var ju fortfarande mephedronad ketad och syrad och rökt, började springa för jag började pissa o de gick ej stoppa, så från rummet och 20meter ner i korridoren så pissade jag ner hela golvet hhahahaha. Vilken resa.

Summa sumarum, med talets gåva och lite tur så kan man som papperslös åka till Berlin och tillbaka till Sverige.

..eller ej jävla massa tur.

i fickan hem hade jag 6 påsar med diverse saker, tacka gud för att det inte gick på några hundar på bussen.

Må väl, gå med i din lokala aktiva grupp, låt gud leda dig i livet så blir allt väl.
Senast redigerad av Kristofer. 2025-08-06 kl. 16:27.
Citera
2025-08-06, 16:33
Medlem
Kristofer.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Du menar flixbuss? Ja, de kollar innan du går ombord, främst ner var de hårda. Tillbaka var de sena för alla i bussen på väg ner hade fått gå av vid tullstationen och kontrollerats.. var glad att du slipper åka med skiten, otrevliga busschaufförer som kör som galningar, vidriga bussar, vidriga medresenärer. Ta bil, flyg eller tåg nästa gång (ja, då kommer man kanske fram sent men kan sova hyfsat iaf) eller åk med vettigt bussbolag.

Haha ja, turk-chauffören var hetsig som fan och dryg, bussen var väl helt OK, jag paxade fort som fan sätet längst bak i bussen och la min väska bredvid mig så ingen kunde sitta breve mig, men plus i kanten för flexibuss att man kunde köpa öl och diverse snacks och mackor längst fram i bussen, polaren spillde ut en öl mitt i bussen så den rullade ända fram till chauffören som gapade något, bögen som satt fram och sålde ölen osv såg all öl som låg på golvet men gav fan i det, skabbigt såsett, men fräsch toalett iaf, tills jag fick en såndär sne-piss som man kan få ibland så ja pissade på golvet och på hela ringen, var redan full på bussen så smet ut utan o torka av något haha, men flexibuss, betyg 7 av 10.
Citera
2025-08-06, 16:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.
Då är jag hemma igen.

Berlin var över förväntan, trodde det skulle vara fult med blattar och svartingar som här i Sverige vid shady områden, men såg inget sånt, men dom håller kanske till utanför Berlin men jag såg inga jävla hobbyblattar som ska spela allan ballan o va tuffa i alla fall och bara det var underbart, enda blattarna var dom som stog i kebab haken och dom var schysta, riktigt bra mat, samma priser på pizzor som i Sverige, pga Svenska äckelkronan är så låg nu, 8-9€ (100/110:- SEK) för en riktigt stor o bra pizza, bärsen i affären kostade mellan 1-2€ för en glasflaska halvliter bärs.

I alla fall, dagen innan vi åkte ringde jag polisen och rådfrågade hur fan jag skulle göra, nationelt ID skulle kosta 1000:- och jag skulle inte hinna hämta ut det heller, så polisdamen i telefonen anmälde både pass och ID som stulna, jag bad om att få det i mail så jag fick den direkt men pga GDPR lagen så fick dom enbart skicka via kivra, så jag fick efter några dagar i kivra själva anmälan och diarienumret (som polisen sa att i värsta fall visa upp diarienumret på polisanmälan och säg att du blivit bestulen.

Ingen tullkontroll alls till Berlin förutom när vi skulle gå på bussen, busschauffören skrek VISA PASS, men jag smet in i bussen fort som fan när dom inte såg, så dom kollade varken biljett lr pass på mig.

Hemresan däremot var det kontroller på alla gränser, Danska tullen bara suckade åt mig när jag försökte prata med han och säga att pass/id blivit stulet och att jag har polisanmälan och visade honom, men jag förstog inte vadfan snapphanar säger, jag pratade på Svenska och han på Danska och försökte kommunisera men jag fattade inte ett ord, tänkte inte ens på att prata Engelska med dom , och han sa något grötigt, suckade o gick vidare(kan tänka mig att jag ser Svensk ut och pratade Svenska och dom var mest ute efter blattar som försökte via buss komma in i Sverige/danmark olagligt, så jag kom in i Danmark,
(Svenska tullen var stenhårda dock) vid svenska tullen plockade dom ut en neger och 2 polacker och lät oss andra vara, visst dom kollade pass och id, men nemas problemas när jag visade diarienumret för kärringen som gick bak i bussen och kollade oss,"okej" sa hon bara när hon såg diarienumret och polisanmälan.

Så jag kom dit, och hem, utan pass och ID, men när vi skulle checka in på hotellet så självklart var det ett måste att visa upp pass, vi jiddrade 10-15 minuter, men som tur var så såg dom mellan fingrarna och lät mig komma in ändå.

Ingen ID koll på klubbarna heller, vääldigt sköna människor och lukten av thc var överallt, tror dom har legaliserat det för varenda jävel överallt rökte, och var påtända på varenda gata. Snuten var chill.

Jag och polaren satt på en bänk och hade keta-loop 5m från stora gatan i en park, mitt i allt letande efter saker som vi trodde vi hade tappat och tömde fickorna 10-15 gånger, la det på marken, trodde vi hade tappat saker vi hade på oss men vi hade allt, vi satt i säkert 45 minuter i loopen och tömde fickorna och sedan la tillbaka det i fickorna, sedan loopade vi igen och trodde vi hade tappat något och tömde fickorna men vi hade alltid allt på oss, keta-loopar är sjuka, speciellt när blandat med mephedrone syra och weed.

Mitt i allt kom 2 piketbussar åkandes 1meter framför oss susandes förbi, dom skulle förmodligen kolla så det inte pågick något överfall lr våldtäckt i parken, men oss sket dom i, när vi kom till hotellet hamnade vi en loop i 3 timmar tömde fickorna o trodde vi hade tappat något men det hade vi ju inte men vi tömde fickorna, hittade allt, la det i fickorna, loopade o trodde vi hade tappat bort något fast det hade vi självklart inte, efter 3 timmar började jag vakna till och skrek på min på polare NU GÅR VI IN vi har suttet här i 3 timmar och vi har allt vi behöver, lite pinsamt att sitta på marken utanför hotellet och bara se äckligt pundiga ut, men väldigt liberalt för alla som passerade skrattade lr bara kolla snett på oss, inga snutar. Ketaminet påverkar ju kuken på något sätt, vanlig bieffekt, så när vi kom in i rummet, delandes med en finne och en italienare, hoppade polarn upp på överbunken, drog ännu mer keta och hamnade i k-hole, finnen började skrika på finska bara för polarn var ju rätt så långt ner i k-holet och sparkade med benen och levde jävel i sin säng, som sagt bieffekten på keta är ju kuken, så på 5sekunder kände jag att jag blev pissenödig, toan var i källaren, jag kom 5 meter utanför rummet och då började det rinna, jag var ju fortfarande mephedronad ketad och syrad och rökt, började springa för jag började pissa o de gick ej stoppa, så från rummet och 20meter ner i korridoren så pissade jag ner hela golvet hhahahaha. Vilken resa.

Summa sumarum, med talets gåva och lite tur så kan man som papperslös åka till Berlin och tillbaka till Sverige.

..eller ej jävla massa tur.

i fickan hem hade jag 6 påsar med diverse saker, tacka gud för att det inte gick på några hundar på bussen.

Må väl, gå med i din lokala aktiva grupp, låt gud leda dig i livet så blir allt väl.
Så du plankade, fast med biljett, på bussen i båda riktningarna och kombinerade i övrigt tjat och polisanmälan på stulet ID? Snyggt gjort och grattis!
Citera
2025-08-06, 16:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Fast till Danmark är det väl ändå inga problem så länge TS har ett körkort? Nordiska länder har ett särskilt avtal sinsemellan och det innebär att man godtar körkort som id-handling, om man nu skulle behöva visa sådan, trots att det inte är en officiell sådan.

Exempel:

https://www.oresunddirekt.se/se/jag-arbetar-i-danmark/pendla-over-oresund/granskontroll-vid-inresa-i-sverige/
Vad gäller som giltig legitimation?

Svenska medborgare och medborgare i övriga nordiska länder

Är du svensk medborgare ska du visa pass, körkort eller nationellt ID-kort.
ID-kort som utfärdats av skattemyndigheter eller en bank räknas inte som ett nationellt ID-kort eftersom det inte framgår vilken nationalitet man har - det framgår endast vilket land som kortet är utfärdat i och räknas därmed inte som giltig legitimation.

Är du medborgare i ett annat nordiskt land, ska du visa pass eller körkort.

Ett giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land är tillräckligt för nordiska medborgare.
Den delen är med andra ord inga problem, så länge nu TS har ett körkort, alltså. Problemet blir är vid den Dansk-Tyska gränsen om nu någon skulle fråga för där är det endast Pass eller Nationellt ID som duger.
Jag vet att det är som du säger, att Ett giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land är tillräckligt för nordiska medborgare., men tycker det är märkligt, eftersom det ju inte visar att du är nordisk medborgare och även icke-nordiska medborgare kan ha ett giltigt kk utfärdat i ett nordiskt land.
Citera
2025-08-06, 16:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Så du plankade, fast med biljett, på bussen i båda riktningarna och kombinerade i övrigt tjat och polisanmälan på stulet ID? Snyggt gjort och grattis!
Faktiskt lite imponerande, och kul tripprapport. Glad att jag inte var på ts’ buss eller hotell
Citera
2025-08-06, 17:43
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag vet att det är som du säger, att Ett giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land är tillräckligt för nordiska medborgare., men tycker det är märkligt, eftersom det ju inte visar att du är nordisk medborgare och även icke-nordiska medborgare kan ha ett giltigt kk utfärdat i ett nordiskt land.
Det där är ju en regel som är äldre än EUs regler och jag antar att EU egentligen hatar den.
Citera
2025-08-06, 19:28
Moderator
tobess avatar
Citat:

Det avtalet kom till på en tid när det inte var några problem och bygger nog helt enkelt på att man litar (litat?) på varandra. Sen när den väl har cementerats så är det nog svårt att komma ifrån det, även om det kanske numera skulle finnas skäl att ifrågasätta regeln.

Visst är det ju förstås praktiskt att inte behöva släpa med sig ett pass på resor mellan nordiska länder, men å andra sidan är det väl gissningsvis så pass hög procent av medborgarna som faktiskt har pass att det inte heller vore något problem.

Saken är väl sen den om det verkligen spelar någon större roll även om man skulle ändra på reglerna. De som kommer med flyg har ju ändå någon form av ordentlig id-handling och det finns knappast varken resurser eller vilja att börja kolla papper på alla som korsar gränserna med bil eller färja.

Jag antar att om det finns några oklarheter så gör det även idag någon form av extra kontroll även om ett körkort räcker. Gissar väl att systemen är så samspelta att svensk polis enkelt kan få upp information från grannländernas system (men kanske jag har övertro på hur välintegrerade systemen är )
Citera
2025-08-06, 22:41
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
det finns knappast varken resurser eller vilja att börja kolla papper på alla som korsar gränserna med bil eller färja.

Vid Öresundsbron har både resurser och vilja funnits i många år, https://www.oresundsbron.com/sv/innan-du-reser/granskontroll

Stundtals ifrågasatt av pendlare, och de vanliga vänstermupparna, https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-okat-gransskydd-idiotiska-kontroller/
Citera
2025-08-06, 23:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Vid Öresundsbron har både resurser och vilja funnits i många år, https://www.oresundsbron.com/sv/innan-du-reser/granskontroll

Stundtals ifrågasatt av pendlare, och de vanliga vänstermupparna, https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-okat-gransskydd-idiotiska-kontroller/
De kollar väl inte allt? Särskilt inte på tågen. Men de verkar ha infrastrukturen på plats på svenska sidan (där betalstationen finns). Danskarna byggde upp partytält på motorvägen tid Kastrup får något år sedan för att fånga svenska gängkriminella om jag minns rätt. Jag tror att båda länderna får viss förvarning av kameraövervakning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in