2025-07-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Oavsett hur mycket det argumenteras i denna tråd så är jorden platt som har observerats flertalet gånger. Om marken accelerar vet jag inte men jag kanske försöker hitta något om det senare och posta om det. Under tiden kan tråden förstöras med mer rundjordscopium och väldigt lite kritiskt tänkande.
Vetenskapen är den som utför det kritiska tänkandet. Det är de som ifrågasätter alla hypoteser och teorier. Det ni gör är bara att upprepa allt ni har fått höra av Flat Earth Society eller en viss yogainstruktör i Thailand. Jag har aldrig sett en originell tanke från någon av er.
Citera
2025-07-24, 12:38
Medlem
Citat:
Oavsett hur mycket det argumenteras i denna tråd så är jorden platt som har observerats flertalet gånger. Om marken accelerar vet jag inte men jag kanske försöker hitta något om det senare och posta om det. Under tiden kan tråden förstöras med mer rundjordscopium och väldigt lite kritiskt tänkande.

Hur får du ihop kritiskt tänkade med att du tror att det finns observationer som visar att jorden är platt? På vilket sätt har du kritsikt ifrågasatt någons påstående om att "man ser för långt"?

Citat:
... Solen är lokal och kan såklart inte lysa upp hela jorden samtidigt....

Berätta hur du kritiskt har tänkt runt ovan påstående. Har du t.ex kollat om en "lokal sol" är förenligt med vinkeln till solen från olika platser? Är en "lokal sol" förenlig med solens skenbara storlek? Är en "lokal sol" förenligt med hur länge solen är uppe på södra halvklotet i dec-jan?

Citat:
Solen behöver inte skifta i storlek alls ...

Det låter som ett påstående som du inte tänkt kritiskt runt.

Hur kan något vara nära men inte minska i storlek när det försvinner längre bort?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-24 kl. 13:29.
Citera
2025-07-24, 16:43
Medlem
Citat:
Oavsett hur mycket det argumenteras i denna tråd så är jorden platt som har observerats flertalet gånger. Om marken accelerar vet jag inte men jag kanske försöker hitta något om det senare och posta om det.
Det är enkelt. Sök bara på Flat Earth Society. Det är därifrån det kommer. Det var en av anledningarna till att Flat Earth-rörelsen splittrades. De flesta FE-medlemmar tror att Flat Earth Society är skurkar som arbetar för att förlöjliga FE. Accelerationen var en av anledningarna.
Citera
2025-07-24, 16:50
Medlem
Du kan även se solen i vattnet och det är just för att accelerationen är så kraftig att vattnet inte hinner sudda ut den. platta jorden överlappar inte i vatten. .
Citera
2025-07-24, 20:04
Medlem
Citat:

Gällande vissa omständigheter, som: varför du väger nåt enligt vågen, når du står på den. Varför vissa saker sjunker, och andra stiger/flyter. vad som faktiskt verkar ske med saker som faller fritt. Allt sånt. Så är marken som accelererar den absolut enklaste och rimligaste förklaringen. Ja faktiskt enda möjliga som människor känner till, som överensstämmer med experiment.

Detta innebär inte att den förklaringen MÅSTE vara den riktiga. Bara att den är väldigt mycket troligare än nåt annat.

Och därmed är detta också, som jag ser det, enskilt starkaste argumentet mot klotformad jord. Eftersom geometrin helt enkelt blir omöjlig. Och därför tycker jag det är lite tråkigt att flertalet som ifrågasätter klotformad jord inte vill ta i denna fråga ens med tång, som det verkar. Så fort någon säger nåt om marken som accelererar blir det tal om "shill" hit och dit. För man har, misstänker jag förälskat sig i uppfattningen om "flat and stationary", så pass att man slutat bry sig om vad bevisen faktiskt säger.
Citera
2025-07-24, 20:18
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Gällande vissa omständigheter, som: varför du väger nåt enligt vågen, når du står på den. Varför vissa saker sjunker, och andra stiger/flyter. vad som faktiskt verkar ske med saker som faller fritt. Allt sånt. Så är marken som accelererar den absolut enklaste och rimligaste förklaringen. Ja faktiskt enda möjliga som människor känner till, som överensstämmer med experiment.

Detta innebär inte att den förklaringen MÅSTE vara den riktiga. Bara att den är väldigt mycket troligare än nåt annat.

Och därmed är detta också, som jag ser det, enskilt starkaste argumentet mot klotformad jord. Eftersom geometrin helt enkelt blir omöjlig. Och därför tycker jag det är lite tråkigt att flertalet som ifrågasätter klotformad jord inte vill ta i denna fråga ens med tång, som det verkar. Så fort någon säger nåt om marken som accelererar blir det tal om "shill" hit och dit. För man har, misstänker jag förälskat sig i uppfattningen om "flat and stationary", så pass att man slutat bry sig om vad bevisen faktiskt säger.
Efter bara ett år med accelerationen som motsvarar gravitationen är marken uppe i 60 gånger ljusets hastighet, jag vet inte riktigt hur gammal du tror att jorden är men låt oss säga att den är en bit över fyra miljarder år. Det skulle innebära att markens hastighet just nu är ca 240 miljarder gånger högre än ljusets hastighet. Tycker du verkligen att det låter rimligt?

Dessutom har du inte ens en teori om varför marken skulle accelerera. Det är väldigt långt ifrån en enkel och rimlig förklaring.
Citera
2025-07-24, 21:41
Medlem
Citat:
... Ja faktiskt enda möjliga som människor känner till, som överensstämmer med experiment.

Nog för att du är en tramsigt troll men någon slags verkshöjd måste man väl ändå kräva? Väldigt många människor känner till gravitation och att den överensstämmer med experiment.

Och du blir ju inte mer seriös av att du inte ens kan nämna ett enda experiment som talar emot gravitation. Dina innehållslösa upprepningar är bara löjliga.
Citera
2025-07-24, 22:10
Medlem
Citat:

Men du har ju inga bevis på någonting, endast fria tankar. Inget ont om det men det passar inte in i vad man kan mäta och observera tyvärr. Solen går ned bakom horisonten, fartyg går ner bakom horisonten, alla avstånd söder om ekvatorn är bananas om jorden inte är en glob, midnattssol på Antaktis på vår vinter för att ta några exempel. Men du envisas med att missförstå gravitation. Ska du släppa det körsbäret och se helheten kanske?
Citera
2025-07-24, 22:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Du kan även se solen i vattnet och det är just för att accelerationen är så kraftig att vattnet inte hinner sudda ut den. platta jorden överlappar inte i vatten. .
Vad menar du ens med detta?
Citera
2025-07-24, 23:09
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:

Ni plattjordare borde samla ihop er och åka till Australien och sen bila öst till väst och sen nord till syd och sen avslöjar att avstånden inte stämmer med en glob.

Om ni hyr en buss kan ni åka allihop, och så dokumenterar ni resan på Youtube. Ni kommer bli mångmiljonärer på några veckor när ni avslöjar glob-bluffen.
Citera
2025-07-25, 00:03
Medlem
Citat:
Kan du komma med relevanta inlägg någon gång? Ingen förstår vad du menar mer än att vi fattar att du är lite.... Sökande.
Citera
2025-07-25, 18:38
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:

Tänker du på att solen speglar sig i vatten? Men det är ju inte bara solen som speglar sig, utan allting (träd, moln, folk, älgar, varmkorvar) speglar sig i vatten.

Och hur förklarar du då hur vanliga badrumsspeglar, som oftast är placerade lodrätt, kan fungera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in