2025-07-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Oj vad jobbigt! Inte för att jag vill förringa dina symtom, men kan du inte ha fått en matförgiftning? Nu med värmen och allt så är det nog risk för att butikernas kylkedjor inte hålls ordentligt.
Själv märkte jag ingen direkt skillnad när jag hade höjd dos under några månader förra året, från 1 mg till 1,4 mg. Men svarar nog rätt dåligt på medicinen också.

Jag har funderat på det men det som talar emot är att ingen annan i familjen är sjuk trots att vi delar toalett och har ätit samma saker. Det som också talar emot matförgiftning och magsjuka är att det brukar hålla i sig kortare. Jag är nu inne på dag 5

Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Låter ju inte som att det är Ozempic som är boven utan magsjuka eller matförgiftning. Om kroppen redan är van vid 1 mg så kommer inte kroppen att reagera så extremt annorlunda vid 1,25 mg.

Ja det är lite skumt. Har haft väldigt lite biverkningar upp till 1 mg. Gått på 1 mg sen februari ungefär.
Citera
2025-07-24, 09:52
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidhu
Jag har funderat på det men det som talar emot är att ingen annan i familjen är sjuk trots att vi delar toalett och har ätit samma saker. Det som också talar emot matförgiftning och magsjuka är att det brukar hålla i sig kortare. Jag är nu inne på dag 5

Ja det är lite skumt. Har haft väldigt lite biverkningar upp till 1 mg. Gått på 1 mg sen februari ungefär.

Det är inte ovanligt med diarré och illamående, men kräkningar låter lite väl. Speciellt om du inte får i dig mat.
Citera
2025-08-04, 10:47
Medlem
gregeruss avatar
Är det någon som testat Cura mobil för att få utskrivet Ozempic. De verkar ligga bra till prismässigt för tjänsten men vet egentligen inget om dem.
Citera
2025-08-04, 20:26
Medlem
kukflashs avatar
Har själv kört ozempic förut och rasade i vikt! Gick ner 20 kg.
Hade ett litet uppehåll men hoppade på igen, tog 1 mg i söndags. Känner redan av medicinen mindre än 24 timmar sedan första dosen. Bara ätit en smörgås under dagen men har varken sötsug eller hungerskänslor.
Citera
2025-08-04, 21:45
Medlem
En fråga till er som vill ha/har Ozempic, varför väljer ni inte istället Mounjaro som är effektivare enligt alla rapporter?
Citera
2025-08-05, 15:23
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
En fråga till er som vill ha/har Ozempic, varför väljer ni inte istället Mounjaro som är effektivare enligt alla rapporter?

Troligtvis på grund av prislappen så var de för mig i alla fall.
Citera
2025-08-06, 00:35
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerus
Är det någon som testat Cura mobil för att få utskrivet Ozempic. De verkar ligga bra till prismässigt för tjänsten men vet egentligen inget om dem.

Väldigt otydliga med pris? Hade nog kört på digidoktor eller receptonline
Citera
2025-08-07, 22:17
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Mounjaro har inte funnits jättelänge (halvår?) medan Ozempic funnits i minst tre år i Sverige (men 20 år som godkänt läkemedel) så lär vara många fler som kört Ozempic av den anledningen.

Har intrycket att om man börjar med viktmedicin nu så är det fler som väljer Mounjaro. Det är rörigt att förstå vad respektive alternativ kostar per månad. Priset skiljer sig inte jättemycket så länge lägre doser av Mounjaro funkar för en.

Det är möjligt att folk börjar med Mounjaro men om de inte får tillräcklig effekt på lägre doser så kommer de dra sig för att gå upp i dos med Mounjaro (i värsta fall kan det väl bli ca 8000 kr/månad om jag förstått det rätt) och kanske går över till Ozempic (ca 2000 kr/månad för hög dos).

Sen är det inte helt tydligt heller vad den ökade effektiviteten innebär. Betyder det att man går ned snabbare? Vilket ju inte är optimalt för det lär minska chansen att behålla viktnedgången. Eller fortsätter man gå ned under en längre tid?

Såg ett exempel där det gjorts en jämförelse utifrån studier där man sett att man under 1 år gick ned 15 kg med Mounjaro och 9 kg med Ozempic, men doserna var då höga dvs 10-15 mg Mounjaro och 1 mg Ozempic. Sen får man ju vara medveten om att det är en långsiktig behandling och att vara beroende av en dyrare medicin på lång sikt känns ju sådär.
Senast redigerad av Dishy 2025-08-07 kl. 22:21.
Citera
2025-08-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Mounjaro har inte funnits jättelänge (halvår?) medan Ozempic funnits i minst tre år i Sverige (men 20 år som godkänt läkemedel) så lär vara många fler som kört Ozempic av den anledningen.

Har intrycket att om man börjar med viktmedicin nu så är det fler som väljer Mounjaro. Det är rörigt att förstå vad respektive alternativ kostar per månad. Priset skiljer sig inte jättemycket så länge lägre doser av Mounjaro funkar för en.

Det är möjligt att folk börjar med Mounjaro men om de inte får tillräcklig effekt på lägre doser så kommer de dra sig för att gå upp i dos med Mounjaro (i värsta fall kan det väl bli ca 8000 kr/månad om jag förstått det rätt) och kanske går över till Ozempic (ca 2000 kr/månad för hög dos).

Sen är det inte helt tydligt heller vad den ökade effektiviteten innebär. Betyder det att man går ned snabbare? Vilket ju inte är optimalt för det lär minska chansen att behålla viktnedgången. Eller fortsätter man gå ned under en längre tid?

Såg ett exempel där det gjorts en jämförelse utifrån studier där man sett att man under 1 år gick ned 15 kg med Mounjaro och 9 kg med Ozempic, men doserna var då höga dvs 10-15 mg Mounjaro och 1 mg Ozempic. Sen får man ju vara medveten om att det är en långsiktig behandling och att vara beroende av en dyrare medicin på lång sikt känns ju sådär.
Mounjaro innehåller förutom GLP-1 hormonet som påverkar hungerkänslor precis som Ozempic så har Mounjaro även GIP hormonet som ökar ämnesomsättningen/ fettförbränningen.
Senast redigerad av FuckingDuck 2025-08-07 kl. 23:08.
Citera
2025-08-08, 08:27
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidhu
Jag har gått på ozempic sedan oktober. I fredags höjde jag dosen från 1 mg till 1,25, sen dess har jag varit sängliggandes med extrem diaree, kräkningar, magont och illamående. Jag har inte haft några direkta biverkningar tidigare. jag har i princip inte fått i mig någon mat sedan i lördags, idag är det onsdag! Någon som varit med om liknande och som vet när det går över? Helt fruktansvärt är det

Jag fick sjuk halsbränna, diarré och kräkningar när jag gick från 0,5 till 1,0 på Ozempic. Då hade jag redan gått på Rybelsus och sedan Ozempic i nästan sex månader redan. Men jag tycker att det kan vara skillnad från penna till penna i bland. Men misstänker att det är hur kroppen mår för tillfället.

Om jag tar en ny dos och dricker "lite för mycket" öl (typ fem stöl) ca 18-20 timmar efter en dos, så får jag gå och kräkas.
Citera
2025-08-08, 19:03
Medlem
Citat:

Ozempic är väl väldigt mycket billigare? Dessutom har jag fått väldigt bra effekt av Ozempic, har inte behov av mer effektivt läkemedel. Minus ca 30 kg, till en månadskostnad på ca 500 kr med Ozempic (1 mg varannan vecka). Dessutom började jag med Ozempic långt innan Mounjaro ens var godkänt som läkemedel, men även om jag skulle börja med GLP-1 analog idag, så skulle jag pga priset börja med Ozempic.
Citera
2025-08-11, 10:04
Medlem
diseuses avatar
Ett intressant fall avgjordes nyligen.

Dagens Juridik (Förvaltningsrätten ger kvinna rätt till bistånd för Ozempic, bakom betalvägg):
Citat:
En kvinna som nekats ekonomiskt bistånd för läkemedlet Ozempic får rätt i förvaltningsrätten. Trots att medicinen inte ingår i högkostnadsskyddet bedöms den vara nödvändig ur hälsosynpunkt, då tidigare behandlingar varit verkningslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in