2025-07-09, 13:09
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafeigloo
Yazen är en riktig vårdgivare, det är därför de tar blodprover. Men de olika skäl som diskuterats ovan är ju aspekter av det. Primärt kanske möjligheten att behandla personer med under 30 i BMI om det framkommer andra riskfaktorer i proverna.

Har massor av anmärkningar från IVO, fortfarande ger de kunder klickmetod, för att kunna ta betalt mer för tjänsten än medicinen.
Citera
2025-07-09, 14:59
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafeigloo
Möjligtvis så, men de verkar också jobba för hormonbehandling, vilket i sig är också intressant då det är underskattat i Sverige.

Ja för män är det så.
[/quote]

Ser nu att du jobbar för yazen så förstår ditt incitament. Yazen är ett bra bolag, men väldigt dyra.
Citera
2025-07-10, 00:41
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Hur ska man veta om man har avvikande värden utan blodprov menar du? En försämring av värden kanske har skett gradvis så att man inte ännu har några symtom som signalerar att något är fel..

Alltså, varför ska man tvingas till blodprov innan man får hjälp? Övervikt är ett enormt hälsoproblem med allt vad det innebär, diabetesrisk, hjärtproblem, psykiska problem, knä och höfter. Och ändå bromsar man folk från att få GLP-1, som faktiskt fungerar, bara för att något blodvärde kanske ligger lite utanför. Bieffekterna är så små jämfört med riskerna med att inte få hjälp är långt mycket värre.
Citera
2025-07-10, 10:25
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Alltså, varför ska man tvingas till blodprov innan man får hjälp? Övervikt är ett enormt hälsoproblem med allt vad det innebär, diabetesrisk, hjärtproblem, psykiska problem, knä och höfter. Och ändå bromsar man folk från att få GLP-1, som faktiskt fungerar, bara för att något blodvärde kanske ligger lite utanför. Bieffekterna är så små jämfört med riskerna med att inte få hjälp är långt mycket värre.

Jag förstår ditt resonemang
Citera
2025-07-12, 20:27
Medlem
Hej,
Jag vill sluta med ozempic. (Nått min vikt)
Tyvärr har jag 3 st 1ml kvar hemma.

Kan man lämna tillbaks dem till apoteket?

Mvh
Citera
2025-07-12, 20:45
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas-hx
Hej,

Mvh
Spara dem till nästa gång istället. Du kommer troligtvis att gå upp igen när du slutar.
Citera
2025-07-21, 00:07
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas-hx
Hej,

Mvh

Lägg dem i kylen. Finns inget apotek som tar emot utskriven medicin.
Citera
2025-07-23, 10:22
Medlem
Jag har gått på ozempic sedan oktober. I fredags höjde jag dosen från 1 mg till 1,25, sen dess har jag varit sängliggandes med extrem diaree, kräkningar, magont och illamående. Jag har inte haft några direkta biverkningar tidigare. jag har i princip inte fått i mig någon mat sedan i lördags, idag är det onsdag! Någon som varit med om liknande och som vet när det går över? Helt fruktansvärt är det
Citera
2025-07-23, 11:04
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidhu
Jag har gått på ozempic sedan oktober. I fredags höjde jag dosen från 1 mg till 1,25, sen dess har jag varit sängliggandes med extrem diaree, kräkningar, magont och illamående. Jag har inte haft några direkta biverkningar tidigare. jag har i princip inte fått i mig någon mat sedan i lördags, idag är det onsdag! Någon som varit med om liknande och som vet när det går över? Helt fruktansvärt är det

Oj vad jobbigt! Inte för att jag vill förringa dina symtom, men kan du inte ha fått en matförgiftning? Nu med värmen och allt så är det nog risk för att butikernas kylkedjor inte hålls ordentligt.
Själv märkte jag ingen direkt skillnad när jag hade höjd dos under några månader förra året, från 1 mg till 1,4 mg. Men svarar nog rätt dåligt på medicinen också.
Citera
2025-07-23, 21:35
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidhu

Låter ju inte som att det är Ozempic som är boven utan magsjuka eller matförgiftning. Om kroppen redan är van vid 1 mg så kommer inte kroppen att reagera så extremt annorlunda vid 1,25 mg.
Citera
2025-07-23, 21:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Låter ju inte som att det är Ozempic som är boven utan magsjuka eller matförgiftning. Om kroppen redan är van vid 1 mg så kommer inte kroppen att reagera så extremt annorlunda vid 1,25 mg.

Är inte 1 mg maxdosen?
Citera
2025-07-23, 21:44
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är inte 1 mg maxdosen?

Maxdosen per penna, inte vad som kan skrivas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in