Citat:
Ursprungligen postat av
Mylstrupidius2
Jag skulle kunna göra ett konstverk som du säkert inte skulle gilla.
Låt oss säga att jag hänger en docka av en kristen, nedanför en skrattande muslimsk docka. På texten skriver jag: varje år dödas 5000 kristna och 340 miljoner förföljs p g a sin tro.
Du får tolka den som du vill, det är ett konstverk.
Om du vill likställa ditt hypotetiska konstverk med konstverket tråden handlar om så faller du ju med att du saknar en jämförelse: tex om förföljda rohinyer i Burma, muslimer och kristna som förföljs i Indien, omskolningsläger för Uygurer i Kina etc. Eller hur kristna behandlas av i$rael, för den delen. Kyrkor som sprängs av IOF. Begravningen till Shereen Abu Akleh. Osv osv.
De konstverk som närmast liknar ditt hypotetiska konstverk, som jag kan komma på, är performance-serien "Worlds most moral army" av Igor Dobrowolski, där en föreställning porträtterar en skrattande kvinnlig IOF-soldat som skrattar åt torterade palestinier. Hans inspiration till serien är videor och annan media på IOF och hur de beter sig. Jag tycker han gör det bra och genomtänkt. Jag vill påstå att ditt hypotetiska konstverk verkar lite hastat.