2025-07-23, 04:27
Medlem
Drooids avatar
Nils Funckes bedömning:

Yttrandefrihetsexperten om dockorna i Umeå: Inte brottsligt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/yttrandefrihetsexperten-om-dockorna-i-umea-inte-brottsligt
Citat:
Men yttrandefrihetsexperten Nils Funcke bedömer att det var en rak och rå aktion med ett tydligt syfte: Att markera mot folkmord, oavsett var dessa inträffar och vilka grupper av människor som drabbas.

I så fall, resonerar han, var det inte kontroversiellt att använda dockor i snaror som en symbol för judiska offer.

– Nej, nej. Absolut inte. Vi har ju statliga institutioner som visar bilder på motsvarande situationer.
Citat:
Nils Funcke bedömer att rubriken ”Ett folkmord är ett folkmord är ett folkmord” är central, om syftet med manifestationen ska förstås.

– Jag har sett bilder på dockorna som är beskurna så att rubriken inte finns med. Då blir det genast omöjligt att tolka det som ett fördömande av folkmord, säger han.

Nils Funcke kritiserar etablerade medier som har visat sådana bilder.

– Det är ett etiskt övergrepp av sällan skådat mått att publicera en bild som inte ger en korrekt bild av det som hänt, säger han.
Citera
2025-07-23, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Nils Funckes bedömning:

Yttrandefrihetsexperten om dockorna i Umeå: Inte brottsligt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/yttrandefrihetsexperten-om-dockorna-i-umea-inte-brottsligt
Otippat att logik, rätt o lag tillåts spridas på SVT gällande detta..

Trodde enbart medborgarjournalister, samt alternativ media skulle ta upp det perspektivet
Citera
2025-07-23, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Otippat att logik, rätt o lag tillåts spridas på SVT gällande detta..

Trodde enbart medborgarjournalister, samt alternativ media skulle ta upp det perspektivet

Nils Funcke är ingen jurist som företräder polis eller åklagare utan är snarare att betrakta som en aktivist som tycker att allting är ett övergrepp.

För att exemplifiera hur radikal han är så tyckte han häromdagen att det var ministerstyre när Gunnar Strömmer sa att Johan Forsells son inte hade begått något brott, vilket är sant. Det finns ingen inledd förundersökning mot Forsells son. Så Nils Funckes juridiska spetskompetens kan man ta med en nypa salt.

Han var för övrigt en övertygad Maoist på det glada 70-talet.
Citera
2025-07-23, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Jag skulle kunna göra ett konstverk som du säkert inte skulle gilla.
Låt oss säga att jag hänger en docka av en kristen, nedanför en skrattande muslimsk docka. På texten skriver jag: varje år dödas 5000 kristna och 340 miljoner förföljs p g a sin tro.
Du får tolka den som du vill, det är ett konstverk.
Om du vill likställa ditt hypotetiska konstverk med konstverket tråden handlar om så faller du ju med att du saknar en jämförelse: tex om förföljda rohinyer i Burma, muslimer och kristna som förföljs i Indien, omskolningsläger för Uygurer i Kina etc. Eller hur kristna behandlas av i$rael, för den delen. Kyrkor som sprängs av IOF. Begravningen till Shereen Abu Akleh. Osv osv.

De konstverk som närmast liknar ditt hypotetiska konstverk, som jag kan komma på, är performance-serien "Worlds most moral army" av Igor Dobrowolski, där en föreställning porträtterar en skrattande kvinnlig IOF-soldat som skrattar åt torterade palestinier. Hans inspiration till serien är videor och annan media på IOF och hur de beter sig. Jag tycker han gör det bra och genomtänkt. Jag vill påstå att ditt hypotetiska konstverk verkar lite hastat.
Citera
2025-07-23, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne_Anka
Ja häri ligger problemet, palestinarörelsen har stora problem med antisemitism. Likt de SD hade i sin begynnelse, då många inom vänstern stöder palestiarörelsen blir detta ett problem då vi sett ledande vänsterpartister(Som skrikit antisemiter och nazister efter SD i alla år) göra antisemtiska uttalanden. Då är det helt plötsligt okej, man häpnar.

Har du belägg för detta? Jag ser ofta påståendet, men har inte sett konkreta exempel.
Citera
2025-07-23, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdankad
Om du vill likställa ditt hypotetiska konstverk med konstverket tråden handlar om så faller du ju med att du saknar en jämförelse: tex om förföljda rohinyer i Burma, muslimer och kristna som förföljs i Indien, omskolningsläger för Uygurer i Kina etc. Eller hur kristna behandlas av i$rael, för den delen. Kyrkor som sprängs av IOF. Begravningen till Shereen Abu Akleh. Osv osv.

De konstverk som närmast liknar ditt hypotetiska konstverk, som jag kan komma på, är performance-serien "Worlds most moral army" av Igor Dobrowolski, där en föreställning porträtterar en skrattande kvinnlig IOF-soldat som skrattar åt torterade palestinier. Hans inspiration till serien är videor och annan media på IOF och hur de beter sig. Jag tycker han gör det bra och genomtänkt. Jag vill påstå att ditt hypotetiska konstverk verkar lite hastat.
Jag skulle kunna lägga dit en tidning. Vilket i så fall debaterar den tid i media som den massaker på 200 kristna i Nigeria den 13 juni i år fick jämte den nyhetsrapporting som Gaza innehar varje dag.
Citera
2025-07-23, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är svårt att tolka ditt konstverk på annat sätt än att du anser muslimer ansvariga för dödandet och förföljandet av kristna.

Som konsekvent yttrandefrihetsförespråkare har jag inga problem med det, du skall nog inte blanda in mig. Men du kommer garanterat att bli dömd för hets mot folkgrupp.

Skillnaden mot aktuell installation är att den inte riktar sig mot judar som du riktar dig mot muslimer utan symboliken belyser att folkmordet som nu sker mot palestinier är lika illa som det mot judar.
Ett folkmord skedde den 13 juni i Nigeria, 200 kristna dödade, den uppmärksamhet det fått i svensk media jämte Gazas är mycket mycket liten. Folkmordet är lika illa som det mot Gazas, men ingen kommer någonsin våga demonstrera eller göra något konstverk.
Citera
2025-07-23, 07:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ett folkmord skedde den 13 juni i Nigeria, 200 kristna dödade, den uppmärksamhet det fått i svensk media jämte Gazas är mycket mycket liten. Folkmordet är lika illa som det mot Gazas, men ingen kommer någonsin våga demonstrera eller göra något konstverk.

Illa om ingen vågar demonstrera eller producera konst i frågan om folkmord, vart vill du komma?

I det aktuella fallet har någon vågat, det bör hyllas, inte kritiseras.
Citera
2025-07-23, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Argumentum ad populum ,ett argumentationsfel, det är värdelöst i diskussionen.

Vidrigt är inte synonymt med olagligt eller ens onödigt.

Syftet är viktigare än framställningssättet.
De har inte fallit för det s k grupptrycket. En docka av ett nazistoffer i en hängsnara, vilken sjuk hjärna tänker ut sånt. Du är väldigt ensam tycka det är okej. Dan Park fick fängelse för sin rasistiska konst och detta faller väl inom samma ram.
Citera
2025-07-23, 07:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
De har inte fallit för det s k grupptrycket. En docka av ett nazistoffer i en hängsnara, vilken sjuk hjärna tänker ut sånt. Du är väldigt ensam tycka det är okej. Dan Park fick fängelse för sin rasistiska konst och detta faller väl inom samma ram.

Jan Komski har skildrat Förintelsen i ett antal konstverk inklusive hängande lägerfångar och det har betraktats som okej.

Jag har inte läst någonstans att han betraktades som sjuk i huvudet.

Kommentar?
Citera
2025-07-23, 08:05
Medlem
Citat:
Jan Komski har skildrat Förintelsen i ett antal konstverk inklusive hängande lägerfångar och det har betraktats som okej.

Jag har inte läst någonstans att han betraktades som sjuk i huvudet.

Kommentar?
Jan Komski var förintelseöverlevare, du tycker inte det är lite annorlunda. Var det en docka?
Citera
2025-07-23, 08:21
Medlem
Citat:
Illa om ingen vågar demonstrera eller producera konst i frågan om folkmord, vart vill du komma?

I det aktuella fallet har någon vågat, det bör hyllas, inte kritiseras.

Momika är död, alla förstod varför. Ingen vill väl hamna i samma situation som Vilks. Varför skrev inte media om de 200 som dödades i Nigeria tror du? Dåligt nyhetsvärde? I svensk media beskrivs attacken som bråk om boskap. Enligt dem har det inget med religion att göra. Med facit i hand har 18000 kyrkor bränts ner och 56000 kristna dödats sedan 2009 i Nigeria. Ingen vågar yppa minsta kritik om islam i Sverige. 99% fokus i svenska nyheter om mellanöstern och speciellt Palestina. Du har inte ens valet stänga av teven och gå ut. Då möts du av vrålande demonstranter eller dockor i snaror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in