Citat:
Ursprungligen postat av
kalleuret2345
Ja jag är som sagt närmare 50 och jag har börjat lära mig en hel del om hur folk är funtade. Dessutom har jag läst böcker och artiklar 4-6 tim om dagen i 10 år så jag är oerhört allmänbildad, kunnig och insatt i i stort sett allt. Det strör nog salt i de avundsjukas sår som fick hjärtklappning av att jag pluggat kemi på nätterna och fick 4,9 i betygssnitt.
Skadeglädje, prestige och avundsjuka styr nästan allt "oförklarligt beteende"
Låt mig passa på att berätta eftersom jag ändå har så mycket läsare här i tråden så ni lär er något av good old gen x
Prestige:
i) Man ser att oviljan att erkänna ett fel/misstag man gjort kan vara nästan obegränsad. Tex har folk svårt att ta en förlust medan den är liten. Jag är också medskyldig här eftersom jag inte tog förlusten för 10 år sen och fimpade examen och 15-20 års livsprojekt och började om. Sett idag borde jag gjort det men jag var inte stark nog att klara det.
ii) Andra exempel kan vara folk som begår ett fel gentemot tex avtalslag och köplag. Trots att processen gör att det bara blir dyrare och dyrare så verkar viljan att erkänna fel och kompromissa blir lägre och lägre trots att det borde vara tvärtom. Den självsäkre balanserade och harmoniska mannen tar ett fel som en man och säger "oj, det sket sig" . Jahapp ja ibland blir det lite tokigt när man har många järn i elden... eller något sånt och man öppnar plånboken och kompromissar. Den osäkre och mentalt inte i lika stor balans klamrar sig fast vid sitt agerande och urskuldar det. Även när denne förlorat i Tingsrätt kommer denne inte erkänna. Han säger då att: -Ja tydligen fanns det nånting i ärendet som gjorde att de tolkade det tvärtom och dömde mig som tappande av målet... Den andra självsäkra personen har då redan för länge sedan sparat stora summor och tid och gått vidare i livet. Den andra klarade inte av att förlora prestige.
Skadeglädje:
i) Finns många i detta land som ägnar sig åt det. Skriver dåliga omdömen på restauranger, hänger ut och har sig. Jag skrev mitt första dåliga omdöme om en restaurang som serverade halvfabrikat hamburgare på ett 5-stjärnigt hotell i Stockholm för 15-20 år sen när andra satt med sånt hela tiden. Jag håller inte på med sådant och här ser jag in efterhand att jag var inne i en stressad period och inte helt i balans.
ii) Detsamma gäller hjorderna av byråkrater på Myndigheter och annat folk som missförstått sin roll ochatt myndigheten ska praktisera god förvaltningssed. De sitter med poker face och berättar inget och ser folk trilla i fällor de visste om och kunde hjälpt dem undvika på 30 sekunder men vill hellre se den andra skadas.
iii) Sedan de klassiska low life / white trash / dålig uppfostran / litet intellekt-folket som i denna tråd skriver att jag ska skylla mig själv etc. SÅ typiskt och sådana förekommer överallt. Finns alltid några sådana. Rätt många faktiskt. Jag tror det ökar och ökar snarare än tvärtom.
Avundsjuka:
Avundsjuka är en drift som finns hos spädbarn och barn men som sedan ska försvinna och man ska bli vuxen. Vissa uppnår inte full vuxen mognad och går runt som jätte-bebisar och kan bli avundsjuka närsomhelst utan förvarning. De kan inte värja sig och lever ofta ut känslorna vilket leder till negativism och åtgärder som saboterar för de som de riktar sina handlingar mot som avundsjukan styrde de att göra.
Mycket bra och välskrivet svar, men trådar här om folk som genuint mår dåligt eller har gått från toppen till botten och man vill ha råd, blir vanligtvis totalt nedskjutna av åtminstone de första 5 kommentarerna. Och baserat på dessa skadeglada eller Hälso guru svar så kommer det vanligtvis en massa skit baserat på dessa svar = flock beteende, mobbar beteende.
Såsom "Du är en jävla looser", "Varför tar du inte livet av dig" etc, eller från Hälso guru sidan "Du måste gå till gymmet 3 timmar per dag" eller gå ut och promenera så blir det bra..
Edit: Jag har aldrig varit högt uppsatt men blivit utbränd och ja livet är fucked, stooort glapp i CV, vem bryr sig i mina kunskaper?