2025-07-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
En fråga:

Vilken är den felaktiga uppgiften på Lexbase och hur har den felaktiga uppgiften raserat ditt liv?

Det är just det som är trollbetet i tråden: TS svarar inte rakt ut på det.

Det har från TS hintats om att TS skulle ”tjafsats med någon snut” i samband med en fortkörning eller liknande. Vilket rimligtvis inte oåterkalleligt raserar ett vuxenliv.

Nä, bara släpp och gå vidare. Sannolikt ett troll som bara ler åt att ha triggat igång en diskussion kring detta svammel om att ”systemet är riggat”, ”man blir märkt för livet”, ”alla är out to get me” etc.
Citera
2025-07-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Det har från TS hintats om att TS skulle ”tjafsats med någon snut” i samband med en fortkörning eller liknande. Vilket rimligtvis inte oåterkalleligt raserar ett vuxenliv.

Nä, bara släpp och gå vidare. Sannolikt ett troll som bara ler åt att ha triggat igång en diskussion kring detta svammel om att ”systemet är riggat”, ”man blir märkt för livet”, ”alla är out to get me” etc.

Jag tror inte troll. Jag tror OP gjort något tokigt för att hamna på Lexbase men pga mentala och/eller drogproblem blev en rättshaverist. Finns många som skriver långt och osammanhängande om system och "soc", "kammarrätten" etc. Rättshaverister pga mental sjukdom som de till slut inte kunde kontrollera.
Citera
2025-07-22, 12:29
Avstängd
SoberZealots avatar
Jag finns på lexbase. Och jag har ett sk fint jobb.

Du verkar vara en knasig kuf.
Citera
2025-07-22, 19:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad.

Mod.
Citera
2025-07-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Det duger inte att bara vara lojal mot systemet och klaga uppgivet när det inte fungerar som förväntat. Man måste vara lite försigkommen
"Försigkommen" ? Sa du det? Om jag inte missförstått dig totalt så är det här trådens mest huvudlösa påstående. Grattis, du får en medalj!

Men seriöst, tycker du inte att jag var tillräckligt försigkommen när jag redan vid 13 års ålder började planera för att säkra min framtid, och sedan gick ut naturvetenskapliga programmet med 4,9 i snitt?

Och nej, jag är inte något geni eller har något extremt läshuvud. Jag var helt enkelt... försigkommen.

Sen kom Lexbase. Det finns inget liknande system någonstans, varken på jorden eller någon annan planet. Det närmaste man kommer är USA:s register över sexualförbrytare, men i USA riskerar du fängelse om du hänger ut en vanlig gangster, till exempel om du som hyresvärd bara rotar i belastningsregister utan att hänga ut ( = fängelse ) .
I Sverige då? Här hänger man ut till och med frikända personer och kommer undan med det.

Och apropå att komma undan, den där Magnus som startade Lexbase… Han måste ha SÄPO-skydd? Det finns inte på kartan att han skulle kunna leva idag med tiotusentals fiender annars. Kan någon bekräfta detta? Han är ju kompis med Aschberg, som i sin tur är lierad med (S)-regeringen och etablissemanget. Jag tycker det verkar högst troligt att Magnus har SÄPO-skydd.

Om det stämmer är det kronan på verket för vad som måste vara Sveriges största skandal någonsin. Han som står bakom att kuva befolkningen får vi dessutom betala hans personskydd för.

Baltutlämningen, tvångssteriliseringarna är småpotatis i jämförelse.
Citera
2025-07-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jag finns på lexbase. Och jag har ett sk fint jobb.

Du verkar vara en knasig kuf.
Ok och du vill vi ska tro på att du fick sådant jobb när du fanns på Lexbase ?

Dvs sökte du som arbetslös som alla andra och fick ok trots Lexbase ?

Aldrig hört talas om. Det är kontakter som ligger bakom. Du ljuger.

Ingen med "fint" jobb skriver så kallat förkortat 'sk'. Det rätta är 's k'
Senast redigerad av kalleuret2345 2025-07-22 kl. 23:29.
Citera
2025-07-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Jag tror inte troll. Jag tror OP gjort något tokigt för att hamna på Lexbase men pga mentala och/eller drogproblem blev en rättshaverist. Finns många som skriver långt och osammanhängande om system och "soc", "kammarrätten" etc. Rättshaverister pga mental sjukdom som de till slut inte kunde kontrollera.
Aha du har läst min 'berättelse' och drar slutsatsen att jag inte påverkades av Lexbase noteringen som alla andra gör och jag hade visst fått ett jobb men jag blev mentalsjuk efter 10 år som chef och sen ville ingen ha mig.
Intressant scenario. Brukar det bli så ?

(eftersom du håller det sannolikt)
Citera
2025-07-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Jag har inte hintat alls.
Jag har talat om att jag betalade fordonsskatten sent och jag behövde inkomma med kvitto eftersom Polisens system visade obetald fast jag var ute och körde. Om polisen inte haft så bråttom och varit så angelägen om att pricka mig kunde de väntat med förundersöknigen tills kvittot kom in. Nu fick jag överklaga i domstol och flaggades i Lexbase, Google. etc .

Märkt blir man ju men hur arbetsmarknaden fungerar i verkligheten är det väldigt få som känner till i detalj.
Citera
2025-07-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Fy fan va många skadeglada självgoda idioter i denna tråden, men det förstod jag direkt när jag läste TS.

Men jag är helt på din sida TS, har själv ett glapp nu på tror det är 10 år, pga utbrändhet, psykisk ohälsa, är i din ålder och jag har gett upp.
Ja jag är som sagt närmare 50 och jag har börjat lära mig en hel del om hur folk är funtade. Dessutom har jag läst böcker och artiklar 4-6 tim om dagen i 10 år så jag är oerhört allmänbildad, kunnig och insatt i i stort sett allt. Det strör nog salt i de avundsjukas sår som fick hjärtklappning av att jag pluggat kemi på nätterna och fick 4,9 i betygssnitt.
Skadeglädje, prestige och avundsjuka styr nästan allt "oförklarligt beteende"

Låt mig passa på att berätta eftersom jag ändå har så mycket läsare här i tråden så ni lär er något av good old gen x

Prestige:
i) Man ser att oviljan att erkänna ett fel/misstag man gjort kan vara nästan obegränsad. Tex har folk svårt att ta en förlust medan den är liten. Jag är också medskyldig här eftersom jag inte tog förlusten för 10 år sen och fimpade examen och 15-20 års livsprojekt och började om. Sett idag borde jag gjort det men jag var inte stark nog att klara det.
ii) Andra exempel kan vara folk som begår ett fel gentemot tex avtalslag och köplag. Trots att processen gör att det bara blir dyrare och dyrare så verkar viljan att erkänna fel och kompromissa blir lägre och lägre trots att det borde vara tvärtom. Den självsäkre balanserade och harmoniska mannen tar ett fel som en man och säger "oj, det sket sig" . Jahapp ja ibland blir det lite tokigt när man har många järn i elden... eller något sånt och man öppnar plånboken och kompromissar. Den osäkre och mentalt inte i lika stor balans klamrar sig fast vid sitt agerande och urskuldar det. Även när denne förlorat i Tingsrätt kommer denne inte erkänna. Han säger då att: -Ja tydligen fanns det nånting i ärendet som gjorde att de tolkade det tvärtom och dömde mig som tappande av målet... Den andra självsäkra personen har då redan för länge sedan sparat stora summor och tid och gått vidare i livet. Den andra klarade inte av att förlora prestige.

Skadeglädje:
i) Finns många i detta land som ägnar sig åt det. Skriver dåliga omdömen på restauranger, hänger ut och har sig. Jag skrev mitt första dåliga omdöme om en restaurang som serverade halvfabrikat hamburgare på ett 5-stjärnigt hotell i Stockholm för 15-20 år sen när andra satt med sånt hela tiden. Jag håller inte på med sådant och här ser jag in efterhand att jag var inne i en stressad period och inte helt i balans.
ii) Detsamma gäller hjorderna av byråkrater på Myndigheter och annat folk som missförstått sin roll ochatt myndigheten ska praktisera god förvaltningssed. De sitter med poker face och berättar inget och ser folk trilla i fällor de visste om och kunde hjälpt dem undvika på 30 sekunder men vill hellre se den andra skadas.
iii) Sedan de klassiska low life / white trash / dålig uppfostran / litet intellekt-folket som i denna tråd skriver att jag ska skylla mig själv etc. SÅ typiskt och sådana förekommer överallt. Finns alltid några sådana. Rätt många faktiskt. Jag tror det ökar och ökar snarare än tvärtom.

Avundsjuka:
Avundsjuka är en drift som finns hos spädbarn och barn men som sedan ska försvinna och man ska bli vuxen. Vissa uppnår inte full vuxen mognad och går runt som jätte-bebisar och kan bli avundsjuka närsomhelst utan förvarning. De kan inte värja sig och lever ofta ut känslorna vilket leder till negativism och åtgärder som saboterar för de som de riktar sina handlingar mot som avundsjukan styrde de att göra.
Senast redigerad av kalleuret2345 2025-07-22 kl. 23:53.
Citera
2025-07-22, 23:58
Medlem
Man försvinner ju från Lexbase 5 år efter dom, så något stämmer inte med vad ts säger....
Citera
2025-07-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det handlar om tillgång och efterfrågan, det är en universell lag som är applicerbar på allt från arbete till kärlek. Få rörmokare, stor efterfrågan - högt pris. Många rörmokare, stor efterfrågan - lågt pris. Sälja glass på stranden idag - säljer mycket. Sälja glass på stranden på julafton - säljer ingenting.

Sen är åldern en faktor också.
Nja det är ju faktiskt helt fel. Ingen säger att om man får hål 3 år i CVt när man är 35 år och vill fortsätta karriären är man för gammal och ingen säger att det är hålet i CVt det är fel på.

Jag kan tala om att det är hålet i CVt som är problemet. Inte ålder som du verkar tro.

Sen skrev du att man kan dra igång en firma. Visst det hade varit enkelt. Jag kan (precis som någon annan skrev) också tjäna pengar på "allt". Mitt problem är ju att jag fick reda på detta sent så alla reserver är slut.
Vad händer om jag startar firma nu och när hyran ska betalas i augusti så finns ingen lön eller a-kassa till hyran?
Citera
2025-07-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag har väldigt svårt att se att du skulle bli nekad jobb för du glömt betala fordonsskatt..

Är ju bara dra ut ditt register och ta med på intervjuerna.

Något stämmer inte här.
Jag kan inte lära alla hur arbetsmarknaden funkar.
Om du inte blir kallad till intervju hur tar man med sig registret?

Jag fick faktiskt ett jobb en gång 50% tjänst. Det var ett litet företag som inte fattade vad lexbase var för många år sen. De missade nog googla också innan intervjun och när de träffade mig ville de inte ha nån annan.
Redan efter vårt samtal var tjänsten uppe i 80% och efter intervjun ville de ha referenser asap och sen fick jag jobbet efter någon vecka.
Företaget var nystartat och gick sjukt bra. Jag hade ljugit om att jag jobbat med sånt och ljugit om referens och sa till slut att referensen verkar vara i sitt sommarhus på Kreta och går inte att nå. Då fick jag jobbet istället bara.
Efter ett år och 20 miljoner i omsättning blev vi uppköpta och jag kunde inte flytta med pga barn så tillbaka på ruta 1.

Så visst går det. Ett guds under händer. Ungefär 1 gång på 2 000 ansökningar, särksilt ökar nog chansen vid 50% tjänst och mindre bolag utan HR system.
Det finns dock en gräns för hur mycket tid man kan sitta med ansökningar utan att bli knäpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in