2025-07-22, 20:54
Avstängd
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Usch så hemsk. Man vill ju verkligen ha en nykter och redig pilot när man flyger. Varför gör piloter så?
Därför att dom kan. Fan när jag bodde i Funchal söp jag med piloter som skulle flyga tio timmar senare så jag vande mig vid deras alkoholkultur, folk är så överdrivet rädda för alkohol, blöjor! Hoppas kvinnan snart sitter bakom spakarna igen.
Citera
2025-07-22, 20:55
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Dyngrak eller?

Kanske rajraj i Sthlm på hotellet natten innan.

Hon kanske inte verkade pigg nog om man säger så.

Eller så är det alkoholism, och ett oannonserat blåsprov.

Olika bolag har väl olika rutiner, hur ser Deltas ut, är blåsning innan flight standard?
Citera
2025-07-22, 20:55
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Piloter är väl i cockpit?
Ja om de inte åker som passiv i kabinen.
Citera
2025-07-22, 21:00
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Ja om de inte åker som passiv i kabinen.
Ja, det verkar mest rimligt - cockpit.
Citera
2025-07-22, 21:00
Medlem
Verkar som att hon endast blåst positivt i Drägern, kan mycket väl vara så att det inte blir flygfylleri i slutändan.
Citera
2025-07-22, 21:03
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vastgoten1
Verkar som att hon endast blåst positivt i Drägern, kan mycket väl vara så att det inte blir flygfylleri i slutändan.
Vad är Drägern för piloter?
Citera
2025-07-22, 21:09
Medlem
MrDonutss avatar
Piloterna för Antonov vägrar flyga om de inte vodka serveras.
Vid vilken promille börjar det bli svårt att flyga ett klassiskt "passagerarplan"?

Skulle man som passagerare ens kunna bedöma om piloten är alkoholpåverkad?
Skulle väl vara som mest tydligt på marken eller i radion kan jag tänka mig..
Citera
2025-07-22, 21:10
Medlem
Masingas avatar
Skulle hon själv jobba eller bara åka med?
Citera
2025-07-22, 21:15
Medlem
Citat:
Usch så hemsk. Man vill ju verkligen ha en nykter och redig pilot när man flyger. Varför gör piloter så?
Alkoholister har inga spärrar. De behöver dricka pga beroendet de har utvecklat, oavsett yrke och ansvar. Det finns inget viktigare än alkoholen för en alkoholist. De går över lik för den, om så behövs. 🤯
Citera
2025-07-22, 21:17
Medlem
förmodligen lätt bakfull efter en blöt natt. Någon kände att det luktade alkohol och larmade. Behövs inte mycket för att kliva över gränsen på 0,2.

Många bussar har ju alkolås så konstigt att inte flygen har något liknande.
Citera
2025-07-22, 21:21
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Då måste det varit en längre process som flygbolaget inte velat ta tag i. Frågan är varför?
I det fallet jag nämnde med piloten i Skottland har jag för mig att flygbolaget visste att han var alkoholist. Han hade åtminstone fått hjälp tidigare. Men det är inte helt ovanligt att nyktra alkoholister får återfall.

Många flygbolag har program för att fånga upp folk med alkoholproblem och ge dem behandling, samt bedöma om och när de är tillräckligt friska för att kunna fortsätta jobba.

Lite kuriosa är för övrigt att Donald Trumps storebror fick sparken från sitt jobb som trafikpilot just för att han var lite väl glad i alkohol. Efter pilotkarriären kunde han fokusera helt på drickandet och dog sedermera till följd av sin livsstil.
Citera
2025-07-22, 21:22
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Alkoholister har inga spärrar. De behöver dricka pga beroendet de har utvecklat, oavsett yrke och ansvar. Det finns inget viktigare än alkoholen för en alkoholist. De går över lik för den, om så behövs. 🤯
Det kan väl inte var en gräns på 0,2 för piloter? Det måste väl vara 0 som gäller, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in