Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ja, det är min uppfattning. Exakt vart vittnet SE befinner sig 30 sekunder efter skotten vet jag inte.
Men att möjligheterna fanns att se honom och att flera också kanske såg honom, men att det inte framkommer i materialet.
Sedan hade nog i princip alla mer fokus på paret Palme och händelsen där.
Sedan har vi AB som är tillräckligt nära och som enligt (LL/JA) beter sig lite märkligt.
Och alla beskriver inte AB heller.
Så återigen:
"Vi kan konstatera att flera vittnens närvaro inte framkommer med tydlighet."
Ett problem med Engström som man faktiskt borde gå djupare in i är ju detta med att se LJ blir en polarisering ...
Vad menar jag med det ?
Jo nu måste han antingen som vittne eller GM befinna sig på brottsplatsen eller i trappan ca 45sek efter skotten !
Hade han inte beskrivit LJ så hade han faktiskt kunnat vara ett "flytande" vittne som kunnat anlända till brottsplatsen från 0-3 min...
Så det är iofs bra att vi måste förhålla oss till att Engström ser LJ
En annan bra sak är ju att dom tidiga vittnena är framme 20-30 sek efter skotten och då är INTE Engström där !
Det innebär att Engström måste nästan anlända mellan 40-50 sek efter skotten ..
Då är ju hans beskrivning av trottoaren innan han snubblar in på Olof helt felaktig och går faktiskt inte att förklara
Han är t.ex noga med att berätta att han går in mot skyltfönstret för att få bättre ljus för att se sin mörka urtavla ! Men när gör han detta ? Ca 35 sek efter skotten ?
Så när folk springer fram och allmänt lite panik med en uppskruvad Lisbeth så står alltså Engström nära och kollar klockan !!