2025-07-22, 12:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
En aktie bryr sig inte om dessa principer som du ser med ex tesla aktien som är hur övervärderad som helst eller hur Norwegian air aktien steg till enorma nivåer, det beror på andra faktorer.

En vinst kan ses på fler sätt, driver du ett företag o har eget högt uttag påverkar det resultatet negativt, har du en normalt uttag får du bättre resultat. svårare är det inte. tycker man en VD är värd 2 milj drygt i månaden är det upp till styrelsen.
Vill du investera o bygga upp företagets värde påverkar även det resultatet negativt, som ex fastigheter, men via värdeökningar o avskrivningar osv kan du sedan sälja företaget med mycket stor vinst framöver även om du inte presenterat vinst siffror, eller annat företag som kräver investeringar.

Vinst siffror är alltså inte allt för hur mycket pengar du kan tjäna på ditt företag.

Ungefär som min syster, hon körde sitt företag i ca 20 år, sålde sedan företaget för 20 miljoner, sålde sedan huset hon hade för 17,5 mij behöll lägenheten företaget köpt engång i tiden men som hon löst ut. valde o ta pension 54 år gammal.

Företaget har visat vinst siffror hela tiden men inga enorma, dels för just investeringar o avskrivningar har påverkat resultat, däremot har hon kört firma bilar o haft förmåner via sitt företag som utgjort att lön varit bra.

Du har alltså mycket kvar o lära ännu, har jag tre anställda behöver jag inte jobba själv mer än sköta löner, inköp osv dessa anställda drar då in min lön åt mig. ungefär som syrras företag hon hade bara 5 anställda omsatte just 20 milj som hon sålde företaget för, men behövde inte jobba heltid själv under hela tiden.

Trump har rätt, fler företag o fler folk fr det bättre.
Det är OERHÖRT fascinerande och se hur du säger du är så bra på ekonomi, och sen ser vi inte det i argumenten.
Utan du byter bara samtalsämne hela tiden, och sen låtsas om och börjar om från början:

En sak är dock säker, och det är att ekonomer berättar just vad tullar gör, och det ser vi i mindre nya arbeten.
Men såklart, du klarar inte av att erkänna donalds är ett stolpskott och hur hen inte har en jävla aning vad de håller på med.
För hade de vetat om vad de höll på med lite, så skulle man inte ändra procentsatserna så ofta.
Jag gissar på detta skett säkert minst 100ggr, och det berättar om en ABNORM inkompetens.
Citera
2025-07-22, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är OERHÖRT fascinerande och se hur du säger du är så bra på ekonomi, och sen ser vi inte det i argumenten.
Utan du byter bara samtalsämne hela tiden, och sen låtsas om och börjar om från början:

En sak är dock säker, och det är att ekonomer berättar just vad tullar gör, och det ser vi i mindre nya arbeten.
Men såklart, du klarar inte av att erkänna donalds är ett stolpskott och hur hen inte har en jävla aning vad de håller på med.
För hade de vetat om vad de höll på med lite, så skulle man inte ändra procentsatserna så ofta.
Jag gissar på detta skett säkert minst 100ggr, och det berättar om en ABNORM inkompetens.
Äsch vi vet det är andra länder än just Usa som gnäller, bara det bevisar det är just andra länder som kommer tappa på tullarna. Eu vet inte ens hur man ska komma överens sinns imellan sig själva hur man ska bemöta.
Tar man bort andra aktörer med tullar ökar det på med jobb för det egna landet, ungefär som vi själva öka på arbetslösheten med Eu o polacker, ester osv kommer in o ta arbeten, facket försökte stoppa detta i flera år med det gick inte.

Trump kommer inte ha detta problem som vi har.
Citera
2025-07-22, 13:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Äsch vi vet det är andra länder än just Usa som gnäller, bara det bevisar det är just andra länder som kommer tappa på tullarna. Eu vet inte ens hur man ska komma överens sinns imellan sig själva hur man ska bemöta.
Tar man bort andra aktörer med tullar ökar det på med jobb för det egna landet, ungefär som vi själva öka på arbetslösheten med Eu o polacker, ester osv kommer in o ta arbeten, facket försökte stoppa detta i flera år med det gick inte.

Trump kommer inte ha detta problem som vi har.
Som jag och många till sagt till dig, alla förlorar på generella tullar
Citera
2025-07-22, 13:13
Medlem
Citat:
Som jag och många till sagt till dig, alla förlorar på generella tullar
Man driver inte företag bara 1 år, varav nästan inga nystartade företag gör vinst första åren, som jag själv som starta om i maj efter 2,5 års time out systemet ger mig full SGI i tre år som jag skulle haft som anställd i samma yrke. Man gör detta för att hjälpa fler o bli egna, annars skulle man tvinga in mig o bli anställd istället.

Man räknar med att jag kommer generera vinst till staten framöver, varav man bjudet på nivån på sjukpenningen för mig med enskilt företag som jag valde enkomt för jag vet jag kommer vara sjuk ofta nu framöver, redan andra gången nu sedan maj jag är sjukskriven kortare tid. staten betala just för mest troligt kommer mitt företagande betala tillbaka via vinster.
Citera
2025-07-22, 13:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Man driver inte företag bara 1 år, varav nästan inga nystartade företag gör vinst första åren, som jag själv som starta om i maj efter 2,5 års time out systemet ger mig full SGI i tre år som jag skulle haft som anställd i samma yrke. Man gör detta för att hjälpa fler o bli egna, annars skulle man tvinga in mig o bli anställd istället.

Man räknar med att jag kommer generera vinst till staten framöver, varav man bjudet på nivån på sjukpenningen för mig med enskilt företag som jag valde enkomt för jag vet jag kommer vara sjuk ofta nu framöver, redan andra gången nu sedan maj jag är sjukskriven kortare tid. staten betala just för mest troligt kommer mitt företagande betala tillbaka via vinster.
Ja, skatta befolkningen är ingen vinst och om sen dom pengarna ges till de stackars rika som det är så synd om

Och även så förstörs pengar genom man måste bygga upp en infrastruktur kring tullarna.
Som sagt vad, som vi sagt till dig så jävla många ggr, alla förlorar på generella tullar och kommer inte ändra sig med att du pratar om något annat igen.

Och det som vi och ekonomer sade, så kommer tullar hämma arbetsmarknaden och exakt det sker om än långsamt.
Citera
2025-07-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ja, skatta befolkningen är ingen vinst och om sen dom pengarna ges till de stackars rika som det är så synd om

Och även så förstörs pengar genom man måste bygga upp en infrastruktur kring tullarna.
Som sagt vad, som vi sagt till dig så jävla många ggr, alla förlorar på generella tullar och kommer inte ändra sig med att du pratar om något annat igen.

Och det som vi och ekonomer sade, så kommer tullar hämma arbetsmarknaden och exakt det sker om än långsamt.
Enbart för att ni inte förstår, alla länder vinner på inhemsk produktion, att Trump både locka in utländska företag i landet samtidigt som han bromsar så andra kan sälja kommer bara öka på landets egna ekonomi o det är exakt vad Usa behöver nu o framöver.

Sverige tar inte heller hänsyn till några fattiga med förhöjda bensinpriser via reduktion o förhöjda elpriser osv som leder till förhöjda matpriser.

Bara vi själva hänvisa att det är en väg man måste gå, det kommer inte bli billigare framöver så länge löner osv ökar i jämn takt.
Citera
2025-07-22, 13:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Enbart för att ni inte förstår, alla länder vinner på inhemsk produktion, att Trump både locka in utländska företag i landet samtidigt som han bromsar så andra kan sälja kommer bara öka på landets egna ekonomi o det är exakt vad Usa behöver nu o framöver.

Sverige tar inte heller hänsyn till några fattiga med förhöjda bensinpriser via reduktion o förhöjda elpriser osv som leder till förhöjda matpriser.

Bara vi själva hänvisa att det är en väg man måste gå, det kommer inte bli billigare framöver så länge löner osv ökar i jämn takt.
Faktiskt inte, då globaliseringen av varor har gjort dom billigare
Tullar gör dom dyrare och då mycket dyrare och som konsument får betala och sen skyfflas över till de stackars rika det är så synd om
Citera
2025-07-22, 13:39
Medlem
Citat:
Faktiskt inte, då globaliseringen av varor har gjort dom billigare
Tullar gör dom dyrare och då mycket dyrare och som konsument får betala och sen skyfflas över till de stackars rika det är så synd om
Vad spelar det för roll att varor blivit billiga, det som betyder något är att folk har jobb, speciellt viktigt i Usa som inte har välfärdssystem, via jobben kommer fler få råd till sjukvård o skola för sina barn.

Likväl som invandring till sverige inte generera någon vinst första generationen, men kommer generera vinst till staten o din pension via andra, tredje generations invandrare.

Man räknar via långa loppet på hur man ska göra med ett lands ekonomi o inte första åren som ni haka upp er på.
Citera
2025-07-22, 13:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vad spelar det för roll att varor blivit billiga, det som betyder något är att folk har jobb, speciellt viktigt i Usa som inte har välfärdssystem, via jobben kommer fler få råd till sjukvård o skola för sina barn.

Likväl som invandring till sverige inte generera någon vinst första generationen, men kommer generera vinst till staten o din pension via andra, tredje generations invandrare.

Man räknar via långa loppet på hur man ska göra med ett lands ekonomi o inte första åren som ni haka upp er på.
Med skitlöner i USA så är det viktigt att varor är billiga, nu har donalds satt fingret i ögat på fattiga och låginkomsttagare.
Och allt för göra de stackars rika rikare som det är så synd om

Som sagt alla förlorar på generella tullar, se bara vad som vad med och orsaka den stora depressionen och där tullarna var en spik i kistan.
Och det såg vi när donalds hade bara ändrat sig 20-30ggr och när donalds höll på krascha börsen med inkompetenta tullar.
Citera
2025-07-22, 14:06
Medlem
Citat:
Med skitlöner i USA så är det viktigt att varor är billiga, nu har donalds satt fingret i ögat på fattiga och låginkomsttagare.
Och allt för göra de stackars rika rikare som det är så synd om

Som sagt alla förlorar på generella tullar, se bara vad som vad med och orsaka den stora depressionen och där tullarna var en spik i kistan.
Och det såg vi när donalds hade bara ändrat sig 20-30ggr och när donalds höll på krascha börsen med inkompetenta tullar.
Mer jobb är alltid lösningen på många problem, det tar även folk ut fattigdomen. likväl i sverige som överallt annars i världen. Mer jobb ger även upphov till bidrag o välfärd, det är så ekonomi fungerar sedan vikingatiden o före det. Perioder utan jobb som gett oss depressioner osv, men jobben har räddat folket. världen fungerar inte på samma sätt idag, Usa har massor av företag från andra länder redan hos sig, man kan inte jämföra med 1930-talet då man inte hade det så med andra länder verksamma hos sig,

Trump kan historia.
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-22 kl. 14:09.
Citera
2025-07-22, 14:09
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Äh!
DU kanske tycker t ex 1000 är många även om de är FÅ PROCENT av totala företagen...

OM det skulle vara som du säger, skulle INTE Sharktank bli till sig av en vinstmarginal på 65%...

För din upplysning - för det begrep du väl inte heller? - betyder "vinstmarginal på 65%" INTE att företagsvinsten är 65 % av omsättningen, för det ska minskas med de ANDRA kostnaderna än produktions/säljkostnader...

Tydliga bevis på att du har FEL är:
de många konkurserna
och snittet på Stockholmsbörsen senaste 100 åren är SJU procent vinst per år ( = PE 14)...
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-ar-pe-tal.html
En aktie bryr sig inte om dessa principer
Det där var så dumt att jag tänkte sluta läsa där.
Aktier har SÅKLART inte principer för de kan inte tänka alls
Citat:
som du ser med ex tesla aktien som är hur övervärderad som helst eller hur Norwegian air aktien steg till enorma nivåer, det beror på andra faktorer.
Det skrev jag ju någonstans =TA-idioter.
Citat:
En vinst kan ses på fler sätt, driver du ett företag o har eget högt uttag påverkar det resultatet negativt, har du en normalt uttag får du bättre resultat. svårare är det inte. tycker man en VD är värd 2 milj drygt i månaden är det upp till styrelsen.
Njae. Inte bara upp till styrelsen, eftersom aktieägarna kan ogilla det.
Citat:

Vill du investera o bygga upp företagets värde påverkar även det resultatet negativt,
Ja, under uppbyggnad ja,
MEN många av företagen på börsen har funnits länge och har ändå bara runt 7 % vinst...
Citat:
Vinst siffror är alltså inte allt för hur mycket pengar du kan tjäna på ditt företag.
Såklart. Har jag inte förklarat det för dig? bland alla förklaring jag har behövt ge dig på en massa som du inte fattat, t ex moms... haha
Citat:
Företaget har visat vinst siffror hela tiden men inga enorma, dels för just investeringar o avskrivningar har påverkat resultat, däremot har hon kört firma bilar o haft förmåner via sitt företag som utgjort att lön varit bra.
..
ungefär som syrras företag hon hade bara 5 anställda omsatte just 20 milj som hon sålde företaget för
Du pratade väl förut om 100 % påslag på totalkostnaden? I sådana fall hade hon 10 miljoner vinst per år, och då är det ju korkat att sälja för bara 20 miljoner
eftersom en normalvärdering är
TRE årsvinster
plus "skrotvärdet" på grejerna om man skulle lägga ner.
Citat:
Du har alltså mycket kvar o lära ännu. , har jag tre anställda behöver jag inte jobba själv mer än sköta löner, inköp osv dessa anställda drar då in min lön åt mig.

1. Jag hade SJUTTIO anställda, som jag skötte själv...
2. Du fortsätter att hävda att det är jag som inte begriper, fastän jag har behövt rätta dig massor med gånger.
Citat:
Trump har rätt, fler företag o fler folk fr det bättre.
Ditt påstående blir inte bättre av att du upprepar det
Fortfarande FÖRETAGEN BEHÖVER FORTFARANDE VARA LÖNSAMMA OCH TRUMP GÖR DET SVÅRARE...
Citera
2025-07-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det där var så dumt att jag tänkte sluta läsa där.
Aktier har SÅKLART inte principer för de kan inte tänka alls
Det skrev jag ju någonstans =TA-idioter.
Njae. Inte bara upp till styrelsen, eftersom aktieägarna kan ogilla det.
Ja, under uppbyggnad ja,
MEN många av företagen på börsen har funnits länge och har ändå bara runt 7 % vinst...
Såklart. Har jag inte förklarat det för dig? bland alla förklaring jag har behövt ge dig på en massa som du inte fattat, t ex moms... haha
Du pratade väl förut om 100 % påslag på totalkostnaden? I sådana fall hade hon 10 miljoner vinst per år, och då är det ju korkat att sälja för bara 20 miljoner
eftersom en normalvärdering är
TRE årsvinster
plus "skrotvärdet" på grejerna om man skulle lägga ner.

1. Jag hade SJUTTIO anställda, som jag skötte själv...
2. Du fortsätter att hävda att det är jag som inte begriper, fastän jag har behövt rätta dig massor med gånger.
Ditt påstående blir inte bättre av att du upprepar det
Fortfarande FÖRETAGEN BEHÖVER FORTFARANDE VARA LÖNSAMMA OCH TRUMP GÖR DET SVÅRARE...
Trump gör det lättare för företag att gå bra genom att höja tullarna, önska sverige kunde göra likande o spärra polacker osv ta sig till sverige o sänka lönerna.

Det är ingen som snackat om omsättningen, det är beroende på vad du säljer o utgör inget hur mycket vinst du gör, du kan omsätta 20 milj men har kostnader för 19 milj, medans en annan kan omsätta 10 men ha kostnader för 2 milj o tjäna mycket mer än 20 miljs omsättaren.

Du skriver du hade 70 anställda menas heller ingenting, man kan ha 5 anställda o göra större vinster än den som har 70st anställda, det beror på just vad du har för omkostnader som även utgör vad du får i vinst, som jag berätta med simpelt plåtslageri men har hög avkastning på det jag säljer. utgör att vinster är högre än för ett likande företag som inte har egen produktion men samma omsättning.

Hur ointelligent är du?
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-22 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in