2025-08-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Gissningsvis är de flesta "nyskapade jobb" återanställningar i statten när DOGE sparkade litet för många.

Ok, det verkar ju också rimligt. Så den privata sektorn står verkligen och stampar. Och nu kommer nya tullar. Halleluja.
Citera
2025-08-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om så, skulle det betyda att siffrorna är mycket sämre än vad man kunnat ana.
De flesta analytiker är ense om att siffrorna är riktigt dåliga, och det iofs är ett argument FÖR Trumps vilja att sänka räntan... ironiskt nog...
Citera
2025-08-02, 14:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
De flesta analytiker är ense om att siffrorna är riktigt dåliga, och det iofs är ett argument FÖR Trumps vilja att sänka räntan... ironiskt nog...
Jo, tappet berättar det som vi sakliga berättade om tullarna och vad som kommer ske.

Men är det så att detta är mest bara återanställningar, så är det en riktig katastrof på G för donalds.
Citera
2025-08-02, 14:46
Medlem
Citat:
Jo, tappet berättar det som vi sakliga berättade om tullarna och vad som kommer ske.

Men är det så att detta är mest bara återanställningar, så är det en riktig katastrof på G för donalds.
yes.. Sen måste man beakta att USAs sättt att mäta är rätt puckat i grund..

Arbetslöshets-statistiken tar man fram genom att köra enkäter till 60.000 hushåll och och fråga om de "aktivt sökt jobb de sista 4-veckorna och inte har ett jobb"... ganska dåligt mått faktiskt och gör ofta att stor mängd av USAs arbetslöshet döljs i siffrorna.

Jobb-statistiken tar man fram på liknande sätt. Man slänger ut en enkät till 100-150.000 myndigheter/företag (exklusive jordbruk/plantage/djurhållning etc. som av nån anledning undantas) och begär in lönelistan (dvs. räknar hur många som står på den och jämför med föregående tillfälle)..

Rätt trubbig osäker statistik där också, såklart..
Senast redigerad av slipperyslope 2025-08-02 kl. 14:48.
Citera
2025-08-02, 14:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Galet!

BNP på rekordnivå!!!!!!!

https://www.di.se/live/ovantat-kraftigt-bnp-lyft-i-usa/

Det verkar vara en temporär uppgång i BMP, styrd av "grossister" som bunkrat upp inför Trumps utlovade höga tullar.
Citera
2025-08-02, 15:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det verkar vara en temporär uppgång i BMP, styrd av "grossister" som bunkrat upp inför Trumps utlovade höga tullar.
donadls fansen vill inte veta om såna här saker, och för det förstör hela deras värld.

Men samma skedde förar svängen med tullar sist för donalds, och hur de bunkrade upp rejält då med.
Citera
2025-08-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Men de NYA jobben var ju MYCKET sämre än de var före Trump.

Och ändå har jag lyckats med så mycket mer än du ens kan tänka är möjligt...

F ö är mina kunskaper uppenbarligen skyhögt bättre än dina, speciellt inom ekonomi, psykologi, organisation...
Jag pluggade företagsledning och mjukvarustrukturering men skippade efter en termin för jag tyckte de lärde ut för långsamt (Även psykologi/pedagogik men det skippade jag direkt då jag såg att de inte ens tagit med den bästa metoden! som jag redan kunnat flera år...) Pluggade istället helt själv.
Börsen på rekord?
Citera
2025-08-02, 16:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Joo, men vi ser också att inflationen nu börjar öka. Att möta ökad inflation med sänkt styrränta är inget vinnande koncept.
Citera
2025-08-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, men vi ser också att inflationen nu börjar öka. Att möta ökad inflation med sänkt styrränta är inget vinnande koncept.
Nej, Trump är inget stabilt geni, i alla fall inte när det gäller basal ekonomi och logik. Ska man satsa pengar idag ska man satsa dem på Kina. Vi ser just nu USAs dödsryckningar som imperie. Kinas övertagande var oundvikligt på sikt, då de är smartare, duktigare, fler, fredligare, miljömedvetna och mer innovativa än USA. Trump gör bara att processen går snabbare.
Citera
2025-08-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Börsen på rekord?
Det har jag ju skrivit om massor med gånger.
Börsen domineras av TAidioter. En av amerikanska storfräsarna muttrade om det redan innan Trump. TAidioter bygger bubblor. TAidioter tittat BARA på vad andra betalar. Det HADE fungerat om det inte varit för att börsen domineras av TAidioter, som inte har en aning om hur man värderar företag och därmed kan de inte heller värdera aktier, de har ingen om hur man gör FA-analyser.
Alltså kan man INTE använda börsen som ett mått på om politik lyckas...
Citera
2025-08-03, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Och ändå har du inte begripit att jag talar sanning

F ö används väl ord som "slyngel" och "kiddo" om unga? Jag är ju ÅLDERSpensionär din idiot...

haha, såja.

Du är antingen en ung slyngel som drömmer om att vara 'affärsman' eller en förtidspensionerad missbrukare som lever i en fantasi.

Du lurar ingen
Citera
2025-08-03, 09:35
Avslutad
Citat:

Patetiska människa. Du kommer ha fel igen. Vad fasen menar du med ditt jävla tjat om "sakliga"? Är det en krycka i din sopiga argumentation eller?

..inse att du inte har något att komma med nu när tiden är över då hela statsapparaten + MSM var emot trump och dina 'insikter' var att sitta med på tåget och klistra in US's MSM åsikter i forumet.

Du är en clown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in