Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Äh!
DU kanske tycker t ex 1000 är många även om de är FÅ PROCENT av totala företagen...
OM det skulle vara som du säger, skulle INTE Sharktank bli till sig av en vinstmarginal på 65%...
För din upplysning - för det begrep du väl inte heller? - betyder "vinstmarginal på 65%" INTE att företagsvinsten är 65 % av omsättningen, för det ska minskas med de ANDRA kostnaderna än produktions/säljkostnader...
Tydliga bevis på att du har FEL är:
de många konkurserna
och snittet på Stockholmsbörsen senaste 100 åren är
SJU procent vinst per år ( = PE 14)...
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-ar-pe-tal.html
En aktie bryr sig inte om dessa principer som du ser med ex tesla aktien som är hur övervärderad som helst eller hur Norwegian air aktien steg till enorma nivåer, det beror på andra faktorer.
En vinst kan ses på fler sätt, driver du ett företag o har eget högt uttag påverkar det resultatet negativt, har du en normalt uttag får du bättre resultat. svårare är det inte. tycker man en VD är värd 2 milj drygt i månaden är det upp till styrelsen.
Vill du investera o bygga upp företagets värde påverkar även det resultatet negativt, som ex fastigheter, men via värdeökningar o avskrivningar osv kan du sedan sälja företaget med mycket stor vinst framöver även om du inte presenterat vinst siffror, eller annat företag som kräver investeringar.
Vinst siffror är alltså inte allt för hur mycket pengar du kan tjäna på ditt företag.
Ungefär som min syster, hon körde sitt företag i ca 20 år, sålde sedan företaget för 20 miljoner, sålde sedan huset hon hade för 17,5 mij behöll lägenheten företaget köpt engång i tiden men som hon löst ut. valde o ta pension 54 år gammal.
Företaget har visat vinst siffror hela tiden men inga enorma, dels för just investeringar o avskrivningar har påverkat resultat, däremot har hon kört firma bilar o haft förmåner via sitt företag som utgjort att lön varit bra.
Du har alltså mycket kvar o lära ännu, har jag tre anställda behöver jag inte jobba själv mer än sköta löner, inköp osv dessa anställda drar då in min lön åt mig. ungefär som syrras företag hon hade bara 5 anställda omsatte just 20 milj som hon sålde företaget för, men behövde inte jobba heltid själv under hela tiden.
Trump har rätt, fler företag o fler folk fr det bättre.