2025-07-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Äsch du vet själv man lägger på mer än 100% från tillverkningskostnaden till försäljningspriset, det ser du vid rea, det är inte så man ger bort grejerna utan vinst även om man mer än halverat priset, man har vinst ändå.

Försäljnings vinsten är alltså mycket större än själva produktions kostnaden.

Vilken planet kommer du ifrån?
Om det skulle vara så som du hävdar skulle alla produktionsföretag gå fantastiskt och ingen skulle konka. Då skulle ju alla produktionsföretag på börsen ha 50 % vinst varje år...

Det existerar sådana produkter, som du hävdar är det vanliga,
MEN det finns massor med produkter, som har mycket lägre påslag. Kommer inte ihåg i vilket lands Sharktank men där reagerade investerarna på att det var mycket BRA då någon hade 65%...

T ex iofs lägre än vanliga men t ex för svenska mjölkbönder är det bara 4 % enligt det här:
https://sverigesmjolkbonder.se/onewebmedia/LA2105sm_reviderad_15nov2021.pdf
Citera
2025-07-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Om det skulle vara så som du hävdar skulle alla produktionsföretag gå fantastiskt och ingen skulle konka. Då skulle ju alla produktionsföretag på börsen ha 50 % vinst varje år...

MEN det finns massor med produkter, som har mycket lägre påslag. Kommer inte ihåg i vilket lands Sharktank men där reagerade investerarna på att det var mycket BRA då någon hade 65%...

T ex iofs lägre än vanliga men t ex för svenska mjölkbönder är det bara 4 % enligt det här:
Du fortsätter svamla, vi har en butiker inom familjen ena säljer en känd choklad och andra en sport butik i en känd semester by i landet. på det mesta dom säljer handlar det om mer än 100% påslag.

Vet dom hyrde ut skyltfönstret till Bmw fick köpa en ny Bmw för runt halva priset efter deras egna spek på utrustning. det är inte så att man sålde bilen med förlust o dom säljer inte heller kläder eller chokladen till förlust även om det handlar om -50% vid slutrea.

Det gör inte jag heller, men har även plåtslageri, det handlar om 3ggr påslag, kostar en huv 600kr i material, ta två timme o göra o säljer den för 5500-6500kr, det är priser du enkel kan checka upp.
Citera
2025-07-21, 15:57
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Du fortsätter svamla, vi har en butiker inom familjen ena säljer en känd choklad och andra en sport butik i en känd semester by i landet. på det mesta dom säljer handlar det om mer än 100% påslag.

Vet dom hyrde ut skyltfönstret till Bmw fick köpa en ny Bmw för runt halva priset efter deras egna spek på utrustning. det är inte så att man sålde bilen med förlust o dom säljer inte heller kläder eller chokladen till förlust även om det handlar om -50% vid slutrea.

Det gör inte jag heller, men har även plåtslageri, det handlar om 3ggr påslag, kostar en huv 600kr i material, ta två timme o göra o säljer den för 5500-6500kr, det är priser du enkel kan checka upp.

Äsch du vet själv man lägger på mer än 100% från tillverkningskostnaden till försäljningspriset, det ser du vid rea, det är inte så man ger bort grejerna utan vinst även om man mer än halverat priset, man har vinst ändå.

Försäljnings vinsten är alltså mycket större än själva produktions kostnaden.
Du fortsätter att bevisa att du är en företagsekonomiidiot.
Nu BLANDAR DU IHOP HELT OLIKA SAKER IGEN.
1. I förra pratade du om PRODUKTION
nu ÅTERFÖRSÄLJARE.

2. I förra pratade du om TOTAL produktionskostnad alltså INKLUSIVE sådant som lokaler, maskiner, löner
nu BARA varuinköpskostnaden, du räknar INGENTING av de andra kostnaderna...!!!
Citera
2025-07-21, 17:13
Medlem
Citat:
nu ÅTERFÖRSÄLJARE.

2. I förra pratade du om TOTAL produktionskostnad alltså INKLUSIVE sådant som lokaler, maskiner, löner
Vad du inte förstår dig på är avskrivningar, maskiner, osv skriver man av efter ett antal år, det menas att dom inte kostar mig något, vissa grejer kommer fortsätta gå i 20 år till utan reparation.

Tar man som mig och chokladfabriken så producerar o säljer vi dessa själv det går då under produktion o återförsäljare. svårare är det inte.

Lön har jag tagit upp i stosen 2 timmar o producera 600kr i materialköp säljs för 5500-6500kr st.
Det är lön är arbetskostnaden+material= 3 dubbla priset för jag säljer den själv.

Det hänvisa att det bästa man kan göra är att producera själv o sälja själv liksom chokladfabriken gör, man har egen försäljning samt butiker som tar i o säljer men då har man inte samma vinst när andra ska sälja vidare.
Det är så här Trump även vill ha det, egen tillverkning vart kostnaden är låg, VD O chefer kan plocka ut miljon löner o ändå göra vinst på allt man säljer.
Citera
2025-07-21, 21:16
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Nu kommer ett annat problem in för Trump. Biffkött har blivit 10% dyrare sedan han tillträdde. Detta trots att USA numera är en netto-importör. Problemet är att klimatförändringarna gjort det oerhört dyrt för producenterna. Den utbredda torkan har gjort spannmål och sådant som nötkreaturen äter väldigt mycket dyrare.

För all del Trump. Fortsätt importera utländskt kött i allt större mängd

Samtidigt som vi ser hur priser kryper uppåt pga tullarna då...

Utbredda torkan för nötkreatur, kan du ge källor ? Mig veterligen produceras mer kött än någonsin.

Jorden har blivit mycket grönare de senaste 50-åren ej torrare.
Citera
2025-07-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Utbredda torkan för nötkreatur, kan du ge källor ? Mig veterligen produceras mer kött än någonsin.

Kika gärna varför köttpriserna gått upp 10% sedan Trump tillträdde.

The average price of a pound of ground beef rose to $6.12 in June, up nearly 12% from a year ago, according to U.S. government data. The average price of all uncooked beef steaks rose 8% to $11.49 per pound.

Den extrema hettan på stora områden har gjort det dyrare. Trumps tullar mildrar det något då man exporterar mindre korn än tidigare pga den skatt han hittat på gör att andra länder undviker amerikanska produkter.

Att jorden blivit grönare betyder inte att rätt gröda växer. Snarare tvärtom. Många undersökningar visar att matpriserna över hela världen blivit dyrare. Vädret är mer oförutsägbart med flash-floods, extrem torka osv.
Senast redigerad av Amaratto 2025-07-21 kl. 22:40.
Citera
2025-07-21, 23:21
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Kika gärna varför köttpriserna gått upp 10% sedan Trump tillträdde.

The average price of a pound of ground beef rose to $6.12 in June, up nearly 12% from a year ago, according to U.S. government data. The average price of all uncooked beef steaks rose 8% to $11.49 per pound.

Den extrema hettan på stora områden har gjort det dyrare. Trumps tullar mildrar det något då man exporterar mindre korn än tidigare pga den skatt han hittat på gör att andra länder undviker amerikanska produkter.

Att jorden blivit grönare betyder inte att rätt gröda växer. Snarare tvärtom. Många undersökningar visar att matpriserna över hela världen blivit dyrare. Vädret är mer oförutsägbart med flash-floods, extrem torka osv.

Snack. Tror du att ett år av torrare väder inom ett geografiskt område är något nytt?
Hela Kalifornien befolkades på 1930-talet till följd av "Dust Bowl"-torkan – en av de värsta i amerikansk historia – som tvingade hundratusentals människor att lämna Mellanvästern. Samma områden påverkas fortfarande av klimatvariationer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dust\_Bowl

Visst kan vädret påverka priserna. Men att allt bara blir dyrare stämmer inte.

Nötkött har exempelvis gått upp omkring 8 procent på ett år.Samtidigt har flera andra basvaror blivit betydligt billigare:

Ägg: ner 29 procent
Kyckling: ner 1,5 procent
Mjölk: ner 3,7 procent
Bröd: ner 0,7 procent
Kaffe: ner 4,5 procent
Apelsinjuice: ner 15 procent
Smör: ner 7 procent
Bacon: ner 5 procent

Priser påverkas av många faktorer: utbud och efterfrågan, logistik, säsong, foderpriser och ja – även väder. Men ett torrt år i Kansas är knappast unikt. Det har hänt förr, och det kommer att hända igen.
Citera
2025-07-21, 23:52
Medlem
Citat:
Citat:
nu ÅTERFÖRSÄLJARE.

Vad du inte förstår dig på är avskrivningar, maskiner, osv skriver man av efter ett antal år, det menas att dom inte kostar mig något, vissa grejer kommer fortsätta gå i 20 år till utan reparation.

Tar man som mig och chokladfabriken så producerar o säljer vi dessa själv det går då under produktion o återförsäljare. svårare är det inte.

Lön har jag tagit upp i stosen 2 timmar o producera 600kr i materialköp säljs för 5500-6500kr st.
Det är lön är arbetskostnaden+material= 3 dubbla priset för jag säljer den själv.

Det hänvisa att det bästa man kan göra är att producera själv o sälja själv liksom chokladfabriken gör, man har egen försäljning samt butiker som tar i o säljer men då har man inte samma vinst när andra ska sälja vidare.
Det är så här Trump även vill ha det, egen tillverkning vart kostnaden är låg, VD O chefer kan plocka ut miljon löner o ändå göra vinst på allt man säljer.
Så nu har du bytt tillbaka till att prata om produktion...

((Mina företag i LÅGLÖNELAND har också bra vinstmarginal))
MEN tror du på fullt allvar att 100 % vinstmarginal är vanligt och att de Trumptullsgenererade nya företagen kommer att få det?!
Citera
2025-07-22, 07:48
Medlem
Citat:

MEN tror du på fullt allvar att 100 % vinstmarginal är vanligt och att de Trumptullsgenererade nya företagen kommer att få det?!
Många inhemska företag har 100% vinstmarginal, det ser du igenom företagens vinster samt att VD oftast plockar ut någon miljon lön i månaden, som motsvara ca 100st arbetares månadslön. Ta exempel skanskas VD 25 milj i lön per år, trots kris öka lön med 800-tusen. tar man Scanias VD har han 30-40 milj i årslön beroende på bonusar.

För att en person ska kunna plocka ut såna löner som motsvara minst 100 arbetares lön förstår man att bolagen gör enorma vinster, iregel är det inte bara VD som tjänar dessa löner, det bruka följas även neråt ledningen med hyfsat höga löner.
Citera
2025-07-22, 10:00
Medlem
Citat:
Citat:

Många inhemska företag har 100% vinstmarginal
Äh!
DU kanske tycker t ex 1000 är många även om de är FÅ PROCENT av totala företagen...

OM det skulle vara som du säger, skulle INTE Sharktank bli till sig av en vinstmarginal på 65%...

För din upplysning - för det begrep du väl inte heller? - betyder "vinstmarginal på 65%" INTE att företagsvinsten är 65 % av omsättningen, för det ska minskas med de ANDRA kostnaderna än produktions/säljkostnader...

Tydliga bevis på att du har FEL är:
de många konkurserna
och snittet på Stockholmsbörsen senaste 100 åren är SJU procent vinst per år ( = PE 14)...
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-ar-pe-tal.html
Citera
2025-07-22, 10:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

Komiskt i Juni som du försökte inbilla dig inflationen var noll, så var priset all time high på rostbiff samma månad.
Och har du missat torkan, så är du inte insatt nog för ämnet.

Och grönare än någonsin, ja, vi kan ta Syrien som exempel här, och där stora delar av landsbygden inte längre är brukbar pga klimatförändringar.
Och det var detta som orsakade kriget och när de på landsbygden flydde till städerna för att överleva och den flyktingström som sen kom och det var Sveriges första klimatflyktingar.

Inte heller blir det grönare när man hugger ned regnskog för odla biff, det blir mindre grönt då.
Och det är här jag inser hur du alltid kan få det fel för, och för det är mer tvärtom mot vad du påstår varje gång faktiskt.
Men det är väl därför vi inte har din frankfurt-server än heller.

Och när man även ser att nya arbeten sviktar, så vet vi redan att dessa tullar har med det och göra och för vi vet av erfarenhet att det är en parameter som kan göra så och nu gjort.
Citera
2025-07-22, 12:25
Medlem
Citat:
Äh!
DU kanske tycker t ex 1000 är många även om de är FÅ PROCENT av totala företagen...

OM det skulle vara som du säger, skulle INTE Sharktank bli till sig av en vinstmarginal på 65%...

För din upplysning - för det begrep du väl inte heller? - betyder "vinstmarginal på 65%" INTE att företagsvinsten är 65 % av omsättningen, för det ska minskas med de ANDRA kostnaderna än produktions/säljkostnader...

Tydliga bevis på att du har FEL är:
de många konkurserna
och snittet på Stockholmsbörsen senaste 100 åren är SJU procent vinst per år ( = PE 14)...
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-ar-pe-tal.html
En aktie bryr sig inte om dessa principer som du ser med ex tesla aktien som är hur övervärderad som helst eller hur Norwegian air aktien steg till enorma nivåer, det beror på andra faktorer.

En vinst kan ses på fler sätt, driver du ett företag o har eget högt uttag påverkar det resultatet negativt, har du en normalt uttag får du bättre resultat. svårare är det inte. tycker man en VD är värd 2 milj drygt i månaden är det upp till styrelsen.
Vill du investera o bygga upp företagets värde påverkar även det resultatet negativt, som ex fastigheter, men via värdeökningar o avskrivningar osv kan du sedan sälja företaget med mycket stor vinst framöver även om du inte presenterat vinst siffror, eller annat företag som kräver investeringar.

Vinst siffror är alltså inte allt för hur mycket pengar du kan tjäna på ditt företag.

Ungefär som min syster, hon körde sitt företag i ca 20 år, sålde sedan företaget för 20 miljoner, sålde sedan huset hon hade för 17,5 mij behöll lägenheten företaget köpt engång i tiden men som hon löst ut. valde o ta pension 54 år gammal.

Företaget har visat vinst siffror hela tiden men inga enorma, dels för just investeringar o avskrivningar har påverkat resultat, däremot har hon kört firma bilar o haft förmåner via sitt företag som utgjort att lön varit bra.

Du har alltså mycket kvar o lära ännu, har jag tre anställda behöver jag inte jobba själv mer än sköta löner, inköp osv dessa anställda drar då in min lön åt mig. ungefär som syrras företag hon hade bara 5 anställda omsatte just 20 milj som hon sålde företaget för, men behövde inte jobba heltid själv under hela tiden.

Trump har rätt, fler företag o fler folk fr det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in