Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är uppenbart att det finns israelvänner, palestinaakivister och sedan en stor grupp som inte är någotdera. Jag är inte talesman för någon grupp alls, men ja, jag tillhör den sistnämnda gruppen och har ingen häst i racet. Din ståndpunkt när du ifrågasätter min neutralitet är talande för att du tillhör någon av de två förstnämnda grupperna.
Man kan ha en åsikt om det var rätt eller fel att krossa Nazityskland, med tanke på vilket stort lidande som åsamkades den tyska civilbefolkningen. Man kan även ha en åsikt om det är rätt eller fel att krossa Hamas, med tanke på vilket stort lidande som åsamkas civilbefolkningen på Gaza.
Själv tycker jag att det var rätt att krossa Nazityskland, liksom jag tycker det är rätt att krossa Hamas. Hamas mål är att förinta Israel och att mörda alla judar. Civilbefolkningens väl och ve är underställt det målet. Om du tycker att det är fanatism att vara motståndare till nazism, vare sig i form av NSDAP eller Hamas, så får du givetvis tycka det. (Och du får givetvis vara så neutral du vill.)
Angående landkonflikt: Efter WWII tvångsfördrevs ca 12 miljoner etniska tyskar från östra Europa. Konstigt nog håller inte deras ättlingar på med att attackera Tjeckien, Polen och Ryssland idag. Tyskarnas flyktingstatus gick nämligen inte i arv. Hur många
idag levande "Palestinier" fördrevs år 1948?
För att återgå till trådens ämne: De två hängda dockorna föreställde judar. De föreställde inte Israeler, de föreställde judar. Det var ett klockrent exempel på att relativisera förintelsen.