2025-07-21, 07:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Jag lämnade CDT och peth förra veckan, direkt efter semestern. Jag lämnade det testet pga att få behålla vissa behörigheter som krävs för mitt jobb.
Fick svar i fredags. 0.22 alltså helt okej.

Det har krökats ganska ordentlig på semestern.

Det krävs en hel del för att komma upp till 0.3 alltså.
Hur mycket drack du, hur läng och var du nykter bra länge innan semestern?
2025-07-21, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hur mycket drack du, hur läng och var du nykter bra länge innan semestern?
Var nykter tre veckor innan. Har inga exakta siffror på hur mycket jag drack men jag var inte full varje dag. Men blev iaf öl varje dag.
Trodde värdet skulle vara MYCKET högre.
2025-07-21, 07:50
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Var nykter tre veckor innan. Har inga exakta siffror på hur mycket jag drack men jag var inte full varje dag. Men blev iaf öl varje dag.
Trodde värdet skulle vara MYCKET högre.
Jo men hur många dagar drack du, och nån tumme pekfinger om hur en fylla och hur många fyllor du hade.
2025-07-21, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan lika gärna handla om människor man hittat högt blodtryck hos, av ren rutin. Väldigt många människor i Sverige har det. Oftast utan några som helst problem. Med alkohol. Ofta är det rökning som ställer till det. Ska rökare få ha körkort?
Insåg jag skrev fel, det är PEth test som är starkaste beviset, vi såg med Linn att läkarens ord inte hade samma vikt för att klassificera henne som missbrukare som PEth värden hade, där Linn,s läkare försökte ljuga att hon föll under riskbruk men PEth visa på missbruk, vilket även domstolen konstatera.
2025-07-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jo men hur många dagar drack du, och nån tumme pekfinger om hur en fylla och hur många fyllor du hade.
4 veckor. Kanske var ordentligt full 1 eller 2 gånger per vecka. Varannan ungefär.
Övriga dagar mellan 2 - 8 öl.

Jag sa till hon som tog provet att jag hade druckit dom mängderna ungefär, hennes reaktion var "då får du kanske ta om det då" .

Tror man kommer långt på att vara ärlig om det finns risk för ett högt värde.
2025-07-21, 10:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag lämnade CDT och peth förra veckan, direkt efter semestern. Jag lämnade det testet pga att få behålla vissa behörigheter som krävs för mitt jobb.
Fick svar i fredags. 0.22 alltså helt okej.

Det har krökats ganska ordentlig på semestern.

Det krävs en hel del för att komma upp till 0.3 alltså.
Problemet med PEth är att värdet varierar väldigt mycket från person till person. Olika känslighet, halveringstid och en rad andra faktorer ger stora individuella skillnader. Andra personer kan alltså få både lägre och mycket högre värde än du.
2025-07-21, 10:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Insåg jag skrev fel, det är PEth test som är starkaste beviset, vi såg med Linn att läkarens ord inte hade samma vikt för att klassificera henne som missbrukare som PEth värden hade, där Linn,s läkare försökte ljuga att hon föll under riskbruk men PEth visa på missbruk, vilket även domstolen konstatera.
Domstolen använde ju den felaktiga informationen om PEth från Transportstyrelsen som underlag för sitt beslut. Det är obegripligt att du fortfarande inte förstår att problemet är den felaktiga informationen från Transportstyrelsen. Felaktig information blir INTE korrekt bara för att en förvaltningsdomstol använder den.
2025-07-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Domstolen använde ju den felaktiga informationen om PEth från Transportstyrelsen som underlag för sitt beslut. Det är obegripligt att du fortfarande inte förstår att problemet är den felaktiga informationen från Transportstyrelsen. Felaktig information blir INTE korrekt bara för att en förvaltningsdomstol använder den.
Tycker själv den skulle kännas verklig ifall förvaltningsdomstolen skulle dömt mig som missbrukare o man fick återkallat körkort. det är inte så man har andra platser o vända sig till för att få en andra bedömning. Man hamna under konstant provtagning o uppsikt för att bevisa man inte har alkoholproblem för att återfå körkortet.

Nej, det skulle vara en verklighet för mig att blivit straffad o bedömd av rättssystemet.

Men visst somliga försöker trösta sig med att det inte är deras fel, det är fel på systemet, ungefär som fråga någon kriminell på anstalten om dom blev rättvist dömd eller inte, där dom flesta hänvisa man är oskyldigt dömd.
2025-07-21, 11:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tycker själv den skulle kännas [...]
Vad du känner har inte med saken att göra. Saken handlar om att domstolen har använt felaktig information från Transportstyrelsen för att ge Transportstyrelsen rätt. Det är både en medicinsk och en rättslig skandal.
2025-07-21, 11:33
Medlem
Citat:
Linn är ingen alkis det är ju bara dumheter
Hon har blåst grönt hela tiden
Förstår inte hur du resonerar
Pethvärden går fortfarande inte att lita på
Peth är inte obligatorisk som CDT och GT
2025-07-21, 11:35
Medlem
Citat:
Vad du känner har inte med saken att göra. Saken handlar om att domstolen har använt felaktig information från Transportstyrelsen för att ge Transportstyrelsen rätt. Det är både en medicinsk och en rättslig skandal.
Men du måste sluta ljuga, vi vet redan vad det beror på hur rätten dömer. du håller på med spam.

Det står klart o tydligt även på Transportstyrelsen hemsida under frågor o svara om PEth tester

Varför ser man över de här reglerna nu?

Arbetet med att se över reglerna påbörjades för fyra år sedan. I den översyn som föranledde regelarbetet konstaterade vi att det fanns flera problem med nuvarande regelverk. Reglerna har funnits under lång tid och små ändringar har gjorts vid flera tillfällen. Bland annat används begrepp och definitioner som inte längre används inom hälso- och sjukvården. Ett annat exempel är att kraven om obligatoriska alkoholmarkörer är otidsenliga. Många bestämmelser är dessutom otydliga i nuvarande lydelser, vilket försvårar tolkningen av bestämmelserna. Hälso- och sjukvården har lämnat önskemål om att reglerna uppdateras och vi instämmer i det.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/
2025-07-21, 12:16
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Informationen har inte varit felaktig på något sätt. Dock borde man varit tydligare med att det finns stora individuella variationer, precis som det där med Socialstyrelsens 10 standardglas i veckan för riskbruk som inte är ett absolut mått utan ska anpassas efter resp. person. Linn som exempel kanske har en gräns på 5 standardglas i veckan för riskbruk givet att hon väger lite. Men då PEth är ett kvalitativt mått i första hand och PEth-värdet motsvarar skadan, så får man ju redan en inbyggd anpassning till individens förutsättningar och PEth > 0,3 fungerar oavsett variationer i kroppsvikt.
Senast redigerad av fakbab 2025-07-21 kl. 12:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in