2025-07-08, 17:44
  #5629
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Uppenbart brukar läkaren anmäla utan patientens vetskap, uppenbart hänt 40 ggr förra året, att bara skicka in en anmälan utan att patient ens vet om att hen har peth testas kan inte ses som en hjälp precis. det kan bara ses som en anmälan.

Som jag själv berätta tidigt i tråden att jag aldrig uppger vart skadan uppstått, enbart hemma. läkare brukar bli förbannad över svaret, men dom ska inte agera domare heller, då dessa sakna juridisk kunskap.
Samma anledning, läkaren har anmälningsplikt till arbetsmiljöverket, förutom skadan ska man även få arbetsstopp tills arbetsmiljö snubben gjort sin utredning hur skadan kunde uppstå.

Syftet blir o straffa så personen, man anser personen gjort fel som kunnat skada sig.

Du har missuppfattat det där med 40, det gäller antal fall 2024 där man återkallat körkortet enbart på två PEth-värden över 0,3 utan något läkarutlåtande. I majoriteten av fallen var det dock betydligt högre än 0,3.

Det står på anmälningsblanketten att man ska meddela personen innan anmälan sker till Transportstyrelsen men vad jag vet är det inte ett krav att meddela innan man tar provet.

Om anmälan sker på sannolik olämplighet är det dock inget krav på att meddela personen innan anmälan sker men det är ju ganska naturligt då anledningen är att läkaren misstänker olämplighet men personen vägrar delta i fortsatt utredning, exempelvis genom att vägra lämna PEth-prov. Givet att vissa inte vill lämna PEth-prov vid läkarbesök är det troligt att antalet anmälningar om sannolik olämplighet kommer att öka och då har man att välja på att lämna de prov Transportstyrelsen föreskriver, eller bli av med körkortet.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2025-07-08 kl. 17:55.
2025-07-08, 18:08
  #5630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du verkar ju helt förvirrad nu. Jag skrev att källorna för Transportstyrelsens ”praxis” framgår av det dokument som beskriver denna ”praxis”.
Kanske pappa kan hjälpa dig?

Du bör lära dig skillnad på myndighetspraxis vs rättspraxis/domstolspraxis.

En myndighetspraxis är mer ett komplement o stöd, rättspraxis har tolkningsföreträde i rättsfrågor.

En praxis är inte statisk, den kan förändras över en tid, en domstol eller en myndighet är inte heller bundna av en praxis, det ska mer ses som vägledande. i sverige är vi inte heller bundna av stare decisis"-princip, lite det du även kan se när regeringen nu beslutar om olika rättigheter för polisen att bekämpa brottslighet, men bara för att man ger mer rättigheter innebär inte heller dessa rättigheter för polisen ska vara bestående, dessa kan plockas bort ifall man får bukt med brottsligheten.

Eller som här med PEth, den kan förändras åt vilket håll regeringen anser den ska förändras åt.
2025-07-08, 18:31
  #5631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du har missuppfattat det där med 40, det gäller antal fall 2024 där man återkallat körkortet enbart på två PEth-värden över 0,3 utan något läkarutlåtande. I majoriteten av fallen var det dock betydligt högre än 0,3.

Det står på anmälningsblanketten att man ska meddela personen innan anmälan sker till Transportstyrelsen men vad jag vet är det inte ett krav att meddela innan man tar provet.

Om anmälan sker på sannolik olämplighet är det dock inget krav på att meddela personen innan anmälan sker men det är ju ganska naturligt då anledningen är att läkaren misstänker olämplighet men personen vägrar delta i fortsatt utredning, exempelvis genom att vägra lämna PEth-prov. Givet att vissa inte vill lämna PEth-prov vid läkarbesök är det troligt att antalet anmälningar om sannolik olämplighet kommer att öka och då har man att välja på att lämna de prov Transportstyrelsen föreskriver, eller bli av med körkortet.
Fast det hänger på om läkaren meddela från start att vi kommer utföra PEth test på dig, bara för att man vill utföra ett test menas inte man måste lämna blod, hade jag varit på VC dagen efter påsk skulle jag bara gått hem, vägrat lämna blod. Dels jag vet om att jag hade värde, men inte hur högt.

Tiden tills kraven trätt i kraft handlar oftast om några veckor, dels det handlar bara om en misstanke, via denna tid har man då sänks sitt peth värde.

Men att personer blivit anmälda utan vetskap har skett, kan söka igen Susanna från Sundsvall hon bekräftar detta, när deras vårdcentral PEth-testade dem flera gånger utan deras vetskap.

– Jag antog att det var rutinmässiga blodprover som vid en hälsokontroll,
https://www.st.nu/artikel/lakare-tog-alkoholprov-i-smyg-susanna-forlorade-korkortet/

Jag tvekar inte en sekund på att läkare gör som dom själva tycker, har själv bevisat det via frisedel från lumpen, sjukskrivning 2016 osv. det är helt efter läkarens egna värderingar och inte utefter min fysiska hälsa som bedömning gjorts.
2025-07-08, 20:10
  #5632
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kanske pappa kan hjälpa dig?

Du bör lära dig skillnad på myndighetspraxis vs rättspraxis/domstolspraxis.

En myndighetspraxis är mer ett komplement o stöd, rättspraxis har tolkningsföreträde i rättsfrågor.

En praxis är inte statisk, den kan förändras över en tid, en domstol eller en myndighet är inte heller bundna av en praxis, det ska mer ses som vägledande. i sverige är vi inte heller bundna av stare decisis"-princip, lite det du även kan se när regeringen nu beslutar om olika rättigheter för polisen att bekämpa brottslighet, men bara för att man ger mer rättigheter innebär inte heller dessa rättigheter för polisen ska vara bestående, dessa kan plockas bort ifall man får bukt med brottsligheten.

Eller som här med PEth, den kan förändras åt vilket håll regeringen anser den ska förändras åt.
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
I så fall är det ju du själv som för ett cirkelresonemang, det förs inte i rätten.
Nej, cirkelresonemanget består i att kammarrätten i mål 8914-19 okritiskt gått på Transportstyrelsens påståenden och andra domstolar använder domen för att ge Transportstyrelsen rätt i andra mål. Det resulterar i följande cirkelresonemang: Det som Transportstyrelsen påstår är sant eftersom Transportstyrelsen påstår det.
2025-07-08, 20:43
  #5633
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, cirkelresonemanget består i att kammarrätten i mål 8914-19 okritiskt gått på Transportstyrelsens påståenden och andra domstolar använder domen för att ge Transportstyrelsen rätt i andra mål. Det resulterar i följande cirkelresonemang: Det som Transportstyrelsen påstår är sant eftersom Transportstyrelsen påstår det.

Du har inget fog alls för att det skulle var okritiskt, du har bara en enorm bias mot domar som går Transportstyrelsens väg, de som inte gör det kallar du istället för utmärkta. Det är ganska uppenbart vilken enorm bias du har i frågan men det är också uppenbart att det endast bygger på fantasier och förhoppningar från din sida.
2025-07-08, 20:53
  #5634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, cirkelresonemanget består i att kammarrätten i mål 8914-19 okritiskt gått på Transportstyrelsens påståenden och andra domstolar använder domen för att ge Transportstyrelsen rätt i andra mål. Det resulterar i följande cirkelresonemang: Det som Transportstyrelsen påstår är sant eftersom Transportstyrelsen påstår det.
Vad du efterlyser är en uttrycklig lagregel. vad man kan förstå vill man ännu inte riktigt testa ex PEth värdet eller bevis på dess funktion. Varav man inte tagit fallet högre, tror inte heller centrum för rättvisa kommer få driva fallet Linn i högre instans.

Det vi däremot ser är att man forskar febrilt o går igenom enorma mängder med tagna tester från 2013 till 2019.
Man följer inte transportstyrelsen, domstolar följer den nationella harmoniseringen av peth mätning.
2025-07-08, 21:18
  #5635
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du efterlyser är en uttrycklig lagregel. vad man kan förstå vill man ännu inte riktigt testa ex PEth värdet eller bevis på dess funktion. Varav man inte tagit fallet högre, tror inte heller centrum för rättvisa kommer få driva fallet Linn i högre instans.

Det vi däremot ser är att man forskar febrilt o går igenom enorma mängder med tagna tester från 2013 till 2019.
Man följer inte transportstyrelsen, domstolar följer den nationella harmoniseringen av peth mätning.
Det går inte att förstå vad du menar eller vad du vill tillföra tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du har inget fog alls för att det skulle var okritiskt, du har bara en enorm bias mot domar som går Transportstyrelsens väg, de som inte gör det kallar du istället för utmärkta. Det är ganska uppenbart vilken enorm bias du har i frågan men det är också uppenbart att det endast bygger på fantasier och förhoppningar från din sida.
Det är ju bara att läsa innantill i domen i mål 8914-19 för att se det synnerligen tydliga fog som finns. Av kammarrättens skäl för avgörandet framgår:
Enligt kammarrätten ger utredningen stöd för bedömningen att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CDT när det handlar om ett bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt. Mot denna bakgrund anser kammarrätten att NN vid tiden för Transportstyrelsens beslut hade ett bruk av alkohol som utgjorde missbruk enligt gällande föreskrifter. Att det har saknats uppmätta CDT-värden över referensvärdet förändrar inte denna bedömning.
Det baseras på följande i Transportstyrelsens yrkande:
Gränsvärdet >0,3 umol/L för PEth har ansetts motsvara gränsvärdet >1,9 % för CDT.

Enligt Transportstyrelsens mening och praxis är det tillräckligt med två förhöjda CDT-prover inom ett år, med minst fem veckors mellanrum, för att säga att det handlar om ett alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt. Två PEth-värden över gränsvärdet har enligt Transportstyrelsens tidigare praxis inte kunnat likställas med två förhöjda CDT-prover. Ny forskning talar dock för att skillnaden mellan CDT och PEth är mindre när det gäller det tidsfönster som ett förhöjt värde avspeglar och den mängd alkohol som krävs för att CDT och PEth ska stiga över gränsvärdena.
Som upprepat visats både i denna tråd och i PEth-gate-tråden så finns det ingen vetenskaplig evidens för detta. Domstolen har baserat sitt avgörande på något som det INTE finns evidens för – så får det givetvis INTE gå till eftersom det bryter mot hela avsikten med objektivitetsprincipen i grundlagen.
2025-07-08, 21:28
  #5636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det går inte att förstå vad du menar eller vad du vill tillföra tråden.

Det är ju bara att läsa innantill i domen i mål 8914-19 för att se det synnerligen tydliga fog som finns. Av kammarrättens skäl för avgörandet framgår:
Enligt kammarrätten ger utredningen stöd för bedömningen att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CDT när det handlar om ett bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt. Mot denna bakgrund anser kammarrätten att NN vid tiden för Transportstyrelsens beslut hade ett bruk av alkohol som utgjorde missbruk enligt gällande föreskrifter. Att det har saknats uppmätta CDT-värden över referensvärdet förändrar inte denna bedömning.
Det baseras på följande i Transportstyrelsens yrkande:
Gränsvärdet >0,3 umol/L för PEth har ansetts motsvara gränsvärdet >1,9 % för CDT.

Enligt Transportstyrelsens mening och praxis är det tillräckligt med två förhöjda CDT-prover inom ett år, med minst fem veckors mellanrum, för att säga att det handlar om ett alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt. Två PEth-värden över gränsvärdet har enligt Transportstyrelsens tidigare praxis inte kunnat likställas med två förhöjda CDT-prover. Ny forskning talar dock för att skillnaden mellan CDT och PEth är mindre när det gäller det tidsfönster som ett förhöjt värde avspeglar och den mängd alkohol som krävs för att CDT och PEth ska stiga över gränsvärdena.
Som upprepat visats både i denna tråd och i PEth-gate-tråden så finns det ingen vetenskaplig evidens för detta. Domstolen har baserat sitt avgörande på något som det INTE finns evidens för – så får det givetvis INTE gå till eftersom det bryter mot hela avsikten med objektivitetsprincipen i grundlagen.
Det är för du inte besitter kunskap, du har ditt stuprörstänkande o stuprörssyn, då kan man inte heller förstå sig på domar eller juridik.

Du har nu ältat samma fråga i snart tusen inlägg, ändå kan du inte förstå? när är det dags o ge upp?
2025-07-08, 21:34
  #5637
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är för du inte besitter kunskap, du har ditt stuprörstänkande o stuprörssyn, då kan man inte heller förstå sig på domar eller juridik.

Du har nu ältat samma fråga i snart tusen inlägg, ändå kan du inte förstå? när är det dags o ge upp?
Nej, jag och andra bemöter bara ditt och fakbabs maniska skitpostande i tråden där ni med alltmer bisarra metoder försöker skydda Transportstyrelsen.

I övrigt är ditt inlägg så dumt och OT att jag inte bemöter det.
2025-07-08, 21:41
  #5638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, jag och andra bemöter bara ditt och fakbabs maniska skitpostande i tråden där ni med alltmer bisarra metoder försöker skydda Transportstyrelsen.

I övrigt är ditt inlägg så dumt och OT att jag inte bemöter det.
Även sista kammarrätten har PEth värde 0.3 som gränsvärde och ändå förstår du inte?

Det är inte vi som försvara något, vi försöker förklara vart gränsen går, det finns ingenstans att peth gränsen skulle ligger fel, domstol efter domstol, dom efter dom hänvisa till 0.3.

Man kan verkligen undra vart du försöker nå? att alla domare är korrupta i landet. är det dit vi är påväg?
2025-07-08, 21:50
  #5639
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som upprepat visats både i denna tråd och i PEth-gate-tråden så finns det ingen vetenskaplig evidens för detta. Domstolen har baserat sitt avgörande på något som det INTE finns evidens för – så får det givetvis INTE gå till eftersom det bryter mot hela avsikten med objektivitetsprincipen i grundlagen.

Det har hävdats, inte visats.
2025-07-08, 21:57
  #5640
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Även sista kammarrätten har PEth värde 0.3 som gränsvärde och ändå förstår du inte?

Det är inte vi som försvara något, vi försöker förklara vart gränsen går, det finns ingenstans att peth gränsen skulle ligger fel, domstol efter domstol, dom efter dom hänvisa till 0.3.

Man kan verkligen undra vart du försöker nå? att alla domare är korrupta i landet. är det dit vi är påväg?
Jag förstår det hela mycket väl, vilket du uppenbarligen inte förstår. Du får läsa mina inlägg bättre så kanske det klarnar. Sista domen klargör att det är Transportstyrelsen som har bevisbördan och att ordentliga utredningar behövs – detta är något som brustit tidigare och det är vad tråden handlar om. Se vidare mitt inlägg den 26/6:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det har hävdats, inte visats.
Det visas genom de befintliga handlingar som det har hänvisats till i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in