Citat:
Ursprungligen postat av
fakbab
Du har missuppfattat det där med 40, det gäller antal fall 2024 där man återkallat körkortet enbart på två PEth-värden över 0,3 utan något läkarutlåtande. I majoriteten av fallen var det dock betydligt högre än 0,3.
Det står på anmälningsblanketten att man ska meddela personen innan anmälan sker till Transportstyrelsen men vad jag vet är det inte ett krav att meddela innan man tar provet.
Om anmälan sker på sannolik olämplighet är det dock inget krav på att meddela personen innan anmälan sker men det är ju ganska naturligt då anledningen är att läkaren misstänker olämplighet men personen vägrar delta i fortsatt utredning, exempelvis genom att vägra lämna PEth-prov. Givet att vissa inte vill lämna PEth-prov vid läkarbesök är det troligt att antalet anmälningar om sannolik olämplighet kommer att öka och då har man att välja på att lämna de prov Transportstyrelsen föreskriver, eller bli av med körkortet.
Fast det hänger på om läkaren meddela från start att vi kommer utföra PEth test på dig, bara för att man vill utföra ett test menas inte man måste lämna blod, hade jag varit på VC dagen efter påsk skulle jag bara gått hem, vägrat lämna blod. Dels jag vet om att jag hade värde, men inte hur högt.
Tiden tills kraven trätt i kraft handlar oftast om några veckor, dels det handlar bara om en misstanke, via denna tid har man då sänks sitt peth värde.
Men att personer blivit anmälda utan vetskap har skett, kan söka igen Susanna från Sundsvall hon bekräftar detta, när deras vårdcentral PEth-testade dem flera gånger utan deras vetskap.
– Jag antog att det var rutinmässiga blodprover som vid en hälsokontroll,
https://www.st.nu/artikel/lakare-tog-alkoholprov-i-smyg-susanna-forlorade-korkortet/
Jag tvekar inte en sekund på att läkare gör som dom själva tycker, har själv bevisat det via frisedel från lumpen, sjukskrivning 2016 osv. det är helt efter läkarens egna värderingar och inte utefter min fysiska hälsa som bedömning gjorts.