2025-07-20, 20:34
  #6217
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nu verkar man inte behöva göra regelbundna koller, oftast handlar det om personer som redan har problem o söker själva upp vården för hjälp.

Göra peth test å det påvisar höga värden kan det redan betyda man har fått kognitiva besvär av konstant förhöjd alkoholkonsumtion, menas läkaren kan dra slutsatsen via hälsan redan efter några peth tester.

Man ska inte glömma att läkaren diagnos väger tyngst, peth test är bara ytligare sätt o stärka bevisningen att så är fallet.


Kan lika gärna handla om människor man hittat högt blodtryck hos, av ren rutin. Väldigt många människor i Sverige har det. Oftast utan några som helst problem. Med alkohol. Ofta är det rökning som ställer till det. Ska rökare få ha körkort?
2025-07-20, 21:02
  #6218
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
”Vad får man för försämring när man kör bil efter att ha högt och långvarigt bruk av alkohol, alltså även om man inte kör berusad?”

Sämst ställda fråga någonsin. Vet du vad Chatten definierar som ”högt och långvarigt”? Är det exakt samma som PEth 0,3?

Det är en högst relevant fråga eftersom man använder PEth > 0,3 som indikator på just detta, med internationell konsensus. Du förstår inte kvalitativa resonemang eller vill helt enkelt inte ens försöka.

Har du en bättre formulering av frågan? Det är rimligt att ställa den i termer av sådant som redan är definierat och har en tillämpning som varit omfattande över tid.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2025-07-20 kl. 21:05.
2025-07-20, 21:40
  #6219
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det är en högst relevant fråga eftersom man använder PEth > 0,3 som indikator på just detta, med internationell konsensus. Du förstår inte kvalitativa resonemang eller vill helt enkelt inte ens försöka.

Har du en bättre formulering av frågan? Det är rimligt att ställa den i termer av sådant som redan är definierat och har en tillämpning som varit omfattande över tid.


Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ett PEth-värde som överstiger 0,30 µmol/l indikerar regelbunden, hög alkoholkonsumtion, men innebär inte en diagnos av alkoholbrukssyndrom.
Långvarig hög alkoholkonsumtion kan leda till betydligt högre PEth-värden, i enstaka fall över 10 µmol/l.


https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/#

Notera att det står 10 µmol/l. inte 1,0.

Du har fortfarande inte visat hur 0,3 innebär att man utgör en tydlig trafikfara.
När går det in i skallen på dig att 0,3 inte är ett skvatt
2025-07-20, 21:42
  #6220
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det är en högst relevant fråga eftersom man använder PEth > 0,3 som indikator på just detta, med internationell konsensus. Du förstår inte kvalitativa resonemang eller vill helt enkelt inte ens försöka.

Har du en bättre formulering av frågan? Det är rimligt att ställa den i termer av sådant som redan är definierat och har en tillämpning som varit omfattande över tid.

Cirkelresonemang
2025-07-20, 21:52
  #6221
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
När går det in i skallen på dig att 0,3 inte är ett skvatt

Klart det är, det är ungefär 3 ggr mer än nivån för riskkonsumtion.
2025-07-20, 21:55
  #6222
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Cirkelresonemang

Så du hade alltså ingen bättre formulering på fråga till ChatGPT.
2025-07-20, 21:56
  #6223
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Klart det är, det är ungefär 3 ggr mer än nivån för riskkonsumtion.
Nej.
Visa mig isåfall.
2025-07-20, 22:28
  #6224
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej.
Visa mig isåfall.

Det där hittar du på Transportstyrelsen och så kan du jämföra med Socialstyrelsens siffror för riskbruk.
2025-07-20, 22:34
  #6225
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det där hittar du på Transportstyrelsen och så kan du jämföra med Socialstyrelsens siffror för riskbruk.
Du kan helt enkelt inte visa det.
2025-07-20, 23:02
  #6226
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Klart det är, det är ungefär 3 ggr mer än nivån för riskkonsumtion.
Nej, så är det inte som har förklarats för dig väldigt många gånger.
– Syftet med PEth och andra alkoholmarkörer är att indikera riskkonsumtion innan den har orsakat medicinska komplikationer, exempelvis leverskada. Andra tillämpningar är efter rattfylleridomar då man ska bekräfta att man under ett halvår har ett nyktert leverne för att få tillbaka körkortet, säger Anders Helander.
https://www.skd.se/2025-02-18/experten-peth-prover-ska-inte-alls-anvandas-pa-det-viset/
(Använd paywall remover, option 3.)

Ditt systematiska spridande av felaktig information i tråden är inte acceptabelt.
__________________
Senast redigerad av Totius 2025-07-20 kl. 23:53.
2025-07-21, 03:53
  #6227
Medlem
Jag lämnade CDT och peth förra veckan, direkt efter semestern. Jag lämnade det testet pga att få behålla vissa behörigheter som krävs för mitt jobb.
Fick svar i fredags. 0.22 alltså helt okej.

Det har krökats ganska ordentlig på semestern.

Det krävs en hel del för att komma upp till 0.3 alltså.
2025-07-21, 07:06
  #6228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Jag lämnade CDT och peth förra veckan, direkt efter semestern. Jag lämnade det testet pga att få behålla vissa behörigheter som krävs för mitt jobb.
Fick svar i fredags. 0.22 alltså helt okej.

Det har krökats ganska ordentlig på semestern.

Det krävs en hel del för att komma upp till 0.3 alltså.
Peth var 0.22 CDT var 1.4%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in