2025-07-20, 09:54
Medlem
i staden jag bor i norrland gör politikerna allt för att döda centrumhandeln för ett tag sen bestämdes att 300 p platser ska bort i centrum, i morse läste jag att ett nytt ganska centralt bostadsområde ska vara helt bilfritt ock kommer inte att finnas p-platser till de som bor där ,i utkanten av staden finns ett köpcentrum ska vara katastrof när folk ska köra in ock ut ur området , jag hatar stora köpcentrum ock besöker nästan aldrig det , brukar handla i centrum ock på postorder
2025-07-20, 09:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Själv undvikar jag att handla i centrum .
Största anledning är att
jag har tröttnat på p avgifter och p -bot .
Som man är även min nytta av centrum eller de stora gallarier begränsat . då 70% av alla butiker säljer kläder till kvinnor

Mhm, damkläder, smink/parfym & heminredning (ie pryttel/prydnads hörna typ Åhlens/HM home).
2025-07-20, 10:00
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ett tydligt bra exempel på hur man kan förvanska centrum är Kungsbacka. Total död stadskärna med kungsmässan o hede outlet som enda möjligheter o handla.

Stora ytor döda, tomma gator o en kroggata med 4 krogar, thats it. Alltid känns sunkigt i centrum där i sist var det dödare än dödast..

Stationen med en halvtattig pressbyrå. Udddevalla samma o i viss mån trollhättan. Inga roliga städer o besöka.
2025-07-20, 10:01
Medlem
Pitschkas avatar
I min stad rivs stora block av vissa affärs/kontorsbyggnader i centrum för att ge plats åt fler bostäder.

Vilka dessa fylls av?
Rätt väg att gå?

Vi får se, men oavsett, så har det länge varit rätt ledsamt att se alla tomma affärsytor/skyltfönster ta plats.
2025-07-20, 10:06
Medlem
Dyra hyror i centrum kombinerat med att folk som du säger "de flesta andra oftast tar bilen till någon av de större köpladorna i stadens utkanter när något ska inhandlas." gör väl att det inte längre är lönsamt med "fina" lägen i centrum och därmed kommer butiksdöden som ett brev på posten.
2025-07-20, 10:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
I min stad rivs stora block av vissa affärs/kontorsbyggnader i centrum för att ge plats åt fler bostäder.

Vilka dessa fylls av?
Rätt väg att gå?

Vi får se, men oavsett, så har det länge varit rätt ledsamt att se alla tomma affärsytor/skyltfönster ta plats.
Tror vi är inne i det historiska skifte våra far o mor föräldrar upplevde. Alla byaffärer o maskinstationer kombinerat med alltid en elaffär o mack försvann in till städerna. Nu upplever vi att städerna ofta flyttas ut i stormarknader.
2025-07-20, 10:14
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är en utveckling som kanske inte förvånar så mycket ändå? Vi hade sedan 60-talet att man byggde enbart bostäder i stora områden och nästan glömde bort att där behövs företag med. Nu har vi en utveckling där det byggs mycket bostäder och man glömmer bort att det behövs butiker med.

Så vad kommer att återstå?

Bostäder?

Ja, bostäder.
Ingen vill bo med dagens fula och skrymmande företag som grannar.
Det är räknenissarna som förstört alltihop, som kom på att stordrift är det enda raka, och då kan alla småskuttar slå igen.
Några hipsters fortsätter väl leka affär ett tag tills dom också tröttnar.
Hassan-butiker för penningtvätt är dom som ger upp sist.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2025-07-20 kl. 10:17.
2025-07-20, 10:17
Medlem
I Uppsala har du många tomma hyreslokaler, både kontor och affärslokaler. Som stått tomma mycket länge. Många med riktigt bra lägen.
Tror det är en kombo av höga hyror, dåliga parkeringsmöjligheter(utan det kostar skjortan), låga inkomster-mycket studenter och invandrare. Du behöver bara gå ett par hundra m från centralstationen för att se det.
Ger en deprimerande syn, msn tänker fattigSverige-Sverige går dåligt.
2025-07-20, 10:25
Medlem
TELAVIV91s avatar
För 30 pr sedan såldes allt genom butiker, idag väldigt mycket på internet. Och eftersom utbudet är 100% på internet vilket butikerna aldrig haft utan att beställa hem, så vinner internet även när köparen egentligen skulle velat ta det genom butik.
Resultatet blir att de flesta specialbutiker slås ut. De hade det kämpigt även tidigare just för att folk besökte köpcentrum utanför stadscentrum och la en stor del av sin budget där istället för i centrum butikerna.
Idag är det ofta omöjligt att ha riktigt lönsam butik.
2025-07-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Borde inte marknadskrafterna påverka hyrorna i centrum snart? Borde väl vara bättre hyra ut billigt än att det står tomt. Sen är den dyra parkeringen ett minus för handeln i city. Frisörer är det enda det finns gott om.

Ja, varför är det så? Jäklar vad välfriserade vi borde vara med tanke på alla salonger överallt.
2025-07-20, 10:46
Medlem
Ja, städer där det är knöligt att köra in med bilen får en butiksdöd, då det försvinner många kunder till ställen där parkering är smidigare.

Cyklister handlar betydligt mer sällan än bilister.

Minoritetspartiet miljöpartiet har fått för mycket att säga till om, jämfört med den grad de fått röster. Städer förvandlas till slöa cykelbanor, utan butiksservice.
2025-07-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
i staden jag bor i norrland gör politikerna allt för att döda centrumhandeln för ett tag sen bestämdes att 300 p platser ska bort i centrum, i morse läste jag att ett nytt ganska centralt bostadsområde ska vara helt bilfritt ock kommer inte att finnas p-platser till de som bor där ,i utkanten av staden finns ett köpcentrum ska vara katastrof när folk ska köra in ock ut ur området , jag hatar stora köpcentrum ock besöker nästan aldrig det , brukar handla i centrum ock på postorder

Så är det redan i Hammarby Sjöstad o det som kallas telestaden farsta.

MEN DET ÄR JU SAMMA SAK I RADHUSOMRÅDEN SOM ÄR KÖPEBOSTÄDER DÄR MAN INTE KAN
O FÅR HA BILEN PÅ O VID TOMTEN - jag ser inget konstigt i att de billösa tycker detta är bra
MEN JAG KAN FAN INTE FATTA ATT DE SOM HAR ELLER VILL HA BIL FLYTTAR TILL SÅNA OMRÅDEN
Jag hälsar i stort sett inte på dessa - de dömer sig till isolering

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in