• 7
  • 8
2025-07-20, 10:55
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ett tydligt bra exempel på hur man kan förvanska centrum är Kungsbacka. Total död stadskärna med kungsmässan o hede outlet som enda möjligheter o handla.

Stora ytor döda, tomma gator o en kroggata med 4 krogar, thats it. Alltid känns sunkigt i centrum där i sist var det dödare än dödast..

Stationen med en halvtattig pressbyrå. Udddevalla samma o i viss mån trollhättan. Inga roliga städer o besöka.

Själv älskar jag de delarna av Kungsbacka som du troligtvis talar om. Gammal bebyggelse med hus som nästan har lite dansk look. Mysigt.

Kungsmässan är ett modernt köpcentrum som ser ut som 1000 andra köpcentrum i Sverige. Skittråkigt och identitetslöst. Hede något roligare.

Men fattar delvis va du menar. Att affärslivet kanske dött något i de äldre delarna. Men i Kungsbackas fall är det inte av samma orsaker som i många andra städer utan mer att folk vill kunna handla allt under samma tak. Lättillgängligt och stort utbud trumfar mysfaktor.
2025-07-20, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ja, så är det delvis.
Problemet är ju att har blivit så på grund av övervärderade fastigheter. Långt ifrån alla fastigheter har inte ens nästan ett värde som ligger i linje med vad den kan eller kommer generera.

Extremt få hyresfastigheter - sett till det totala beståndet i Sverige - är egentligen värda vad de uppskattade värdet ligger på. Att det hamnat där det nu ligger är det framförallt bankerna och mäklarna som ligger bakom, men självklart även fastighetsägare som håller på med fastigheter i rent spekulativt syfte.

Det kommer gå åt h*lvete förr eller senare och då blir det i vanlig ordning skattebetalarna som får stå för notan.

Ja, men det som kan tyckas märkligt är att man hellre har tomma lokaler än sänker hyrorna. Men det kanske är som någon påpekade att fastighetsvärdet och därmed belåningsgraden är beroende av att upprätthålla höga hyror. Dessutom vill man inte sänka hyrorna för att få uthyrt eftersom befintliga hyresgäster då också kommer kräva rabatt. Därför fortsätter man hävda någon slags "marknadshyra" som egentligen bara existerar i de giriga fastighetsbolagens egen fantasi. Hade det varit en verklig marknadshyra så hade ju lokalerna blivit uthyrda.
2025-07-20, 11:15
Medlem
bomhulls avatar
Problemet är tillgänglighet. Det är dyrt att parkera i centrum eller svårt att ens hitta en parkering.
Folk föredrar bilig nätshopping eller att åka till ett köpcenter utanför stadskärnan för gratis parkering och alla affärer är samlande på samma plats så man behöver inte gå mycket eller anstränga sig
2025-07-20, 11:16
Medlem
Citat:
Här får man ge gamle Götet en eloge. dom har verkligen lyckats hålla stan i rörelse med noll tomma fönster. Tom gamla uttjänta industriområden kring har förvandlats till ölparadis, besöksmål o senast skyskrapan med sitt livliga kringområde.

Femman ger staden puls o energi ihop med brunnsan, centralens nya utsseende proppat med affärer o krogar , cafeer, stråket kring kungsgatan som man sträkt vidare mot rosenlund bakvägen o fyllt på med mkt affärer, piercing, ölhallar o annat skojsigt. Hamnplan rustades upp o allt känns öppnare. Mixat med gamla haga i en naturlig övergång numera vid järntorget är vår stads puls hög o gåvänlig.

Nu spännade planer för området valhalla o ullevi vilket blir nästa lyft ihop med liserbergs oceana så lever Göteborg en spännade framtid till mötes.

Hm, det var många år sedan jag var i Göteborg men jag antar att du är ironisk? Det går lite på tvärs mot vad jag hört om stan.
2025-07-20, 11:21
Där jag bor är det mest inredesbutiker som öppnar och stänger på löpande band. Klädesbutikerna har rena ockerpriser jämfört med det du hittar online. När det väl är super-duper-delux rea så är det typ storlekar XXXS och XXXL.

Jag gillar faktiskt att gå i butik och pröva, hålla och känna på varorna innan man köper dem. Men det är bara det att man åker ut och vet inte om det har det man söker. Det bästa i mitt tycke är att handla online och hämta i butik för då kan man även passa på att hitta annat.

Det är många gånger man lämnar en butik med "alternativa" varor eller att man inte hittade eller fick med sig det man tänkte sig.
2025-07-20, 11:26
Medlem
svampdamps avatar
Vi har inte handlat något i centrum på många år eftersom vi inte kan parkera bilen gratis. Då åker vi istället till köpcentrum utanför där vi kan parkera utan några problem eller kostnader. Vi hade gärna besökt centrum fler gånger om vi hade fått parkera utan kostnad
2025-07-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Amazon och nätshopping. Dom bekanta och vänner jag har som driver butiker har ungefär det som en enda förklaring. Spelet är annorlunda nu och man måste jobba på en sorts större upplevelse när man handlar. Nåt unikt och det är dyrt och komplext och inte alltid framgångsrikt.

Sluta köp på nätet, stöd era lokala butiker.

Ingen vill köpa dyrare än på nätet, den typen av produkter som gör sig väl att sälja på där kan du inte sälja i fysisk butik längre. Sen på det har du fastighetsägare som vägrar sänka sina hyror. Det är inte hållbart i längden, och det gäller även andra kommersiella fastigheter som kontorslokaler etc. Sänks hyorna sjunker också värderingarna ocn en stor del av bankernas utlåning är exponerad mot fastighetssektorn.
2025-07-20, 12:04
Avstängd
filthytests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Har ju pratats en del om butiksdöden, men på sistone har jag noterat den själv. Bor i en av våra större "mellanstora" städer, men brukar sällan åka in till centrum. Antar att jag liksom de flesta andra oftast tar bilen till någon av de större köpladorna i stadens utkanter när något ska inhandlas.

Men idag fick jag för mig att ta cykeln in till centrum för att uträtta några ärenden. Chockades så smått över mängden tomma lokaler. En av galleriorna som jag minns var full av folk för 15-20 år sedan var idag nästan öde. Varannan lokal var tom. Hade tänkt inhandla lite kläder, men det fanns knappt någon vettig butik kvar.

Nu ska jag säga att det var hyfsat mycket folk på stan ändå. Detta är lite av en sommarstad och utbudet av caféer, pubar och restauranger har nog aldrig varit större. Men just butikslokaler och även kontor verkar i allt högre grad eka tomma. Däremot snabbmatshaken som McDonald's och Burger King verkar ha lagt ner i centrum.

Är det likadant i resten av landet? Är det överexploatering under nollräntans tid som är boven? Här kanske man delvis kan skylla på Miljöpartiet som har en del inflytande över lokalpolitiken. De verkar göra allt de kan för att det ska bli omöjligt att köra bil i stan. Klart som fn man åker och handlar någon annanstans.
Nu har svenskar ställt till det själva eftersom dom är för lata och bekväma. Beställer allt på nätet och miljön blir förstörd
2025-07-20, 12:26
Medlem
Ratads avatar
Orter som Helsingborg, Kalmar och Norrköping är rejält urholkade vad gäller butiker i centrum. Men sommartid verkar folk vilja glida runt och shoppa några timmar som ett tidsfördriv. Inte stresshandla ute i köpscenter eller klicka fynd på Amazon. Det är uppfattningen jag får när folk kommer fram till mig och frågar efter "någon bra klädaffär"
2025-07-20, 12:30
Medlem
Tacka Miljöpartiet som tar bort parkeringsplatser och gör förbannade cykelbanor
2025-07-20, 12:57
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Tror vi är inne i det historiska skifte våra far o mor föräldrar upplevde. Alla byaffärer o maskinstationer kombinerat med alltid en elaffär o mack försvann in till städerna. Nu upplever vi att städerna ofta flyttas ut i stormarknader.

Det är trevligt med lite, helst personliga (mom and pop)-affärer i C.

Men är de verkligen så nödvändiga?
2025-07-20, 13:03
Moderator
Trixtons avatar
Detta kan förslagsvis diskuteras här: (FB) Butiksdöden, vilka butiker lägger ner härnäst?
Denna tråd låses.

Moderator
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in