2025-07-19, 22:29
Medlem
Det är höga skatter för småföretagare och sjuka hyror som giriga fastighetsägare vill ha trots att kommunerna gett mark till de utländska multinationella bolagen att bygga köplador utanför stan med gratis parkering och dyr parkering i city och borttagande av bilvägar och parkeringar.

Stora företag har minimalt med personal per kund och får dessutom ofta 0 hyra för de är de enda som har råd att bygga sin egen lokal.

De har dessutom fulkonkurrerat ut alla seriösa butiker genom att skattefuska i stor skala och bytt ut alla svenska och europeisktillverkade varor till giftigt kinaskräp tillverkat av låglöneslavar för att dumpa priserna och konkurrera ut all svensk industri och svenska seriösa butiker som fanns förut.

staten jobbar för de stora företagen och har skapat helt döda citykärnor runtom landet.
2025-07-19, 22:30
Medlem
Jag läste en kort artikel i en tidning om ämnet för ett bra antal år sedan. Affärsinnehavare klagade över att bilar inte längre fick köras på alla gator, runt torg, etc. där de flesta butikerna fanns. Där man Fick köra fanns korttidsparkeringar på t.ex. 15-30 min. eller mot löjeväckande avgifter på andra håll. Vem tar hela ekipaget så att säga och "shoppar" på stan på 15 minuter? Ingen. Så kunderna blev färre med konkurser som följd. Ja, det handlade återigen om miljödravel. Väldigt få vill bära tunga matkassar 1-2 km. Det är fullt möjligt att en mupp med en fjällrävenväska på ryggen balanserar 5 matkassar på sin cykel. Men normala individer gör inte det utan styr mot ett köpcentrum istället.

Dumheter resulterar i just dumheter.
Senast redigerad av Centurion77 2025-07-19 kl. 22:37.
2025-07-19, 22:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Fastigheten värderas efter hyresnivån, fastighetsvärdet avgör hur mycket lån värden kan ta på fastigheten. Sänker värden hyrorna så betyder det värdeminskning på fastigheten och lånen måste förhandlas om. Dvs det enda sättet att sänka hyrorna och få lokalerna använda är att fastighetsbolaget som äger dem går i konkurs.
Instämmer och var på väg att skriva nästan lika, det är en ond cirkel som borde ha brutits med nämnda konkurser för länge sedan, för stadskärnornas skull...
Det blir ett utdraget dödande av centrala stadsdelar, bara för att skjuta fastighetsägares problem, som ändå kommer att leda till ekonomiska nederlag, framåt i tiden.
En revision av VERKLIGA fastighetsvärden skulle vara lämpligt.

Att ovanstående stämmer, bekräftas av näringsidkare jag talat med som har eller har haft centralt belägna lokaler. Tråkigt...
2025-07-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är nog en kombination av de bilfria stadskärnorna (som jag personligen tycker är bra, det är ju mycket trevligare, tystare, renare luft och säkrare om man har barn att se efter), de höga hyrorna i stan som gör att priserna på varorna också blir dyrare än på stormarknader utanför sta'n samt online, det faktum att många människor numera vanemässigt handlar online och aldrig ens söker upp en fysisk butik (utom för livsmedel, men vissa handlar till och med det online, i alla fall veckohandlingen).

Det där är svårt. Å ena sidan vill man ju att stadskärnorna ska vara levande... men å andra sidan vill man inte betala extra för varorna, när man kan få en likvärdig vara eller till och med samma vara för halva priset ibland, någon annanstans. Alla har inte ekonomi till det heller, ens om de skulle vilja hjälpa till genom att handla i sta'n.

Gå genom sergels torg några nätter så lär du få se - oskyddad är vad du är
2025-07-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag läste en kort artikel i en tidning om ämnet för ett bra antal år sedan. Affärsinnehavare klagade över att bilar inte längre fick köras på alla gator, runt torg, etc. där de flesta butikerna fanns. Där man Fick köra fanns korttidsparkeringar på t.ex. 15-30 min. eller mot löjeväckande avgifter på andra håll. Vem tar hela ekipaget så att säga och "shoppar" på stan på 15 minuter? Ingen. Så kunderna blev färre med konkurser som följd. Ja, det handlade återigen om miljödravel. Väldigt få vill bära tunga matkassar 1-2 km. Det är fullt möjligt att en mupp med en fjällrävenväska på ryggen balanserar 5 matkassar på sin cykel. Men normala individer gör inte det utan styr mot ett köpcentrum istället.

Dumheter resulterar i just dumheter.

Men nu politrukerna inte vill att folk ska ha bil varför kan vi då inte ha fri parkering o låta bilarna stå i veckor o månader - då gör de ju ingen skada - mest skada o utsläpp är ju kortidsparkeringarna
2025-07-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Butikshyrorna är absurda, äckelutsugarna till hyresvärdar har hellre tomma lokaler och döda städer än lägre hyror. Ett annat relaterat fenomen är alla värdelösa kontorslokaler som står tomma år efter år. Hundratusentals kvadratmeter som är totalt värdelösa.

Detta visar att de har en oacceptabel rikedom - varför inte beslagta dessa fastigheter o för de fastighetsägare som vägrar hyra ut.

Så gjorde man med Väinö Uskela hans hyreshus i Hammarbyhöjden (sen blev han lurad av stamfränden Tiit)
2025-07-19, 22:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Gå genom sergels torg några nätter så lär du få se - oskyddad är vad du är

Skulle jag inte göra. Men i den mindre stad där jag bor är det bilfritt på somrarna numera, och det gillar jag skarpt. Det är mycket mysigare att sitta och ta en latte eller ett glas vin på någon av uteserveringarna nu. Ren luft, inget buller att överrösta om man vill prata med någon... Och som sagt, för småbarnsföräldrar är det ju guld att barnen kan få springa och leka runt fontänen på torget, när de tröttnat på att sitta still. Gick inte när mina barn var små, för då kunde de ha blivit överkörda.
2025-07-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Instämmer och var på väg att skriva nästan lika, det är en ond cirkel som borde ha brutits med nämnda konkurser för länge sedan, för stadskärnornas skull...
Det blir ett utdraget dödande av centrala stadsdelar, bara för att skjuta fastighetsägares problem, som ändå kommer att leda till ekonomiska nederlag, framåt i tiden.
En revision av VERKLIGA fastighetsvärden skulle vara lämpligt.

Att ovanstående stämmer, bekräftas av näringsidkare jag talat med som har eller har haft centralt belägna lokaler. Tråkigt...

Precis. Är lite detta jag var inne på när jag nämnde att det delvis är nollränteepokens fel. Nu när räntorna normaliserats något måste de högt belånade fastighetsbolagen höja hyrorna till absurda nivåer för att det ska gå runt.

Märkligt system vi har där man inte kan anpassa hyrorna efter efterfrågan och betalningsförmåga. Hyrorna borde snarare ha sänkts med tanke på ökad konkurrens från näthandel och ytterstadens köpcentrum.
2025-07-19, 23:45
Medlem
Citat:
Är nog en kombination av de bilfria stadskärnorna (som jag personligen tycker är bra, det är ju mycket trevligare, tystare, renare luft och säkrare om man har barn att se efter), de höga hyrorna i stan som gör att priserna på varorna också blir dyrare än på stormarknader utanför sta'n samt online, det faktum att många människor numera vanemässigt handlar online och aldrig ens söker upp en fysisk butik (utom för livsmedel, men vissa handlar till och med det online, i alla fall veckohandlingen).

Det där är svårt. Å ena sidan vill man ju att stadskärnorna ska vara levande... men å andra sidan vill man inte betala extra för varorna, när man kan få en likvärdig vara eller till och med samma vara för halva priset ibland, någon annanstans. Alla har inte ekonomi till det heller, ens om de skulle vilja hjälpa till genom att handla i sta'n.
Du vill alltså ha ett levande centrum, men folk ska inte få köra dit då?
2025-07-19, 23:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du vill alltså ha ett levande centrum, men folk ska inte få köra dit då?

Vad är det för fel med att ta bussen? Det gör alltid jag numera. Förut cyklade jag.
2025-07-20, 00:04
Medlem
Citat:
Vad är det för fel med att ta bussen? Det gör alltid jag numera. Förut cyklade jag.

Alla har inte kommunikationer från hemmet annat än egna.

Själv besöker jag inte de människor som inte har fri parkering - de dömer sig själva till
isolering.

Men istället för det skit man håller på med kan man istället minska bileriet genom att inte
utfärda körkort de närmaste 10 åren o återkalla körkort för de som inte äger bil - då köper
de inte o kriminella/gängkriminella med skulder förlorar sina körkort - färre bilar mindre
restriktioner
2025-07-20, 00:11
Medlem
Det är politiker och fastighetsägare som bär skulden. Politiker för att de försvårar för bilkörning och dyra parkeringar. Fastighetsägare för extremt dyr hyra för affärsägare. Mycket bättre idag med gratis parkering (där det är så) och affärer samlade tillsammans. Dock lite trist för städerna som dör även på kvällstid. Men det sista beror även på fler orsaker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in