Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
Ja, det finns mycket musik idag som är bra. Idag handlar det mycket om så kallat ”sound” och ”vibe”, att man ska ha något öronvänligt i bakgrunden som ljudkuliss till det man gör. Tränar, spelar, lagar mat etc. Det är inte lika viktigt det där med texter och ingen sitter och pluggar in låtar från textbladet på insidan av skivomslaget som ni gjorde. Musiken fyller inte det syftet idag, som socialt smörjmedel för kollektivet att samtala kring. Musik är en mer personlig sak idag, ett brus som finns där men som inte är livsstilsskapande. Därav att det inte finns några synthare, punkare eller hårdrockare idag.
Därmed inte sagt att modern musik saknar kvalitet. Det finns mycket bra modern musik. Ett exempel som har några år på nacken men som säkert till och med du har hört talas om är Avicii. Han spelade inga instrument utan satte ihop olika slingor med datorer. Han är fortfarande omåttligt populär över hela världen.
Du är helt enkelt på väg att bli gammal och du förstår inte den moderna världen och att senare generationer inte har samma åsikter och tilltalas av samma stimuli som du. Ett stelnat sinne är ett symptom på åldrande så jag antar att även det är normalt, iofs.

Skönt att bli/vara gammal. Hade aldrig hört talas om Avicii innan han tog livet av sig och kan än i dag inte komma på en låt han gjort. Bakgrundsmusik , hissmusik eller vad du vill. En jobbarpolare sa när han just dött, kom igen du har hört honom tusentals gånger på radion, ja han hade väl rätt kanske, men inget som fastnat. Vet fortfarande inte hur snubben lät, sjöng snart 10 år senare.
Han gjorde liksom ingen Sabbath bloody sabbath, Smoke on the wather eller Thiller. Fan gillar inte Michel J, men ett par tre låtar han gjort kan jag kräka ur mig vid behov. Samma med Elvis, Little Richard och Jerry Lee Lewis som var före min tid.
Avicii, nää, vet fortfarande inte hur han lät. Märkligt