2025-07-19, 15:52
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Håller absolut inte med... Ta fram en lista på låtar över de 50 bästa låtarna från 50-60-tal fram till dags dato och jag kan lova dig att inte mången låtar som producerats de senaste 5 åren hamnar på denna lista... Detta om 100 000 personer i alla åldrar och korrekt demografi får rösta... Vilka låtar skulle detta vara?
Jag håller med. Jag har inte sagt att dagens musik är bra - jag säger att mainstreammusik alltid varit dålig oavsett decennium.
Tar man topplåtar från varje år så blir det givetvis fler från 50-00 talen än de senaste 10 åren.
Men i snitt så har det alltid varit skit. Det är först efteråt folk fattar vad som var bra.
Citera
2025-07-19, 15:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Det låter som mer som arbetsplatsens fel?

Skivbolagen promotar all denna skräpmusik, självklart så är top 100 fyllt med strunt. Handlar om pengar, att skapa artister som är vackra att kolla på är helt enkelt en enklare formel för att generera cash än att försöka hitta nästa Micheal Jackson.

Men varför vara bitter över något man inte kan göra något åt. Ni kan helt enkelt varken rubba den smutsiga industrin, eller folks basala musikintresse. Det är chanslöst.

Det ni däremot kan göra är att hitta bättre spellistor att spela på jobbet. Om folk gillar det så är det bara att fortsätta. Försök hitta något som är mer lättsmält, majoriteten av folks öron är inte lika tränade på att lyssna på låtar med konstanta ändringar av taktarten.

Jag har varit i exakt samma sits som er, jag lider med dig som tvingas lyssna på radiokanalerna som kör skiten på repeat. Men jag lovar och svär att bitterheten är totalt jäkla värdelös. Det drabbar bara en själv och i slutändan är man mer ett gubbsurt rövhål som tjatar om att ”det var bättre förr” än någon som faktiskt bryr sig om musiken.

Jag har inte en chans att styra musiklevarantör på jobbet. Jag kan välja spellista, men vi har 20 spellistor som är likadana. Vi har iofs en spellista med 80-tals musik, men den byts aldrig ut och det finns en gräns för hur många gånger man orkar höra "Total Eclipse of The Heart".

Självklart drabbar det bara en själv. Jag känner mig personligt förolämpad av alla jävla meningslösa idiotartister med deras kruppframkallande idiotmusik.

Jag är väldigt glad för att vi gått över till hissmusik. Utslätad muzak med få sånginslag, inget att störa sig på. Underbart.
Citera
2025-07-19, 16:00
Medlem
sfrges avatar
Grunden för bra musik är ju att det bygger på bra låtar.
Ta gamla synthare som Vince Clarke från Erasure och Martin Gore från Depeche Mode.
Ja, dom skapar elektronisk musik men när dom skriver låtar så sitter dom med en akustisk gitarr eller ett piano och plinkar.
Grunden är inte häftiga ljud. Grunden i låtskapande är att hitta på bra melodier.
Citera
2025-07-19, 16:04
Medlem
Gammalhiphopares avatar
De lågt hängande frukterna är redan plockade. Svårt att idag komma på nya genrer, riffs eller melodier som inte redan är gjorda.
Citera
2025-07-19, 16:04
Medlem
Mainstream radiomusik har alltid varit dålig/halvdålig. Jag kan nog hitta en del pärlor även bland blippblopp musik skapat av ai/datorer men faktum kvarstår att tiden då man satt och gned på guran i källaren är förbi. Dels är det nog färre nu för tiden som håller på med musik sen är det mer datastyrt
Metallicas alla bästa album är från 80tal,Orkestern europe icke att förglömma även de med sina bästa album från 80 men finns ju mängder av musik. På mina spellistor är blandat från 80 till 20tal även om nån gammal klassiker som beethoven finns med på nån lista. Bara det finns en melodi och taktfast dunk funkar allt.
Citera
2025-07-19, 16:07
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Idag kan det kännas begränsat, men när t.ex. SvT visade Venom och ”Witching hour” slog det undan fötterna på allt man kände till. Vad fan, kan man låta så där? De kan ju inte ens spela men ändå ville man höra låten en gång till.

Personligen är jag nostalgisk över forna tider eftersom det inte existerade särskilt mycket valfrihet, med det sagt var ”allt fortfarande möjligt”. Det fantastiska med innovatörerna var naturligtvis inte vad de presterade där och då, utan snarare dörrarna de sparkade upp. Man var äckligt taggad på vad som komma skulle (och därmed vilket sammanhang man skulle komma att tillhöra). Att lyssna på musiken var inte allt, även möjligheten att se den live med tusentals likasinnade kittlade.

Den känslan är dock stendöd nu med alla hundratals miljoner alternativ som årligen skits ut ur maskineriet och att alla lyssnare har sina personliga sugrör ur vilka de konsumerar just sina favoriter.

Visst kan artist X ha 20 miljoner lyssnare men alla dessa lyssnare sitter i jordens fyra hörn med sina streamingsugrör och aldrig ska de träffas.

Musik har aldrig bara varit smarta ackordföljder, utan lika mycket vad dessa ackordföljder gör med oss människor. Algoritmer kanske kan lista ut vilken del av vår aphjärna som tilltalas av vilka noter, men de kan aldrig ersätta riktiga musiker eftersom dessa fungerar som ”stjärnorna” vi behöver att kunna se upp till. Om Axl Rose kunde, då kan någon annan också kämpa sig till den positionen. Ai-musik kan komma att bli oerhört kompetent, men den kommer också att vara fett ospännande.

Ja du, vad ska man säga? Det var fett back in the day eftersom det inte fanns några alternativ och utbudet var kraftigt begränsat.

Typ som att folks hjärnor exploderade när TV3 och TV4 lanserades efter att ha levt ett liv med enbart SVT1 och SVT2.

Jag tror att det är av detta skäl vi aldrig kommer kunna se en ny Axl Rose eller en ny Marilyn Manson, det finns för många alternativ. Människan är inte längre bunden till att enbart lyssna på radions extremt snäva utbud. Det var en happening när en världsartist släppte ett nytt album, för det fanns inga alternativ.
Citera
2025-07-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Ja du, vad ska man säga? Det var fett back in the day eftersom det inte fanns några alternativ och utbudet var kraftigt begränsat.

Typ som att folks hjärnor exploderade när TV3 och TV4 lanserades efter att ha levt ett liv med enbart SVT1 och SVT2.

Jag tror att det är av detta skäl vi aldrig kommer kunna se en ny Axl Rose eller en ny Marilyn Manson, det finns för många alternativ. Människan är inte längre bunden till att enbart lyssna på radions extremt snäva utbud. Det var en happening när en världsartist släppte ett nytt album, för det fanns inga alternativ.
Vi är helt överens.
Citera
2025-07-19, 16:53
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...

Och musikvideorna som följer är enkom av formatet en stackars flicka/kvinna som är deprimerad och EMO och/eller svartmålad bakgrund. Vidare, i en massa andra varianter, bröst och ålande på golvet som skall kåta upp publikum... Att musiken är dynga bryr sig ingen tydligen om. Ja, jag må vara en gammal hårdrockare från 80-talet, men detta kan fasiken i mig ingen egentligen tycka vara kvalité, eller? Om så är fallet - vad är bra med denna genre? Till och med dagens ungdom festar hellre till ABBA, A-ha, Roxette och andra 80-talsdängor. Vad säger detta om dagens musik?

En "twist": Har dagens musik och tillhörande videor en skuld i att dagens unga mår så dåligt? Vad säger pöbeln?

Om tråden ligger i fel fora, eller redan anses finnas i annat format så "papperskorga" eller flytta till rätt...

Det är nog för att du är hårdrockare som du inte gillar. Jag tycker inte heller om den men jag konsumerar massor av AOR rock och det behövs inga nya band enligt mig då det redan finns mer än jag hinner konsumera. Sen hade jag gärna haft en skiva till med tidiga Metallica och även Halloween men det kommer ju aldrig hända.

Förstår inte heller grejen med datorprogram som gör att alla kan sjunga. Men det stämmer ju inte tycker jag för rösten låter ju skit... Jag kan inte förstå att någon gillar dagens musik men samtidigt så lägger jag ingen vikt vid det. Antar de ser något jag inte ser.
Citera
2025-07-19, 17:44
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...

Och musikvideorna som följer är enkom av formatet en stackars flicka/kvinna som är deprimerad och EMO och/eller svartmålad bakgrund. Vidare, i en massa andra varianter, bröst och ålande på golvet som skall kåta upp publikum... Att musiken är dynga bryr sig ingen tydligen om. Ja, jag må vara en gammal hårdrockare från 80-talet, men detta kan fasiken i mig ingen egentligen tycka vara kvalité, eller? Om så är fallet - vad är bra med denna genre? Till och med dagens ungdom festar hellre till ABBA, A-ha, Roxette och andra 80-talsdängor. Vad säger detta om dagens musik?

En "twist": Har dagens musik och tillhörande videor en skuld i att dagens unga mår så dåligt? Vad säger pöbeln?

Om tråden ligger i fel fora, eller redan anses finnas i annat format så "papperskorga" eller flytta till rätt...
Tack,
bra tråd.
Detta är en sanning och inte en åsikt.
Det finns många förklaringar om man söker på ämnet, typ pga sociala medier och annat.
Faktum kvarstår, musiken har blivit usel.
Citera
2025-07-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Inte många listlåtar från mitten och slutet av 80-talet, vare sig svenska eller internationella håller idag.

Helt fel. Det mesta håller dessvärre idag. P4 spelar nästan bara den typen av musik i sina ordinarie programutbud. Bruce Springsteen, Dire Straits, ACDC, TOTO, REM, Bob Marley, Cindy Lauper, ibland varvat med någon Britney Spears eller OASIS från 90-talet.

Om det hade varit sant att musiken är lika bra som den var förr så hade nästan ingen av de artister jag har radat upp spelats i radio. Men det är ju inte sant. Men på den tiden det begav sig så spelade man inte 40-50 år gammal musik i dagsaktuella program. Man spelade ny och fräsch musik med Bruce Springsteen. Det hade varit ett skämt att man lade på en stenkaka från 30-talet med Edvard Persson eller vad den tidens giganter nu hette.
Citera
2025-07-19, 18:17
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Helt fel. Det mesta håller dessvärre idag. P4 spelar nästan bara den typen av musik i sina ordinarie programutbud. Bruce Springsteen, Dire Straits, ACDC, TOTO, REM, Bob Marley, Cindy Lauper, ibland varvat med någon Britney Spears eller OASIS från 90-talet.

Om det hade varit sant att musiken är lika bra som den var förr så hade nästan ingen av de artister jag har radat upp spelats i radio. Men det är ju inte sant. Men på den tiden det begav sig så spelade man inte 40-50 år gammal musik i dagsaktuella program. Man spelade ny och fräsch musik med Bruce Springsteen. Det hade varit ett skämt att man lade på en stenkaka från 30-talet med Edvard Persson eller vad den tidens giganter nu hette.
De du nämnde är en liten del av den musik som var aktuell då
Citera
2025-07-19, 18:21
Avslutad
Filmer och musik är dåligt för att det betyder inget längre. Det är en annan ”värld” vi lever i just nu.

Allt är propaganda osv. Pengar är inte viktigt det heller, det såg vi med woken fadäsen. Dom implementerar bara tankar & idéer i människor.

Det är därför dom gör en wokefilm eller serie som ingen knappt vill se. Dom bryr sig inte om pengar, dom vill manipulera era tankar bara och forma er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in