2025-07-19, 09:56
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...

Och musikvideorna som följer är enkom av formatet en stackars flicka/kvinna som är deprimerad och EMO och/eller svartmålad bakgrund. Vidare, i en massa andra varianter, bröst och ålande på golvet som skall kåta upp publikum... Att musiken är dynga bryr sig ingen tydligen om. Ja, jag må vara en gammal hårdrockare från 80-talet, men detta kan fasiken i mig ingen egentligen tycka vara kvalité, eller? Om så är fallet - vad är bra med denna genre? Till och med dagens ungdom festar hellre till ABBA, A-ha, Roxette och andra 80-talsdängor. Vad säger detta om dagens musik?

En "twist": Har dagens musik och tillhörande videor en skuld i att dagens unga mår så dåligt? Vad säger pöbeln?

Om tråden ligger i fel fora, eller redan anses finnas i annat format så "papperskorga" eller flytta till rätt...

Håller helt med och svaret är enkelt, datorer har idag ersatt musiker och det är voicesynk och datoriseringar av sångröster också.

Musik skall spelas på instrument och gärna inspelad i stereo, det är inte mycket musik idag som är det utan allt är mixat för spotify och dylikt.

Med få undantag var det faktiskt bättre förr.

Ta melodifestivalen som ett bra exempel på hur otroligt mycket sämre det blev sedan orkestern ersatt av playback.
Citera
2025-07-19, 09:59
Medlem
En rappare från orten är ju knappast musiker, en som pratar å en som alltid skit dålig doakör i bakgrunden, samma varje artist, riktiga musiker gör låtar som slår världen över å inte bara lokalt.. dagens musiker kan varken instrument eller sjunga, finns vissa med bra röst dock, typ zara Larsson tex. orten musik kommer aldrig längre än just orten.
Citera
2025-07-19, 10:00
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Håller helt med och svaret är enkelt, datorer har idag ersatt musiker och det är voicesynk och datoriseringar av sångröster också.

Musik skall spelas på instrument och gärna inspelad i stereo, det är inte mycket musik idag som är det utan allt är mixat för spotify och dylikt.

Med få undantag var det faktiskt bättre förr.

Ta melodifestivalen som ett bra exempel på hur otroligt mycket sämre det blev sedan orkestern ersatt av playback.

Tack för input och ja! Det är ett utmärkt exempel detta med Mello - där, om något, borde väl den musikaliska talangen vara utslagsgivande och inte det visuella och/eller politiska som nu äro...?
Citera
2025-07-19, 10:03
Medlem
Den legendariske kompositören Vangelis sa det allra bäst.

'' The problem with the modern music industry is that the beauty is gone''.
Citera
2025-07-19, 10:07
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Finns som sagt alltid undantag - Avicii faktiskt ett bra exempel i denna genre...

Bullshit detta med att det fanns lika mycket skit förr - om så var så var det mycket mer konkurrens då och den musik som fick ynnesten att spelas på radion var då exemplarisk kvalité - nu kan du via promotion skapa en hype som absolut inte var möjlig förr och därmed få mångt mycket fler lyssnare än vad musiken egentligen är värd. Förr var den musiken som spelades på radion verkligen vad som var eftersökt, eller i alla fall någorlunda kvalitetssäkrad - nu för tiden, not so much!

Varför tror du min typ av musik (som producerades mellan 60-80-talet) spelas än idag, medan den mesta skitmusiken som producerades för bara något/några år sedan är det fasiken ingen som ens kommer ihåg? Dagens musik är plast - gårdagens guld och diamanter...
Man kan även vända på det och hävda att musik som spelades i radio ofta fick fans just eftersom den presenterades på det sättet inför de hungriga massorna. Tio-i-topp var ett sätt att prångla ut ny musik till allmänheten och handlade inte om att det var kvalitet utan om att skivbolagen presenterade en ny tänkt hit som behövde promotas. Sedan hörde man den vecka efter vecka och tills slut började man gilla den. Invänjning fungerar så. Dessutom var utbudet mycket mindre då, så folk gav låtar många fler chanser innan man avfärdade dem. Idag behövs inte det. Du kan bara flippa vidare till någon av de tusentals andra låtarna du ännu inte hört på Spotify.

Samtidigt är musik kraftigt förknippat med känslor och minne. Du minns dina gamla slagdängor eftersom de är länkade till minnen av fester, tjejer, kompisar, bilturer och frihet. Du har inte samma minnen till låtar av Ariana Grande och Drake. Sånt spelar in mer än vi tror. Själv tycker jag att Bryan Adams är en riktigt smörig jävla skräpsångare men jag blev av med svendomen till Please Forgive Me så när den låten någon gång spelas på radio stänger jag inte av.

Sedan tror jag att det här med konserter kommer att klinga av. Musik idag ser som sagt inte ut som den gjorde för Generation X och Y, så de här utsålda fotbollsarenorna när Ozzy spelar tror jag är en tidsmarkör som är på väg bort. Utbudet är för stort och folk använder inte musik på samma sätt längre så att gubbrockarna fortfarande spelar för sina jämnåriga fans lär försvinna på naturlig väg. Tror jag. Jag har svårt att se Wembley utsålt 2079 för den nya lasershowen.
Citera
2025-07-19, 10:08
Medlem
Kinaskis avatar
Flashback borde ha en 'Det var bättre förr' avdelning där alla såna här frågor kan dryftas.
Citera
2025-07-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Man kan även vända på det och hävda att musik som spelades i radio ofta fick fans just eftersom den presenterades på det sättet inför de hungriga massorna. Tio-i-topp var ett sätt att prångla ut ny musik till allmänheten och handlade inte om att det var kvalitet utan om att skivbolagen presenterade en ny tänkt hit som behövde promotas. Sedan hörde man den vecka efter vecka och tills slut började man gilla den. Invänjning fungerar så. Dessutom var utbudet mycket mindre då, så folk gav låtar många fler chanser innan man avfärdade dem. Idag behövs inte det. Du kan bara flippa vidare till någon av de tusentals andra låtarna du ännu inte hört på Spotify.

Samtidigt är musik kraftigt förknippat med känslor och minne. Du minns dina gamla slagdängor eftersom de är länkade till minnen av fester, tjejer, kompisar, bilturer och frihet. Du har inte samma minnen till låtar av Ariana Grande och Drake. Sånt spelar in mer än vi tror. Själv tycker jag att Bryan Adams är en riktigt smörig jävla skräpsångare men jag blev av med svendomen till Please Forgive Me så när den låten någon gång spelas på radio stänger jag inte av.

Sedan tror jag att det här med konserter kommer att klinga av. Musik idag ser som sagt inte ut som den gjorde för Generation X och Y, så de här utsålda fotbollsarenorna när Ozzy spelar tror jag är en tidsmarkör som är på väg bort. Utbudet är för stort och folk använder inte musik på samma sätt längre så att gubbrockarna fortfarande spelar för sina jämnåriga fans lär försvinna på naturlig väg. Tror jag. Jag har svårt att se Wembley utsålt 2079 för den nya lasershowen.

Flera goda poänger, det skall jag ge dig - men, ex. "Tio-i Topp" förr var verklig kvalité. Bara kolla topplistorna då och jämför med dagens - herregud, det går inte ens att komma i samma härad eller universum vad gäller kvaliteten, även om jag såklart är biased, de luxe. Anser du att det gedigna hantverket förr är sämre eller lika dåligt/bra som den digitaliserade smörjan som produceras idag?

Du kan bara inte jämföra historiska mästerverk med dagens skitmusik, hur mycket du än försöker smörja in dyngan...? En gris är fortfarande en gris även om den sminkas såsom Lady Gaga...
Citera
2025-07-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Flashback borde ha en 'Det var bättre förr' avdelning där alla såna här frågor kan dryftas.

Ja, varför inte - men, vad har du för inställning i frågan - var detta allt?
Citera
2025-07-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imladris
Den legendariske kompositören Vangelis sa det allra bäst.

'' The problem with the modern music industry is that the beauty is gone''.

Ligger mycket i detta! Finns inget "vackert" i dagens musikindustri, med betoning på INDUSTRI! När till och med en osnuten tonåring, helt utan musikaliska talanger, kan producera hits på sin gamla PC, så måste de flesta fundera på vad som äro på gång... Du behöver för fasiken inte ens ha en bra eller ren röst för denna kan du förfina i digitaliserade program... Helt sjukt att vissa hävdar att dagens musik är att jämföras med gårdagens...
Citera
2025-07-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En rappare från orten är ju knappast musiker, en som pratar å en som alltid skit dålig doakör i bakgrunden, samma varje artist, riktiga musiker gör låtar som slår världen över å inte bara lokalt.. dagens musiker kan varken instrument eller sjunga, finns vissa med bra röst dock, typ zara Larsson tex. orten musik kommer aldrig längre än just orten.

Bra sammanfattning och angående Zara Larsson så är väl hon mest känd för sina fingrar uppkörda i arslet, nu för tiden...?

(FB) Zara Larssons läckta nakenbilder, tankar?
Citera
2025-07-19, 10:35
Medlem
Äsch. Ni som blivit gamla bara. Smutsig och trashig 80 tals rock typ iron maiden är föörjävla white trashigt nuförtiden. Bara massa oljud.

Ni måste förnya eran musiksmak. Men ni behöver inte lyssna på gangstarap för det.
Citera
2025-07-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hittar massor med bra ny musik, det är ju mycket enklare idag att göra det än innan internet fanns. Men även allt (eller väldigt mycket i vart fall) gammalt finns också tillgängligt, och ibland hittar man gammal musik man missat.

Men kommersiellt pop-skräp som spelas på de större radiokanalerna är skräp (och har alltid varit).

Är säkerligen en fin linje (nåja...) mellan tillgång, utbud och kvalité... Mindre utbud förr torde vara en kvalitetsäkring i sig själv, när dessa låtar sedan spelades i radion. Så få var ändock inte låtarna. Jag bor i höghus och det är inte ofta man hör tjej- och förfester och dylikt som spelar en kavalkad med ex. rapmusik. Nej, det är gamla slagdängor som spelas - undrar varför och detta även av det yngsta gardet som har tillgång till både och... Väldigt ofta ABBA, Deep Purple, Black Sabbath, A-ha, Elvis, Beatles, U2 osv.osv. Inte så mycket Darin, Zara Larsson, Sean Banan, Einar, Yasin o dylikt som kommer ut ur högtalarna där jag i alla fall bor. Nu är detta iofs. långt i från ett utanförskapsområde, men ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in