2025-07-19, 08:11
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...

Och musikvideorna som följer är enkom av formatet en stackars flicka/kvinna som är deprimerad och EMO och/eller svartmålad bakgrund. Vidare, i en massa andra varianter, bröst och ålande på golvet som skall kåta upp publikum... Att musiken är dynga bryr sig ingen tydligen om. Ja, jag må vara en gammal hårdrockare från 80-talet, men detta kan fasiken i mig ingen egentligen tycka vara kvalité, eller? Om så är fallet - vad är bra med denna genre? Till och med dagens ungdom festar hellre till ABBA, A-ha, Roxette och andra 80-talsdängor. Vad säger detta om dagens musik?

En "twist": Har dagens musik och tillhörande videor en skuld i att dagens unga mår så dåligt? Vad säger pöbeln?

Om tråden ligger i fel fora, eller redan anses finnas i annat format så "papperskorga" eller flytta till rätt...

Yes och skiten pumpas ut med Spotify som på ett löpande band. In genom ena örat och ut genom andra och ingenting fastnar i skallen. Hela musikbranschen är på fullständigt dekis, det är bara gamla rockvrak som drar publik live. Ingenting nytt 👎
Citera
2025-07-19, 08:14
Avslutad
Gällande TS twist på slutet så kan man argumentera för att det är en beståndsdel i ett större sammanhang. Den typen av urholkning vi ser inom musiken finns även inom andra områden, vilket leder till en ganska tom och ytlig värld som presenteras som mainstream vilket leder till att folk mår dåligt. Sen har jag inte direkt erfarenheter av hur folk mått sen människans uppkomst men det är mina cents iaf.
Citera
2025-07-19, 08:19
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Om du syftar på radiopopp så är det nåt som alltid bara går förbi mig om jag har på radion. Någon skriver en text, datorn gör musiken. Man hittar nån söt fjortis med fisk-läppar som sjunger den med lite autotune och filter. Jag är själv musiker och hårdrockare från 80 talet. Den musiken görs fortfarande på riktigt och av riktiga musiker. Sen finns det rävar som kallar sig hårdrockare och musiker, men som bara är fake rakt igenom. smash into pieces är ett bra exempel. Lyssnar man på riktig musik och inte massproducerad sörja, så vet man skillnaden. Så visst görs det bra musik fortfarande om man håller sig på rätt kant. :-)
Citera
2025-07-19, 08:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Förr i tiden hade man band/orkestrar och sångare, alla av mänskligt kött och blod. Idag låter man AI ta hand om detta och då blir resultatet att en maskin pratar med dig/spelar för dig. En olycklig och obehaglig upptäckt men det visar också att vi har kommit så långt vi kan komma i utvecklingen. Nästa steg är att vi låter AI bestämma vilka som ska få leva och vilka som har 'levt över sina privilegier'. Lugn bara vi kommer dit också. I det sammanhanget bör nämnas att fel kontingent människor kommer att elimineras och utan driftiga människor degenererar människan tillbaka till stenåldern igen.

Ja, i alla fall att AI tagit över mycket och det är enerverande att musiken inte längre är ett gediget hantverk utan ett digitaliserat och sekundärt minutverk.
Citera
2025-07-19, 08:32
Medlem
Musik har alltid förändrats. Givetvis kan man inte leva i det förgångna och förvänta sig att musiken ska vara exakt likadan som den man vuxit upp med.

Väldigt många kommentarer här om att musiken produceras enbart för vinst - att artisterna inte ens skriver låtarna själva, kolla upp hur många låtar Elvis Presley skrev. (inte många)

Givetvis kan man hitta musik man gillar om man verkligen letar, men det är så enormt mycket olika genrer idag så det blir bara svårare att hitta den musik man intresserar sig av.
Citera
2025-07-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Yes och skiten pumpas ut med Spotify som på ett löpande band. In genom ena örat och ut genom andra och ingenting fastnar i skallen. Hela musikbranschen är på fullständigt dekis, det är bara gamla rockvrak som drar publik live. Ingenting nytt 👎

Ja, detta är intressant - skulle tro att gamla rocklegender, som sjunger på sista versen, drar mångt mycket mer folk än de nyare, digitaliserade varianterna. De nyare varianterna drar säkerligen mycket folk tack vare att det fortfarande är publikdragande med festivaler. Att en och en av dessa skitband skulle ens få in en % av gårdagens publiksiffror anser jag vara en utopi...
Citera
2025-07-19, 08:48
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...
Ett par generationer tillbaka gnällde man över att ”den nya musiken” bara var skrän och vrål, ofta med onaturliga elgitarrer och på engelska. Satanister var dom också, de där banden från USA. Nej, tacka vet jag Snoddas och Harry Brandelius. Dragspel och basfiol blabla.

Varje generations gamla gubbar misslyckas med att ta till sig nyare musik och nu är det din tur.

Helvete vilket boomerforum Flashback har blivit. En gång i tiden var Flashback underground och edgy. Nu är det vit radhusboende medelklass runt femtio som klagar på att de inte förstår modern musik.
Senast redigerad av Galejan 2025-07-19 kl. 08:51.
Citera
2025-07-19, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ett par generationer tillbaka gnällde man över att ”den nya musiken” bara var skrän och vrål, ofta med onaturliga elgitarrer och på engelska. Satanister var dom också, de där banden från USA. Nej, tacka vet jag Snoddas och Harry Brandelius. Dragspel och basfiol blabla.

Varje generations gamla gubbar misslyckas med att ta till sig nyare musik och nu är det din tur.

Helvete vilket boomerforum Flashback har blivit. En gång i tiden var Flashback underground och edgy. Nu är det vit radhusboende medelklass runt femtio som klagar på att de inte förstår modern musik.

Okey, så du anser alltså att dagens digitaliserade skitmusik håller samma klass såsom "gårdagens"... Säger otroligt mycket om din sk. musiksmak, verkligen! Helvete vilket musiköra du måste ha - söndermosat av digitaliserad dynga...
Citera
2025-07-19, 09:01
Medlem
KNARKAREN85s avatar
TS har helt rätt
Allting är skit numera både film och musik.
Filmer är så fejkade med blue screens och cgi, det ser mer ut som TV spel, USCH🤮.

Allting är så tråkigt samt icke minnesvärt.
Citera
2025-07-19, 09:05
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Förr skapades musiken av musiker, idag skapas den av datorer. Den mänskliga känslan är borta.
Skyll inte på datorerna, det få gjorde mycket bra syntmusik på 70 och 80-talen men något har hänt med musikskapandet de senaste 20 åren.
Förr kom det regelbundet artister som Pink Floyd, Kate Bush, Peter Gabriel, Genesis, Bowie, Jackson, Prince, Springsteen etc, idag inte så mycket.
Kanske beror det på att dåtidens skivbolag vågade satsa på nytänkande och hade tålamod med sina artister.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-07-19 kl. 09:08.
Citera
2025-07-19, 09:08
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Okey, så du anser alltså att dagens digitaliserade skitmusik håller samma klass såsom "gårdagens"... Säger otroligt mycket om din sk. musiksmak, verkligen! Helvete vilket musiköra du måste ha - söndermosat av digitaliserad dynga...
Ja, det finns mycket musik idag som är bra. Idag handlar det mycket om så kallat ”sound” och ”vibe”, att man ska ha något öronvänligt i bakgrunden som ljudkuliss till det man gör. Tränar, spelar, lagar mat etc. Det är inte lika viktigt det där med texter och ingen sitter och pluggar in låtar från textbladet på insidan av skivomslaget som ni gjorde. Musiken fyller inte det syftet idag, som socialt smörjmedel för kollektivet att samtala kring. Musik är en mer personlig sak idag, ett brus som finns där men som inte är livsstilsskapande. Därav att det inte finns några synthare, punkare eller hårdrockare idag.

Därmed inte sagt att modern musik saknar kvalitet. Det finns mycket bra modern musik. Ett exempel som har några år på nacken men som säkert till och med du har hört talas om är Avicii. Han spelade inga instrument utan satte ihop olika slingor med datorer. Han är fortfarande omåttligt populär över hela världen.

Du är helt enkelt på väg att bli gammal och du förstår inte den moderna världen och att senare generationer inte har samma åsikter och tilltalas av samma stimuli som du. Ett stelnat sinne är ett symptom på åldrande så jag antar att även det är normalt, iofs.
Citera
2025-07-19, 09:11
Medlem
Små bolag som skriver musik har det svårt i sorlet, men här finns en ny svensk sommar sång som jag gillar. Lite typiskt svensk sommar, som den antagligen känns för de som inte sett den på ett tag.

https://youtu.be/QLDw-jlJsf0?si=gXzt5PON4jxJHM4i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in