2025-07-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, i så fall roterar det. Och antalet varv per dygn, beror på hur stort det är.

Jordens radie skulle behöva vara ungefär 1.85 miljoner kilometer — alltså 290 gånger större än vad vetenskapen kommit fram till att jorden är — för att 24-timmarsrotationen skulle ge 1 g via centrifugalkraft.
Citera
2025-07-19, 16:53
Medlem
Citat:
Det förutsätter att lådan accelererar mot marken snabbare än luften inuti? Men det går väl liksom mot Galileos upptäckt att saker faller lika snabbt mot marken, bortsett från luftmotståndet?

Och här gör samma kille ett experiment, eller snarare ett experiment i två delar, som tillsammans motbevisar den uppfattningen(youtube kommentatorns uppfattning alltså)

https://www.youtube.com/watch?v=Ik8Yx9mmysk

Hans tes är:
Citat:
This experiment shows that the weight of the rock is only a factor when connected to the earth.

Vilket är ett rätt knäppt påstående eftersom stenen faller till marken.
Citera
2025-07-19, 17:02
Medlem
Citat:
Men inte på utsidan av nåt som roterar, is fall. Som sagt, Inte på utsidan. För det går emot alla kända naturlagar.

Vilka "kända naturlagar" pratar du om?

Citat:
Centrifug-modellen är rimlig utifrån vad som observeras. Klot-modellen är det inte.

Varför är klotmodellen inte rimlig? Vad har du kommit på som typ 100 miljoner fysiker och ingenjörer inte har kommit på?

Och centrifugmodellen förklarar inte observationer som avstånd, solen, polaris, horisonter, stjärnhimlens rotation och tusen andra saker. Fullständigt värdelös modell.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-19 kl. 17:10.
Citera
2025-07-19, 19:11
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Om gravitation inte finns så undrar man ju också hur det kan uppstå fusion i solen (och alla andra stjärnor)...

MEN, plattjordarna får gärna fokusera på att förklara dag/natt först!
Citera
2025-07-19, 19:19
Avslutad
Citat:
Det förutsätter att lådan accelererar mot marken snabbare än luften inuti? Men det går väl liksom mot Galileos upptäckt att saker faller lika snabbt mot marken, bortsett från luftmotståndet?

Och här gör samma kille ett experiment, eller snarare ett experiment i två delar, som tillsammans motbevisar den uppfattningen(youtube kommentatorns uppfattning alltså)

https://www.youtube.com/watch?v=Ik8Yx9mmysk

Det verkar helt enkelt som att "gravitationen" upphör i fritt fall.

Ja det är uppenbart att Newtons gravitationslag är ett desperat fiasko, man kan med säkerhet bortse från det tramset helt enkelt.

Men angående ditt resonemang om att marken accelererar, vilket inte är osannolikt, hur tänker du att det rent fysiskt går till?
Citera
2025-07-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja det är uppenbart att Newtons gravitationslag är ett desperat fiasko, man kan med säkerhet bortse från det tramset helt enkelt.

Varför har ni så svårt för att förklara varför det är ett "desperat fiasko"? Det är ju trots allt något vi mycket framgångsrikt har lutat oss åt i flera sekler och som det finns tonvis med empiri för.

Och ska jag vara ärlig så tror jag inte ens du har koll på vad du kritiserar.

Citat:
Och även om jag håller med om resonemanget om arkimedes princip, så exkluderar jag Newtons gravitationslag ur den, det finns andra förklaringar till den observerbara mekanismen.

Ovan är ju ren lyteskomik eftersom Arkimedes princip*är
Citat:
ett föremål som är nedsänkt i en vätska påverkas av en uppåtriktad lyftkraft som är lika stor som den undanträngda vätskans tyngd.

Du håller alltså med om att tyngd är viktigt men du exkluderar den vedertagna definitionen av tyngd. Och har inte en aning om vad tyngd är. Jösses jävlar...
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-19 kl. 19:53.
Citera
2025-07-19, 19:42
Medlem
Citat:
Nej givetvis menar jag inte att marken "skuttar" men däremot att allt verkar tyda på att den accelererar. Konstant alltså, inte i "skutt"
Om vi utgår från att jorden är en platt skiva och att jorden startade sin acceleration för 6000 år sedan, tog 6000 år eftersom en del FE-are oxå tror på jorden skapades då.
Då skulle skivan röra sig i en hastighet av ~1.86 biljoner meter per sekund idag.
Citera
2025-07-19, 19:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Om vi utgår från att jorden är en platt skiva och att jorden startade sin acceleration för 6000 år sedan, tog 6000 år eftersom en del FE-are oxå tror på jorden skapades då.
Då skulle skivan röra sig i en hastighet av ~1.86 biljoner meter per sekund idag.
Tror plattjordare på rörelseenergi?
Citera
2025-07-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Man kan tillägga att den är över 6 miljoner gånger ljusets hastighet, om man nu ska tro det vetenskapen kommit fram till är ljusets hastighet.
Citera
2025-07-19, 19:58
Medlem
Citat:
Nej givetvis menar jag inte att marken "skuttar" men däremot att allt verkar tyda på att den accelererar. Konstant alltså, inte i "skutt"

Men accelerationen varierar ju geografiskt. I Smygehuk är den uppmätt till 9.815 m/s² och på Treriksröset till 9.823 m/s.

Du menar alltså att Treriksröset är typ tre triljoner ljusår ovanför Smygehuk? Och att höjdskillnaden ökar för varje sekund?
Borde vi inte ha märkt det?'

Och det skulle ju definitivt betyda att jorden inte är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-19 kl. 20:03.
Citera
2025-07-19, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför har ni så svårt för att förklara varför det är ett "desperat fiasko"? Det är ju trots allt något vi mycket framgångsrikt har lutat oss åt i flera sekler och som det finns tonvis med empiri för.

Och ska jag vara ärlig så tror jag inte ens du har koll på vad du kritiserar.

Ovan är ju ren lyteskomik eftersom Arkimedes princip*är

Du håller alltså med om att tyngd är viktigt men du exkluderar den vedertagna definitionen av tyngd. Och har inte en aning om vad tyngd är. Jösses jävlar...

Jag har redan förklarat varför Newtons gravitationslag är ett patetiskt skämt i säkert minst 100 inlägg, att du är efterbliven är inte mitt problem.

Det finns som sagt inga tillförlitliga isolerade experiment som bevisar Newtons gravitationslag i praktiken, det är bara en lös hypotes.

Och nu när Newtons fåniga gravitationslag är debunked, så faller det bort mängder med s.k. "bevisning" på att Jorden skulle kunna vara sfärformad.

Men även om Newtons gravitationslag skulle existera så som han påstod, så talar den emot mängder med observerbar mekanik i universum, bla att Jorden skulle kunna formats till en fristående sfärformad boll omgärdad av andra fristående sfärformade bollar.
Citera
2025-07-19, 20:24
Medlem
Citat:
Jag har redan förklarat varför Newtons gravitationslag är ett patetiskt skämt i säkert minst 100 inlägg, att du är efterbliven är inte mitt problem.

Det finns som sagt inga tillförlitliga isolerade experiment som bevisar Newtons gravitationslag i praktiken, det är bara en lös hypotes.

Och nu när Newtons fåniga gravitationslag är debunked, så faller det bort mängder med s.k. "bevisning" på att Jorden skulle kunna vara sfärformad.

Men även om Newtons gravitationslag skulle existera så som han påstod, så talar den emot mängder med observerbar mekanik i universum, bla att Jorden skulle kunna formats till en fristående sfärformad boll omgärdad av andra fristående sfärformade bollar.
Det är 3 lagar och ingen har du motbevisat. Du har bara sagt att du inte tror på dem. Bara varit jävligt otrevlig. Jorden är rund och du har inget att sätta emot det, beklagar. Lär dig hur jorden ser ut så kan nog ditt ilskna sinne få ro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in