2025-07-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det brukar ju anges till ungefär 9,8 m/s2
Och solen och månen har samma acceleration då?
Citera
2025-07-19, 14:16
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Det beror på. Accelerationen, så vitt jag kan förstå, måste inte nödvändigtvis komma sig av att jorden åker konstant i samma riktning. För det kan även komma sig av centrifugering.
Centrifugering är inte möjlig eftersom den strider mot Coriolis-effekten och den är bevisad.
Citera
2025-07-19, 14:19
Medlem
Citat:
Det beror på. Accelerationen, så vitt jag kan förstå, måste inte nödvändigtvis komma sig av att jorden åker konstant i samma riktning. För det kan även komma sig av centrifugering.
Kan du förklara det lite närmare hur du menar, hänger inte riktigt med. Hur snabbt roterar jorden för att åstadkomma accelerationen 9,8 m/s2, för jag antar att du menar att jorden roterar, eller?
Citera
2025-07-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Centrifugering är inte möjlig eftersom den strider mot Coriolis-effekten och den är bevisad.

Det undrar jag verkligen. Det är inte så glasklart detta med coriolis effekten.

Och sen finns ju även två varianter av centrifug-modellen. Kanske att vår kända värld utgör hela insidan. Eller kanske bara ett litet område på insidan av ett mycket större "hjul"
Citera
2025-07-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Kan du förklara det lite närmare hur du menar, hänger inte riktigt med. Hur snabbt roterar jorden för att åstadkomma accelerationen 9,8 m/s2, för jag antar att du menar att jorden roterar, eller?

Ja, i så fall roterar det. Och antalet varv per dygn, beror på hur stort det är.
Citera
2025-07-19, 14:26
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Det undrar jag verkligen. Det är inte så glasklart detta med coriolis effekten.

Och sen finns ju även två varianter av centrifug-modellen. Kanske att vår kända värld utgör hela insidan. Eller kanske bara ett litet område på insidan av ett mycket större "hjul"
Coriolis-effekten är inget du behöver undra över för den är är lätt att förstå.

Såg du inte youtube videon jag la upp för ett tag sen om hur den påverkar prickskyttet?
Citera
2025-07-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ja, i så fall roterar det. Och antalet varv per dygn, beror på hur stort det är.
Men då utgår du ifrån att jorden är ett snurrande klot, eller?
Citera
2025-07-19, 14:37
Medlem
Citat:
Coriolis-effekten är inget du behöver undra över för den är är lätt att förstå.

Såg du inte youtube videon jag la upp för ett tag sen om hur den påverkar prickskyttet?

Ja skulle väl bli coriolis i den modellen jag spekulerar om. Men en väldig skillnad om du exempelvis hoppar från en stol, eller från centrum av "centrifugen". Eller hur?
Citera
2025-07-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Men då utgår du ifrån att jorden är ett snurrande klot, eller?

Men inte på utsidan av nåt som roterar, is fall. Som sagt, Inte på utsidan. För det går emot alla kända naturlagar.

Centrifug-modellen är rimlig utifrån vad som observeras. Klot-modellen är det inte.

Därmed inte sagt jag är beredd att placera alla äggen i centrifug-modells korgen. bara att det är en intressant möjlighet.
Citera
2025-07-19, 14:43
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ja skulle väl bli coriolis i den modellen jag spekulerar om. Men en väldig skillnad om du exempelvis hoppar från en stol, eller från centrum av "centrifugen". Eller hur?
Om centrifugen hade samma diameter som Jorden skulle Coriolis-effekten bli åt andra hållet och det vet vi att den inte är.
Citera
2025-07-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det han menar kanske är att han inte tror på orsaken till den så kallade gravitationslagen? Det vill säga, att massa attraherar massa på grund av krökt tidsrymd? Den högst teoretiska förklaringen måste du väl ha förståelse för att någon ifrågasätter, eller?

Nej det tror jag inte eftersom Newtons gravitationlag inte säger ett smack om rumtid.

Och dessutom är jag övertygad om att han, liksom du, ifrågasätter gravitationen mer än den bakomliggande orsaken.

Och krökt rumtid är inte en "högst teoretisk förklaring", vi har trots allt empiriska bevis.
Citera
2025-07-19, 14:45
Medlem
Citat:
Om centrifugen hade samma diameter som Jorden skulle Coriolis-effekten bli åt andra hållet och det vet vi att den inte är.

Beror väl på vilket håll det roterar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in