2025-07-19, 18:03
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Alkoholkonsumtion är inget skäl för indragning av körkort.

Nej, 0,3 har valts som en gräns för ”»riskbruk« (överkonsumtion)”:
Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2013/09/nationell-harmonisering-av-alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth/

Det är ett riktmärke för vården när det kan vara lämpligt att hjälpa och stödja patienten innan situationen förvärras.

Referensen stöder inte det du påstår.
2025-07-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Du är riktigt ful i ditt sätt att argumentera.

Man har påvisat flertalet gånger hur EXTREMT bristfällig evidensen som TS förlitar sig på i sin policy sättning är.

Du även helt ignorerade den biten där du menade på att kammarrätten uppehöll 0,3 peth.
Du har 0 i kunskap, vi har gått igenom dessa en efter en o dementerat varenda en.

Första Linn hon hade flera förhöjda värden topp 0.69. hon belv även stämplad av rätten som missbrukare, en helt rätt utförd dom.

Evidens för något som även finns på transportstyrelsens hemsida, Fakbab la länk idag, samt något vi redan diskutera idag, försök hitta något som berätta den inte markera alkoholintag över tid, något som den gör enligt alla bedömningar.

3) peth tester över tid, självklart visar peth tester som har förhöjda värden över en längre tid att det råder ett missbruk, det kommer även läkare använda som bevis framöver.

4)En enskild person försöker bevisa något, snacka om hjärndöd person. ta antabus, vi alla som känner en alkis vet att antabus hindrar ingen från att dricka.

5) Sista vet vi är lögn, 40st med enbart två peth tester ca 400st med peth o medicinsk utlåtande.

Du är en ren amatör.
2025-07-19, 18:11
Medlem
Citat:
Trams.

Du projicerar allt du skrev här.

Gå till psykologen istället för att vara jobbig på FB trådear.
Äsch, man kan inte bara länka utan att förstå innehållet som du gjort, jag kunde sammanställa allt du la ut på 1 minut för jag vet vad dessa handlar om, dvs jag har satt mig in.

Du verkar däremot inte förstå vad du länkar till, utan litar blint på en journalist som saknar juridiska kunskaper o skriver för att jaga läsare helt utan krav på fakta
2025-07-19, 18:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Äsch, man kan inte bara länka utan att förstå innehållet som du gjort, jag kunde sammanställa allt du la ut på 1 minut för jag vet vad dessa handlar om, dvs jag har satt mig in.

Du verkar däremot inte förstå vad du länkar till, utan litar blint på en journalist som saknar juridiska kunskaper o skriver för att jaga läsare helt utan krav på fakta
Jag förstår att du lider av megalomani.

Allt du skrev som svar var nonsens uppdrillat i din egna fantasi.

det går inte att tala med dig, du är fastkörd i detta oavsett vad som läggs fram till dig och du kommer fortsätta förpesta allas våran tillvaro med din närvaro.
2025-07-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Käla på att det är så? Då menar jag inte att man blir sämre förare när man druckit vilket väl alla håller med om.

Jag vill ha en källa på att man är sämre som förare generellt pga förhöjt B-Peth!

Jag vill också ha en källa som visar att risken att köra berusad ökar pga förhöjt B-Peth.

Detta då det finns många som enligt Dig inte bör ha körkort men trots detta sköter sitt jobb, aldrig orsakat olyckor och inte skulle tänka sig att köra berusade trots att de festar till ibland?

Var är all bevisning om hur kognitiva förmågor försämras med värde över 0,3? Vad kan mer göra detta, alltså försämra förmågan? Ålder, sjukdomar, mediciner?

Förr vanns varningstrianglar på mediciner som kunde påverka dig som förare. Dessa är borta sedan länge då det ansågs att "man" kunde bedöma detta själv.

Bumpar detta inlägget. Jag vill också ha ett svar på hur kognitiva förmågor kan påverka och orsaka olyckor pga ett alkoholintag av typ en back öl i veckan och detta trots att man alltid ändå kör nykter.

Är det synen eller vad är det exakt? Reflexerna? Eller blir man dum i huvudet på något sätt?

Ser fram emot att experterna fakbab och hjorten kommer förklara detta för mig på ett professionellt och kunnigt sätt, expertiserna som dom utger sig för att vara.

2025-07-19, 18:31
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Bumpar detta inlägget. Jag vill också ha ett svar på hur kognitiva förmågor kan påverka och orsaka olyckor pga ett alkoholintag av typ en back öl i veckan och detta trots att man alltid ändå kör nykter.

Är det synen eller vad är det exakt? Reflexerna? Eller blir man dum i huvudet på något sätt?

Ser fram emot att experterna fakbab och hjorten kommer förklara detta för mig på ett professionellt och kunnigt sätt, expertiserna som dom utger sig för att vara.

Sämre reaktionstid, långsammare bedömning etc. Så lite förenklat blir man dum i huvudet med koppling till det som behövs för att köra säkert, ungefär som om man kör när man är för trött (vilket är olagligt).

Du kan fråga ChatGPT:

Citat:
Vad får man för försämring när man kör bil efter att ha högt och långvarigt bruk av alkohol, alltså även om man inte kör berusad?

ChatGPT sade:

Det är en viktig fråga. Även om man inte är akut berusad vid själva körningen, kan ett högt och långvarigt alkoholbruk leda till flera kognitiva, psykiska och fysiska försämringar som påverkar körförmågan negativt. Här är några av de vanligaste effekterna:

🧠 Kognitiva försämringar

Sämre reaktionsförmåga – långvarigt alkoholbruk försämrar hjärnans signalöverföring och leder till långsammare reaktioner.

Nedsatt uppmärksamhet – svårare att hålla fokus på flera saker samtidigt, t.ex. trafik, vägskyltar och fotgängare.

Sämre omdöme – alkoholen påverkar förmågan att fatta säkra beslut, även i nyktert tillstånd.

Minskad stresstålighet – många med långvarigt alkoholbruk har svårare att hantera plötsliga situationer i trafiken.

😟 Psykiska och emotionella effekter

Depression, ångest och irritabilitet är vanliga hos personer med alkoholproblem, vilket kan påverka körningen genom impulsivitet eller bristande koncentration.

Sömnstörningar – påverkar vakenhetsgrad och ökar risken för mikrosömn eller ouppmärksamhet.

🧍‍♂️ Fysiska effekter

Försämrad finmotorik – kan göra det svårare att hantera ratten, växlar eller knappar snabbt och exakt.

Sämre syn och ögonkoordination – t.ex. nedsatt mörkerseende eller svårigheter att snabbt växla fokus mellan olika avstånd.

Skakningar eller balansproblem vid abstinens, som påverkar säker bilkörning.

🚨 Viktigt i trafikrättsligt sammanhang

Transportstyrelsen kan bedöma en person som olämplig att ha körkort, även om denne inte kör påverkad, om det finns tecken på ett alkoholberoende eller skadligt bruk. Det handlar då inte om ett brott, utan om trafiksäkerhet.
Senast redigerad av fakbab 2025-07-19 kl. 18:37.
2025-07-19, 18:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Starta med anklagelser så kan jag ge igen på engång, skulle du starta schyst med en vilja o delta skulle du bemöts på ett schysst sätt.

Uppenbart har du varit borta från tråden länge, inte alls hängt med på utvecklingen.
Nej, du bemöter inte på ett schysst sätt. Du har säkert typ 2000 inlägg som säger emot det påståendet i den här tråden....

Att du ens tror att du kan gå igenom och svara på alla mina inlägg på 1 minut och ge skälig kritik är löjligt.
2025-07-19, 18:41
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Sämre reaktionstid, långsammare bedömning etc. Så lite förenklat blir man dum i huvudet med koppling till det som behövs för att köra säkert, ungefär som om man kör när man är för trött (vilket är olagligt).

Du kan fråga ChatGPT:

ChatGPT levererade även en samling källor som stöder detta.

Citat:
📚 Vetenskapliga källor: Hur alkoholmissbruk påverkar körförmåga även i nyktert tillstånd

1. Kognitiva nedsättningar

Källa: Oscar-Berman & Marinković (2007), Neuropsychology of alcoholism

Långvarigt alkoholbruk leder till skador på hjärnbarken (främst i frontalloben) vilket försämrar omdöme, planeringsförmåga och uppmärksamhet – alla viktiga för bilkörning.

Även vid abstinens kvarstår dessa nedsättningar i månader till år.

2. Motoriska och sensoriska effekter

Källa: Sullivan et al. (2000), Neuropsychological deficits in alcoholism: Relationship to structural brain changes

Alkoholkonsumenter visar nedsatt motorik, dålig balans och koordinationsproblem.

Även vid nykterhet kan reaktionstiden vara längre än normalt.

3. Sömnstörningar och trötthet

Källa: Brower (2001), Alcohol’s effects on sleep in alcoholics

Alkohol stör sömnkvalitet även efter lång nykterhet.

Trötthet är en stark riskfaktor för olyckor i trafiken.

4. Psykiska symtom

Depression och ångest, som är vanliga följder av alkoholbruk, påverkar förmågan att fatta snabba beslut och hantera trafikstress.

Källa: Fein & Greenstein (2013), Cognitive and emotional disturbances in long-term abstinent alcoholics
2025-07-19, 18:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
ChatGPT levererade även en samling källor som stöder detta.
AI är ingen pålitlig källa.
2025-07-19, 18:49
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
AI är ingen pålitlig källa.

Det är inte AI som är källorna utan det är de källor som AI listar, vilka du kan söka upp och kontrollera.
2025-07-19, 18:49
Medlem
Citat:

Du kan fråga ChatGPT:

Tror inte det! Skulle gissa på att skillnaden är någon tusendels sekund, skitsamma för olyckans slutresultat.

Förmodligen är fotbollssupporten Berra som drack öl i helgen en bättre förare än småbarnsfarsan kalle som hade bråk om ekonomin med sitt ex och hennes nye kille och underhållsskulderna samt umgängesrätten med barnen.

Jag skulle nog hellre möta Berra i trafiken.
2025-07-19, 18:52
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är inte AI som är källorna utan det är de källor som AI listar, vilka du kan söka upp och kontrollera.
Vilket du inte gör, eller söker upp kritik mot påståendena. Du skriver in i gpt: ge mig rätt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in