Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knorre
Om fallet är så att man satsat 50k, lyckats göra de till 500k. Strax efter blir man lite nonchalant över summorna då vinsten ändå är så mycket så man börjar slänga in en hel del pengar på margin trades som i slutändan failar, man har satsat en hel del på "nya" ico cryptos som låtit lovande med mera.. det hela slutar med att man bara har 10-15k kvar för alla korkade drag man som gjorts.. får man då tillbaka istället på förlusten? Eller det är som i vanliga ordning, pffff vadå varför skulle du få det? Det är ju inte deras fel att du gått back

Eftersom Sverige har gått och blivit ett riktigt U-land så väljer dom ju lagar efter det också, dvs du får bara göra avdrag på 70% av förlusterna. Sen är varje trade skattepliktig.

Men för att göra det enkelt, säg att du lägger in 50k på en crypto och den stiger och sen säljer du den för 500k för att sen lägga in dom 500k på en shitcoin som scammar och du förlorar allt. Då har du alltså först gjort en vinst på 450k som ska skattas på för att sen gjort en förlust på 500k som du får kvitta 70% på.

(450 000 - (500 000 x 0.7)) x 0.3 = 30 000

Alltså får du betala 30 000 i skatt fastän du har förlorat all profit plus insatsen. Kan ha räknat fel då det var ett tag sen jag räknade på krypto skatt men du kan iaf få betala skatt fastän du förlorat pengar. Utöver det så om du tradear mycket med stora summor och går mycket upp och ner ju mer skatt kan du måsta betala tillbaka fastän du inte gjort någon profit.
Senast redigerad av KingKerry 2025-04-23 kl. 19:03.
Citera
2025-05-05, 15:58
Medlem
Hej,

Hade lite krypto som legat på binance några år (värda typ 20 000 sek) som jag skulle vilja få ut. Jag har dock inte skattat på något tidigare och undrar om jag skulle föra över lite till mitt revolutkonto - pö om pö- kommer skatteverket märka det? Eller skulle jag även kunna komma undan med hela summan? Tacksam för svar.
Citera
2025-05-05, 17:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel
Hej,

Hade lite krypto som legat på binance några år (värda typ 20 000 sek) som jag skulle vilja få ut. Jag har dock inte skattat på något tidigare och undrar om jag skulle föra över lite till mitt revolutkonto - pö om pö- kommer skatteverket märka det? Eller skulle jag även kunna komma undan med hela summan? Tacksam för svar.
Jag tror du skulle "komma undan med det" för stunden om inte annat. Du kan också överväga att skaffa något av deras VISA kort och spendera pengarna direkt.

Men oavsett hur du gör så betänkt att du kan bli eftertaxerad då Binance när som helst kanske blir skyldiga att rapportera de 5 senaste årens transaktioner till SKV, likt Avanza gör.
Citera
2025-05-05, 18:01
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag tror du skulle "komma undan med det" för stunden om inte annat. Du kan också överväga att skaffa något av deras VISA kort och spendera pengarna direkt.

Men oavsett hur du gör så betänkt att du kan bli eftertaxerad då Binance när som helst kanske blir skyldiga att rapportera de 5 senaste årens transaktioner till SKV, likt Avanza gör.
Spelar det nån roll om man tagit ut eller inte om nu Binance blir skyldiga rapportera de senaste 5 åren?
Citera
2025-05-05, 18:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Spelar det nån roll om man tagit ut eller inte om nu Binance blir skyldiga rapportera de senaste 5 åren?
Nej. Historiskt har det inte varit problem med sådana småsummor, men när som helst kan nya krav komma och det kan slå retroaktivt på alla. Om det isf blir 1, 5 eller 10 år eller inte alls vet ingen. Jag bara lägger varningen där. Skattebrott är skattebrott även om du kommer undan det för stunden.
Senast redigerad av Leaston 2025-05-05 kl. 18:38.
Citera
2025-05-06, 00:05
Citat:
Ursprungligen postat av Drood
Har en lagom mängd kryptovalutor - inga astronomiska summor, men det börjar röra sig om några mille nu. Sugen på att sälja av lite av det för "lyx och nöje"-köp, men är inte jättesugen på att skatta 30%. Finns det något vettigt sätt att casha in sina coins anonymt? Inte så att jag reggat köp / innehav någonstans, men gissningsvis börjar banken och/eller skatteverket fråga om det trillar in några hundra k från utlandet på mitt konto. Finns det något vettigt sätt att lösa det på i dagsläget?

Det finns:
Sätt upp ett offshore limited bolag i Malta Eller annan ö med - 10% i skatt. Därefter kan du fritt använda dig av pengarna på svensk mark genom överföring.

Kapitalskatten på bitcoin måste man betala, dock inte nödvändigt vis här i Sverige .
Med ett par miljoner i krypto så lär du redan känna till detta kan man tycka Mr .
Prickat rätt på ett par Memecoins sista 2 åren kanske? ;p

GL
Citera
2025-05-09, 21:47
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Fick brev från skatteverket idag, ger mig fan på att det handlar om mina kryptoköp.
Tänkte inte öppna det faktiskt.
Citera
2025-07-07, 17:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CLiLA
Det finns:
Sätt upp ett offshore limited bolag i Malta Eller annan ö med - 10% i skatt. Därefter kan du fritt använda dig av pengarna på svensk mark genom överföring.

Kapitalskatten på bitcoin måste man betala, dock inte nödvändigt vis här i Sverige .
Med ett par miljoner i krypto så lär du redan känna till detta kan man tycka Mr .
Prickat rätt på ett par Memecoins sista 2 åren kanske? ;p

GL
Kan du utveckla det fetmarkerade mer i detalj och förklara hur det funkar?
Citera
2025-07-08, 13:42
Medlem
Skatteverket skickade precis ut pressmeddelande om hur icke-existerande deras utredningar om skattebrott för krypto varit hittills. https://www.skatteverket.se/omoss/pressochmedia/pressmeddelanden/2025/2025/fortsattfasomredovisarhandelmedkrypto.5.5109172219 7cd041ccb27d.html

Citat:
Skatteverkets kontroll består av 110 utredningar och den har lett till beslut om höjda skatter med 210 miljoner kronor, inklusive skattetillägg.

110 personer haffade de alltså med upptaxeringar i miljonklassen. Det är några väldigt få och väldigt stora fiskar de letat efter såhär långt.

Citat:
– Vi gör brottsanmälningar i stort sett i alla våra beslut. Vi kan se att även tidigare ostraffade personer döms till fängelse i 1 till 2,5 år, säger Anna Olofsson

Blir kanske annorlunda 2026 och framåt när regelverken träder i kraft.
Citera
2025-07-11, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CLiLA
Det finns:
Att ta ut pengar ur bolaget är inte skattefritt. Aktieutdelning beskattas i Sverige, även om bolaget är registrerat på Malta.
Citera
2025-07-19, 15:49
Medlem
Tror inte nån nämnt detta men det går ju att starta ett företag och ta betalt i krypto helt lagligt.

Starta ett företag online som säljer tjänster, tex du kan spendera nån månad på att lära dig koda.
Då skulle du kunna göra andra konton och betala till dig själv.
Se till att ha äkta trafik och olika ip på användare bara ifall polis eller skatteverket skulle kolla upp sidan.

Finns massor av saker du kan sköta online, tex kan du skapa en hemsida om juridik och sen bara googla svaren åt dina kunder eller fråga nån annan som vet.
Citera
2025-07-19, 17:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Tror inte nån nämnt detta men det går ju att starta ett företag och ta betalt i krypto helt lagligt.

Starta ett företag online som säljer tjänster, tex du kan spendera nån månad på att lära dig koda.
Då skulle du kunna göra andra konton och betala till dig själv.
Se till att ha äkta trafik och olika ip på användare bara ifall polis eller skatteverket skulle kolla upp sidan.

Finns massor av saker du kan sköta online, tex kan du skapa en hemsida om juridik och sen bara googla svaren åt dina kunder eller fråga nån annan som vet.
Du beskriver alltså klassisk penningtvätt.

Lösningen är dessutom otroligt korkad eftersom du nu måste skatta för intäkterna i ditt ”företag”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in