2025-07-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du beskriver alltså klassisk penningtvätt.

Lösningen är dessutom otroligt korkad eftersom du nu måste skatta för intäkterna i ditt ”företag”.

Man skattar väl 30% som vanligt?

Alltså om jag får in 100k i krypto via företaget så behåller jag 70k?
Citera
2025-07-19, 17:52
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Man skattar väl 30% som vanligt?

Alltså om jag får in 100k i krypto via företaget så behåller jag 70k?
Frågeställningen i tråden var alltså hur du undviker skatt vid försäljning av krypto.

Du föreslår ett klassiskt penningtvättsupplägg och där du dessutom måste betala skatt.

Varför föreslår du saker som är direkt olagliga?
Citera
2025-07-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Frågeställningen i tråden var alltså hur du undviker skatt vid försäljning av krypto.

Du föreslår ett klassiskt penningtvättsupplägg och där du dessutom måste betala skatt.

Varför föreslår du saker som är direkt olagliga?

Går det ens undvika skatt på krypto när man säljer?

Går inte ens om du flyttar utomlands då det är 10 års regel där och du får inte ha anknytning till Sverige heller, tex äga lägenhet här eller jobba ibland.
Citera
2025-07-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Kolla om du kan handla en fastighet någonstans för dina Bitcoins, det har blivit rätt populärt i fastighetsbranschen. Det borde gå att hitta fastigheter för någon miljon svenska som säljs för BTC om man letar. Konverterar du inte dina BTC till fiat under något steg i processen så har jag svårt att se hur de skulle kunna kräva dig på vinstskatt.

Jag försöker absolut inte moralisera, bara säga vad jag anser bäst för din del i slutänden. Smita undan skatt för en vinst på 10-20k är ju inga problem, men när det dyker upp miljoner kommer det att ställas frågor.

Edit igen; risken är väl kanske att du åker på vinstskatt på hela beloppet om du säljer fastigheten, mig veterligen finns det inga prejudicerande fall i världen.

Går ju inte eftersom om han köper nåt med lrypto så räknas det som försäljning och då ska det skattas
Citera
2025-07-20, 20:16
Medlem
rex144s avatar
Många säljer sina Bitcoin privat, man träffar köparen och man trycker samtidigt på knappen?
Det kan vara riskabelt men jag tror att det finns växlingskontor som erbjuder säkra transaktioner mellan privatpersoner.
Citera
2025-07-21, 09:25
Medlem
Jag har köpt bitcoins via kyc-exchange, för cirka 25k, som överförts till olika kryptospelsidor och sedan plockat ut 50k som spenderats på köp av presentkort (anonymt, motsvarande bitref). Detta för två år sedan. Därefter inte köpt/sålt något mer. Nya reglerna som tvingar exchange att dela information gör att skv kommer kunna se mina köp, inte mina sälj? Eller kommer de kunna spåra hela vägen till säljögonblicket?
Citera
2025-07-25, 07:41
Medlem
Christopher.s avatar
Lär bli tusentals svenskar som har kommande rättegångar och skattetillägg att vänta 2026. Själv håller jag på att kolla över alternativen om jag ska in i kryptosvängen. Bollat tankar med Chat-gpt om bästa lagliga alternativ och kommer fram till att bästa alternativet är att öppna upp ett estländskt bolag om man sysslar med omfattande handel.

"Från och med 1 januari 2026 träder de nya rapporteringskraven (DAC8) i kraft, vilket innebär att kryptobörser som Binance automatiskt kommer att dela detaljerad information om svenska användares kryptotransaktioner direkt till Skatteverket och andra skattemyndigheter i EU.

Skillnaden jämfört med idag:
Idag kan rapportering ske, men ofta krävs särskilda förfrågningar eller utredningar för att få fram uppgifter.

Från 2026 blir det ett automatiserat, regelbundet informationsutbyte – precis som med bankkonton och andra finansiella tillgångar.

Det gör att skattemyndigheterna får en mycket bättre överblick och det blir svårare att undanhålla kryptotransaktioner." - ChatGPT
Citera
2025-07-26, 19:56
Medlem
Varför ska skatten vara så jävla hög i Sverige? Många EU länder har noll skatt eller låg skatt på krypto. Kan inte Sverige ha något liknande som ISK konto på krypto istället? 10% skatt kanske, då skulle alla göra rätt för sig och i slutändan skulle staten få in mycket mera skattepengar. Man kan liksom inte ha skatter på 30% och förvänta sig att alla vill betala detta rån. Det är helt enkelt inte rimligt. Om alla ska göra rätt för sig måste ststen också det och det måste vara rimligt. Verkar inte heller vara några partier som pushar för skattelättnader heller. "Högerpolitik" Som ska ge skattelättnader och friare befolkning har ju tvärtom varit helt cp och bara infört diktatoriska lagar och regler. Skattelättnader på 1-2% eller? 1000lapp mer i fickan? Jag justering politiken och ser all partier som skit, har aldrig röstat men denna gång ska jag rösta VÄNSTERPARTIET så att vi får någon motpol till dessa galenskaper
Senast redigerad av Ultramember 2025-07-26 kl. 19:58.
Citera
2025-07-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramember
Varför ska skatten vara så jävla hög i Sverige? Många EU länder har noll skatt eller låg skatt på krypto. Kan inte Sverige ha något liknande som ISK konto på krypto istället? 10% skatt kanske, då skulle alla göra rätt för sig och i slutändan skulle staten få in mycket mera skattepengar. Man kan liksom inte ha skatter på 30% och förvänta sig att alla vill betala detta rån. Det är helt enkelt inte rimligt. Om alla ska göra rätt för sig måste ststen också det och det måste vara rimligt. Verkar inte heller vara några partier som pushar för skattelättnader heller. "Högerpolitik" Som ska ge skattelättnader och friare befolkning har ju tvärtom varit helt cp och bara infört diktatoriska lagar och regler. Skattelättnader på 1-2% eller? 1000lapp mer i fickan? Jag justering politiken och ser all partier som skit, har aldrig röstat men denna gång ska jag rösta VÄNSTERPARTIET så att vi får någon motpol till dessa galenskaper
Du tror att vi får lägre skatt för krypto om V får styra landet? lol
Citera
2025-07-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramember
Kan inte Sverige ha något liknande som ISK på krypto istället?
Du kan handla krypto-certifikat på ISK.
Citera
2025-07-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Du tror att vi får lägre skatt för krypto om V får styra landet? lol
Inte I just krypto eller skatter överlag, men att högern skulle lätta på skatter är ett skämt. Att högern skulle göra befolkningen friare är ett skämt. Som sagt, alla partier är skit, men psykopaterna som leder nu har ju fått storhetsvansinne på riktigt
Citera
2025-07-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Du kan handla krypto-certifikat på ISK.
På typ 3 coins lr?
Man kanske vill investera i nya projekt,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto