Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-19, 10:03
Medlem
Anna Thernström är det som gått bort.
Senast redigerad av Sarkje 2025-07-19 kl. 10:05.
Citera
2025-07-19, 10:04
Medlem
Anna Thernström

Hanna var en tidigare partner.
Senast redigerad av Sarkje 2025-07-19 kl. 10:06.
Citera
2025-07-19, 10:23
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför skulle hästen avlivas? Det var ju inte så att den medvetet gav sig på henne. Den fick ju panik för att den fastnade med foten i en järntråd. Jag tror inte att Anna/Hanna eller vad hon nu hette hade velat att hästen avlivades.

Undrar om folk blir rädda för att vara nära den hästen nu? Eller när det kommer nya människor som ska jobba där, talar man då om vad den hästen gjort?

Nej hästen ska inte avlivas, tycker jag.
Citera
2025-07-19, 11:54
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Veterinärer löper tre gånger högre risk att skadas i arbetsskador än vanliga anställda i vårdyrken.
Källa: https://www.vetnorden.com/news/kvinnor-loper-dubbelt-sa-stor-risk-for-allvarliga-djurrelaterade-arbetsskador-visar-ny-rapport

Speciellt kvinnor råkar ofta illa ut.

Hästar är flyktdjur, de flyr från faror. Råkar man komma i vägen skadar man sig lätt.

Hästar har olika temperament, en del är mer hispiga. Andra är mer lugna. En hispig häst skall tas bort och inte användas i avel. Är djuret på gränsen att vara farligt så avlivar de flesta djuret. Det går inte att ”prata vett i ett djur”. Slakta och ät upp djuret!

Nu var den ju inte hispig av naturen utan den fick panik när den inte kom loss. Helt förståeligt. Det hade även en "lugn" häst fått.
Citera
2025-07-19, 12:22
Medlem
CaLund89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Undrar om folk blir rädda för att vara nära den hästen nu? Eller när det kommer nya människor som ska jobba där, talar man då om vad den hästen gjort?

Nej hästen ska inte avlivas, tycker jag.
Tror ingen är rädd för hästen, det var en olycka. Min häst fastnade i armeringsgaller med ena hoven, fick panik, som tur var så satt jag på hästen. Men det är inte djurets fel. Dom kan vara hur lugna individer som helst. Men när olyckan är framme så kan den lugnaste av lugna få panik. Gäller även människor.
Citera
2025-07-19, 16:25
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Hästar har olika temperament, en del är mer hispiga. Andra är mer lugna. En hispig häst skall tas bort och inte användas i avel. Är djuret på gränsen att vara farligt så avlivar de flesta djuret. Det går inte att ”prata vett i ett djur”. Slakta och ät upp djuret!

Observera skillnaden mellan att ägaren väljer att avliva sitt djur av delvis emotionella skäl - man vill inte påminnas dagligen av att se hunden eller hästen som orsakade en kär familjemedlems död - och att myndigheter (polis akut, Länsstyrelsen ej akut) fattar ett beslut om avlivning. Det senare görs inte så ofta som gemene man tror.
Citera
2025-07-19, 17:50
Medlem
Ridsport är den sport som har allvarligaste tillbuden. Undrar om det som händer i stallet räknas in..
Sjukt ändå att man låter småtjejer sköta hästar inne i deras boxar.
Citera
2025-07-19, 22:01
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej, det var bara en liten språklig knorr. Tänk franska.

Det är lite fjantigt med allt ojande och vojande i tråden. Att arbeta med häst medför stora risker och kräver ett proaktivt kringarbete med att reducera faror.

Håller man inte rent kring djuren och ser över hagar och stängsling dagligen så händer sådant här. Om det dessutom är så att man tagit över annans mark som varit brukad tidigare så kommer det hela tiden upp nya saker ur jorden som varit dolt kanske i decennier. Det behöver alltså inte vara en själv som slarvat eller slängt skit omkring sig.
Men, man måste hålla koll.

Min omsorg gäller främst djuren. Stål/stängseltråd som inte sitter där den skall är livsfarlig för hästar. Den skalar de ömtåliga benen ner till skelettet på nolltid, skär igenom senor, blottlägger leder och ligament.

Avlivning är ofta den enda lösningen - men först efter rejält lidande.

Att en människa omkommer i försöken att rädda hästen är självfallet sorgligt och beklagligt - men det är faktiskt ett av resultat av beslutet att leva "nära naturen".

Att arbeta med djur är tungt, hårt och farligt.
Många i tråden verkar vara Disneyskadade och ställer frågor kring häst som ligger på en 5-årings nivå.

Väger hästen 500 kg och människan 50 kg så måste man arbeta med säkerhet. Det säger sig självt.
Är hästen dessutom stressad med panikanslag så MÅSTE man väga risken för eget liv eller skada mot det man kanske kan vinna.

Har man därtill lång framkörning för veterinär så krävs det egna insatser och ett utökat stallapotek. Du måste själv kunna sedera din häst. Kanske kan bremsning hjälpa i ett sådant här nödläge eller bara vrida om ett öra - det finns sätt att lugna en häst i gränslandet till panik men det är stora risker förknippade med det.

Självklart beklagar jag det som hänt, men ingen skall tro att riskerna med att arbeta tillsammans med djur är riskfritt eller att just denna händelsen var en oförutsägbar freak accident. Folk dör med viss regelbundenhet i sitt arbete med hästar.
Oftast genom slarv och att rutiner inte följs eller helt saknas. Trist.

Låt denna händelsen vara en uppmaning till er alla som har häst att titta närmare på era egna rutiner och hästens ute- och innemiljö.

Hur många har en stabil behandlingsspilta att tillgå...?

Nu har jag inte hållit på med hästar i någon större utsträckning sen jag var pöjk för typ ett sekel sedan.
Men de flesta hästar skapar man väl rätt lätt en relation till. De vill ju samarbeta, de är avlade för det men precis som människor kan de ha en dålig dag och vara griniga. Bromsar, andra insekter och jävelskap kan ju driva vem som helst ifrån vettet, sedan kan ett gäng kusar gå runt i en hage och småjävlas med varandra och så smäller det.
Är du vaken på djurets signaler så ser du ju att det pågår någon form av social intertaktion mellan hästar dagarna i ända, och precis som hos oss människor blir det lite mycket ibland och man tappar humöret.

Men en häst som på de här sättet drabbas av panik är något helt annat. Det är vikten av en halv bil som okontrollerat använder alla sina krafter åt alla jävla håll och kanter den kommer åt.
Står du i vägen är risken stor att du dör. Du kommer definitivt inte gå helt oskadd därifrån. Jag känner med kvinnan, hennes familj men även med djuret som inte kan hjälpa att den är ett djur.
Det är en olycka, en tragisk sådan och jag hoppas familjen kan få frid så småningom.
Citera
2025-07-19, 23:07
Medlem
Hästarna de har är gamla avdankade travhästar av rasen Nordsvensk häst.
En stabil hästras med ett lugnt temperament.
Men det är fortfarande häst, hästar är flyktdjur och om de blir skrämda och hamnar i panik så kan vad som helst hända.
Citera
2025-07-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Man avlivar inte hundar och hästar hur som helst. Det finns alltid en anledning till deras beteende.

Som är?
Citera
2025-07-20, 19:25
Medlem
Anna, 42, hamnade under en panikslagen häst som trampade på henne.

Hon blev svårt skadad och avled senare på sjukhus.

Incidenten skedde på en turridningsgård i jämtländska Vemdalen på torsdagen.

”Vi befinner oss i djup sorg och är helt förkrossade”, skriver hästgården på Instagram.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/anna-42-hamnade-under-hast-i-panik-dog/
Citera
2025-07-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Som är?
Hästar är flyktdjur. Och när de blir skrämda så blir de rätt farliga med tank på dess storlek och vikt.
Så det är anledningen - deras gener.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in