• 1
  • 2
2025-07-18, 10:58
Medlem
En kvinna har dött i Vemdalen efter att ha blivit sparkad och trampad på av en häst i samband med sitt arbete under torsdagen.

Anhöriga är underrättade.

Polisen utreder händelsen som en arbetsplatsolycka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1390020

Vad kan ha hänt?
Citera
2025-07-18, 11:23
Medlem
halaltarzans avatar
Att folk har blivit sparkade av hästar har jag naturligtvis hört, men hur vanligt är det att de även trampar på folk?

Citera
2025-07-18, 11:27
Medlem
halaltarzans avatar
SVT....

Citat:
Olyckan ska inte ha hänt vid ridning, utan skedde när hästen skulle skos om.
Citera
2025-07-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
SVT....

Jobbade hon som hovslagare?
Citera
2025-07-18, 12:20
Medlem
ducells avatar
Någon som har namnet på offret?
Citera
2025-07-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
En kvinna har dött i Vemdalen efter att ha blivit sparkad och trampad på av en häst i samband med sitt arbete under torsdagen.

Anhöriga är underrättade.

Polisen utreder händelsen som en arbetsplatsolycka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1390020

Vad kan ha hänt?
Gissar att det var en hingst. Inte så ovanligt med olyckor vid arbete med hingstar. Men ovanligt att det går så illa att någon dör. Men sparkar, bett och tramp tillhör repertoaren om de reagerar på något med sina hingstinstinkter.
Senast redigerad av Mediastinum 2025-07-18 kl. 12:36.
Citera
2025-07-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
SVT....
En del hästar gillar inte att bli verkade och skodda. Konstigt att det inte händer fler olyckor när människa på 50-100 kg ska brottas med 600kg häst som inte vill ha sina naglar manikyerade.
Citera
2025-07-18, 13:00
Medlem
Det är trumvallen fjällridning det gäller. Ägarens flickvän vad jag har hört
Citera
2025-07-18, 13:12
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
En del hästar gillar inte att bli verkade och skodda. Konstigt att det inte händer fler olyckor när människa på 50-100 kg ska brottas med 600kg häst som inte vill ha sina naglar manikyerade.

Vad säger facket då?

Skulle det för övrigt inte gå att fixa ett typ "gloryhole" då där man hovslagaren kan sitta bakom någon vägg medan man jobbar med kusen?
Citera
2025-07-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mpod5
Det är trumvallen fjällridning det gäller. Ägarens flickvän vad jag har hört
Så fruktansvärt tragiskt😢
Citera
2025-07-18, 14:03
Medlem
Tavastehuss avatar
Tragiskt.

Avlivar man hästar som orsakar dödsfall? Med hundar är det väl så, liksom vilda djur.
Citera
2025-07-18, 14:30
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Tragiskt.

Avlivar man hästar som orsakar dödsfall? Med hundar är det väl så, liksom vilda djur.

"Man" avlivar verkligen inte hundar som dödar hundar eller människor. Inte per automatik. Enbart om polisen är på plats under ett pågående anfall och det är enda sättet att stoppa jycken från fortsatta anfall.

"Man" behöver utreda innan djur avlivas. T ex om det är en tik vars valpar en människa kommit för nära eller flyttat. Då kan man inte avliva tiken om det ger sig på människan eller ett annat djur i självförsvar.

Jag ser ingen anledning till att hästen skulle avlivas. Det bör ha varit en olycka. Jag har tänkt att veterinär och hovslagare har riskfyllda jobb med stora, tunga djur. Ändå händer det sällan olyckor.
Tragiskt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in