2025-07-15, 21:33
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
https://childrenshealthdefense.org/known-culprits/mercury/thimerosal-history/research-critiques/

Var så god.
Nej, det där är ingen studie. Tyvärr.

Har du läst de där studierna? Eller ville du att jag skall dra ner brallorna på dig igen, din okunniga tölp?

Jag plockar en ur högen, Bernard et al.

Citat:
These preliminary reports suggest that mercury may persist in tissue in some autistic individuals and may contribute to autistic symptoms.

These findings support a hypothesis that mercury in vaccines may be a factor in the pathogenesis of autism. Understanding of the underlying biological mechanisms of thimerosal toxicity in populations genetically susceptible to mercury’s effects might lead to effective medical treatments for autistic individuals.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12142947/

De har hittat något som FÖRESLÅR att det kan finnas kvar i vävnaden hos vissa autistiska individer och KAN bidra till autistiska symtom. TROR att det KANSKE finns något som stöder en HYPOTES, och dessutom menar de att de kanske KAN BOTA AUTISM.

Det är alltså en två sidor artikel som bäst klassas som en ÅSIKT. I de citeringar man gjort misrepresenterar man ganska friskt. T.ex. menar man att BALL et al. (Pediatrics 2001; 107: 1147-1154) hittat nivåer av kvicksilver som överstiger EPAs rekommendationer. Men det är lögn.

Citat:
In 1999, thimerosal used as a vaccine pre- servative was identified as a widespread source of organic mercury exposure in infants. Mercury (Hg), a heavy metal, is considered highly neurotoxic. The amount of mercury in vaccines, while small, exceeded USEPA safety guidelines on a cumulative basis.

Lögn!
Vad BALL kommit fram till är att Thimerosal innehåller Etylkvicksilver, men att det KAN ha liknande egenskaper som Metylkvicksilver som man vet är skadligt. Men så är det inte. Och vad BALL gör är att spekulera i att det KAN överstiga EPAs rekommendaitoner, men man har inte hittat ETT ENDA FALL där det är så. Vad BALL i princip säger är att om an sjuksköterska gör fel och ger ett barn tiodubbel dos tolv gånger så kommer nivåerna överstiga rekommendationerna. Idioter.

Citat:
Limited data on toxicity from low-dose exposures to ethylmercury are available, but toxicity may be similar to that of methylmercury. Chronic, low-dose methylmercury exposure may cause subtle neurologic abnormalities. Depending on the immunization schedule, vaccine formulation, and infant weight, cumulative exposure of infants to mercury from thimerosal during the first 6 months of life may exceed EPA guidelines.

https://publications.aap.org/pediatrics/article-abstract/107/5/1147/66202/An-Assessment-of-Thimerosal-Use-in-Childhood?redirectedFrom=fulltext

Jag skulle kunna fortsätta och gå igenom alla "190 research studies" och jag kan GARANTERA att det inte fins EN ENDA studie som kan koppla Thimerosal till Autsim. En gissning är att mer än hälften är preprints som aldrig granskats och av den återstående halvan är majoroteten brev och åsikter från antivaccingrupperingar.

Problemet med er antivaxxar-patrask är som vanligt att ni inte LÄSER. Ni KAN ju för bövelen inte LÄSA. Än mindre FÖRSTÅ. Ni är som dumma jävla nötter som bara sväljer vad skit som helst som någon påstår.

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2025-07-15 kl. 21:38.
Citera
2025-07-15, 21:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det där är ingen studie. Tyvärr.

Har du läst de där studierna? Eller ville du att jag skall dra ner brallorna på dig igen, din okunniga tölp?

Jag plockar en ur högen, Bernard et al.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12142947/

De har hittat något som FÖRESLÅR att det kan finnas kvar i vävnaden hos vissa autistiska individer och KAN bidra till autistiska symtom. TROR att det KANSKE finns något som stöder en HYPOTES, och dessutom menar de att de kanske KAN BOTA AUTISM.

Det är alltså en två sidor artikel som bäst klassas som en ÅSIKT. I de citeringar man gjort misrepresenterar man ganska friskt. T.ex. menar man att BALL et al. (Pediatrics 2001; 107: 1147-1154) hittat nivåer av kvicksilver som överstiger EPAs rekommendationer. Men det är lögn.

Lögn!
Vad BALL kommit fram till är att Thimerosal innehåller Etylkvicksilver, men att det KAN ha liknande egenskaper som Metylkvicksilver som man vet är skadligt. Men så är det inte. Och vad BALL gör är att spekulera i att det KAN överstiga EPAs rekommendaitoner, men man har inte hittat ETT ENDA FALL där det är så. Vad BALL i princip säger är att om an sjuksköterska gör fel och ger ett barn tiodubbel dos tolv gånger så kommer nivåerna överstiga rekommendationerna. Idioter.

https://publications.aap.org/pediatrics/article-abstract/107/5/1147/66202/An-Assessment-of-Thimerosal-Use-in-Childhood?redirectedFrom=fulltext

Jag skulle kunna fortsätta och gå igenom alla "190 research studies" och jag kan GARANTERA att det inte fins EN ENDA studie som kan koppla Thimerosal till Autsim. En gissning är att mer än hälften är preprints som aldrig granskats och av den återstående halvan är majoroteten brev och åsikter från antivaccingrupperingar.

Problemet med er antivaxxar-patrask är som vanligt att ni inte LÄSER. Ni KAN ju för bövelen inte LÄSA. Än mindre FÖRSTÅ. Ni är som dumma jävla nötter som bara sväljer vad skit som helst som någon påstår.

Herregud...
Nej, du har fel.
Titta på mina inlägg i ämnet.

Jag har visat på att det finns kraftiga indikationer ochatt ingen grundlig forskning har genomförts.
Citera
2025-07-15, 21:46
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Nej, du har fel.
Titta på mina inlägg i ämnet.

Jag har visat på att det finns kraftiga indikationer ochatt ingen grundlig forskning har genomförts.
Nej, det finns inga indikationer överhuvudtaget. Det finns däremot studier på över 14 miljoner barn som entydligt visar att det inte finns någon som helst koppling.

Go figure.
Citera
2025-07-15, 21:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Igen. Det finns ingenting i den studie som ledde till att Wakefield förlorade sin läkarlicens, som säger att MMR eller något annat vaccin eller ingrediens orsakar autism.
Nej inte aluminium - däremot kopplade han MMR-vacciner till autism via magbesvär och drog igång hela antivaxxandet nästan själv.. och det gör ju det hela än mer absurt - konspirationsteorierna om vacciner avlöser varandra och nya skäl och tänkbara orsaker adderas som sagt löpande allteftersom - tas t.ex kvicksilver bort så hittar man raskt på att det kanske är aluminium som är orsaken, inser de att aluminium inte ens förekommer i levande vacciner så heter det att kombinationer av olika barnvaccinern - eller vacciner i modern - orsakar autism…bevisen saknas förstås fortfarande. - helt.
Citera
2025-07-15, 21:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, det finns inga indikationer överhuvudtaget. Det finns däremot studier på över 14 miljoner barn som entydligt visar att det inte finns någon som helst koppling.

Go figure.
Jo det gör det. Jag orkar inte dra upp allt igen. Jag har redan visat dig.
Förneka allt du vill, emn det finns goda skäl till att ifrågasätta vaccinen.
Citera
2025-07-15, 21:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jo det gör det. Jag orkar inte dra upp allt igen. Jag har redan visat dig.
Förneka allt du vill, emn det finns goda skäl till att ifrågasätta vaccinen.
Vilken studie då? Du länkade till en som visade sig vara en åsikt. Inget annat. Fanns INGENTING av substans. Bara spekulationer och hypoteser. Ingen studie. Ingen review. Ingenting.

SJUNKER DET IN I LILLA DUMHUVUDET?
Citera
2025-07-16, 01:37
Medlem
Citat:
Vilka studier då?
Om du börjar med att lyfta en av dina "twenty" studier som du menar bevisar att vacciner (i.e. MMR och thimerosal) inte orsakar autism samt förklarar varför du menar att den bevisar det, så gör jag detsamma med en av de mer än 200 studier som jag menar visar på starka kopplingar mellan vacciner/ingredienser och sagda autism.

Tit for tat.
Citera
2025-07-16, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej inte aluminium - däremot kopplade han MMR-vacciner till autism via magbesvär och drog igång hela antivaxxandet nästan själv.. och det gör ju det hela än mer absurt - konspirationsteorierna om vacciner avlöser varandra och nya skäl och tänkbara orsaker adderas som sagt löpande allteftersom - tas t.ex kvicksilver bort så hittar man raskt på att det kanske är aluminium som är orsaken, inser de att aluminium inte ens förekommer i levande vacciner så heter det att kombinationer av olika barnvaccinern - eller vacciner i modern - orsakar autism…bevisen saknas förstås fortfarande. - helt.
Igen, det finns ingenting i studien som kopplar MMR-vaccin till autism. Ingenting.

Det enda som skrivs är att en majoritet av de 12 barnens föräldrar misstänker att det var MMR-vaccin som orsakade barnets autism, men att det i så fall måste klarläggas i studier med just det syftet.

Syftet med den aktuella studien var att undersöka barnens till synes likartade magtarmproblem för möjlig diagnosticering alternativt en helt ny typ av magtarmproblem, samt finna lämpliga sätt att lindra problemen.

Mycket riktigt så hade barnen liknande fysiologiska förändringar/skador i magtarmvägarna, samt att flertalet av dem för första gången visade förbättringar i sitt mående med mindre smärta, etc.

Och det var en av de första studierna som tittade på möjliga fysiska korrelat till det som tidigare hade sorterat enbart under psykiatriska förutsättningar.

Stannar där för nu.
Citera
2025-07-16, 08:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Igen, det finns ingenting i studien som kopplar MMR-vaccin till autism. Ingenting.

Det enda som skrivs är att en majoritet av de 12 barnens föräldrar misstänker att det var MMR-vaccin som orsakade barnets autism, men att det i så fall måste klarläggas i studier med just det syftet.

Det är ju precis det jag skrev om, att stollerierna bara avlöst varandra och att antivaxxare spridit nya teorier en efter en…
Först var det Wakefields Lancetartikel som fick igång mass-spridningen av idén att autism var kopplat till vaccciner, sen kom teorierna att adjuvanser i vacciner orsakade autism - först var det thimerosal (kvicksilver) men sen togs detta bort från barnvaccinerna och då kom istället teorierna att aluminium i vacciner orsakade autism..
Efter detta har det till och med påståtts att mRNA-vacciner orsakar autism genom att förändra dna och liknande - men där börjar ju tankebanorna bli så snurriga, inte minst rent tidsmässigt, så detta har väl än så länge inte blivit en lika populär teori som de om adjuvanser..

Tack för att du förtydliga att det var helt andra teorier initialt, men du kanske borde läsa inläggen du kommenterar…
Citera
2025-07-16, 08:52
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:

Och så kom dina förbannade lögner och ditt eviga skitsnack som ett brev på posten. Han kopplade inte MMR-vaccin till autism? Här du LÄST studien, din ointelligenta mupp?

Här kommer det, direkt från studien:
Citat:
Rubella virus is associated with autism and the combined measles, mumps, and rubella vaccine (rather than monovalent measles vaccine) has also been implicated.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(97)11096-0/fulltext

SJUNKER DET IN I LILLA DUMHUVUDET?
Citera
2025-07-16, 11:20
Medlem
Citat:
Syftet med den aktuella studien var att undersöka barnens till synes likartade magtarmproblem för möjlig diagnosticering alternativt en helt ny typ av magtarmproblem, samt finna lämpliga sätt att lindra problemen.

Mycket riktigt så hade barnen liknande fysiologiska förändringar/skador i magtarmvägarna, samt att flertalet av dem för första gången visade förbättringar i sitt mående med mindre smärta, etc.

Vet man varför vacciner kan orsaka förändringar i magtarmkanalen?
Och finns det något bot mot problemet, alternativt eller konventionellt?

Jag tror att många av våra kroniska sjukdomar kan ha sin början i just tarmarna.
Citera
2025-07-16, 11:32
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenenPaRyggen
Vet man varför vacciner kan orsaka förändringar i magtarmkanalen?
Och finns det något bot mot problemet, alternativt eller konventionellt?

Jag tror att många av våra kroniska sjukdomar kan ha sin början i just tarmarna.
Det finns ingen forskning som stöder idén att vacciner orsakar tarmproblem. Istället visar studier att tarmmiljön kan påverka hur väl vacciner fungerar, men inte att vacciner skadar magtarmkanalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in