Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Om det som i det här fallet hamnar inom det som på svenska kallas "allmänintresset", så har det ingen betydelse huruvida "uppsåtet" är att skada personen i fråga.
Igen, jag ser fortfarande inte ett rimligt legitimt skäl till att paret Macron inte stämmer journalisten Xavier Poussard för förtal, dels för att skipa rättvisa och dels för att under formella rättsliga former en gång för alla visa de franska väljarna och resten av världen att Frankrikes sittande president inte är homosexuell och inte gift med en i hemlighet transsexuell biologisk man.
Igen. Macrons förlorade precis i hovrätten eftersom de inte ansåg att det är olagligt att sprida dessa rykten om man tror på det man påstår själv - det faller under vad som bör tillåtas under yttrandefriheten. Det kräver förstås att man kan visa att man ansträngt sig för att försöka finna belägg - men du kanske menar att Poussard inte ansträngt sig och därför bör åtalas? Om det inte blir ett annat utslag i högsta domstolen så verkar det väl rätt meningslöst att åtala fler personer för exakt samma sak - tycker du inte??
Citat:
Om hennes påstådda biologiska broder har stämt någon i sin egenskap av att vara hennes påstådda broder så bör det naturligtvis finnas bevis för att han faktiskt är hennes biologiska broder.
Precis. Rimligen måste man bevisa vem man är när man gör en polisanmälan och åtalar någon - vilket ju brodern har gjort tillsammans med Brigitte. Båda står som målsägande och båda tilldömdes skadestånd i det första domslutet..
Citat:
Till er andra. Jag läste lite fel i hasten när jag skrev det och ber var och en som läste det om ursäkt för det.
Du verkar ofta läsa lite fel - synd att det ska vara så svårt för dig att erkänna det, det skulle underlätta diskussionerna om det gick att förstå vad du menar lite oftare.