Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Nej inte det minsta glasklart - faktum är att det är helt fel. Det är irrelevant huruvida Poussard har fel eller rätt, det är enbart en fråga om uppsåt vilket den friande domen förra veckan bevisade.
Man behöver alltså INTE ha fel för att fällas för förtal. Detta gäller både i Frankrike och här i Sverige (förvisso med vissa skillnader).
Och följaktligen kommer ingen heller be Brigitte bevisa att hon är en kvinna även om hon och hennes bror som du väl inte tror existerar stämmer även Poussard och förhoppningsvis Candace framöver.
Om det som i det här fallet hamnar inom det som på svenska kallas "allmänintresset", så har det ingen betydelse huruvida "uppsåtet" är att skada personen i fråga.
Igen, jag ser fortfarande inte ett rimligt legitimt skäl till att paret Macron inte stämmer journalisten Xavier Poussard för förtal, dels för att skipa rättvisa och dels för att under formella rättsliga former en gång för alla visa de franska väljarna och resten av världen att Frankrikes sittande president inte är homosexuell och inte gift med en i hemlighet transsexuell biologisk man.
Det är det djupt anti-demokratiska föraktet för den enskilda medborgarens rätt att veta vem han/hon röstar på och varför, som jag vänder mig emot.
Och vilka implikationerna är för hur det landet verkligen styrs och av vilka, givet de resurser som krävs för att planera, iscensätta och hemlighålla hela spektaklet under så lång tid utan konsekvenser för de inblandade.
En konspiration mot det demokratiska fria öppna samhället, helt klart.
Citat:
Några saker till: Hur tänker du om faktumet att Brigitte och hennes broder inte bara stämt, utan även vunnit - sedan i ytterligare rättegång förlorat och nu även överklagat förtalsdomen om brodern inte längre finns? Hur resonerar du kring att en - enligt dig - ickeexisterande person kan åtala någon och tilldömas skadestånd?
Om hennes påstådda biologiska broder har stämt någon i sin egenskap av att vara hennes påstådda broder så bör det naturligtvis finnas bevis för att han faktiskt är hennes biologiska broder.
Någon här i tråden som känner till några sådana bevis?
Citat:
Sen får du gärna svara på hur du tänkte igår när du skrev att du inte hittade ett inlägg som du påstod att jag skulle ha refererat till (eller vad du nu menade) och dessutom kallade mig lögnare för detta trots att jag inte hade ett jota med det att göra och du uppenbarligen fullständigt måste ha rört till det ännu mer än vanligt:
(FB) Transan Brigitte Macron född Jean-Michel Trogneux
Kanske läge att be om ursäkt - eller i alla fall svara på frågor du fått om detta???
Till er andra. Jag läste lite fel i hasten när jag skrev det och ber var och en som läste det om ursäkt för det.
Den ursäkten riktar sig däremot ingalunda till den notoriska lögnaren och desinformatören, signaturen "SnakePlisssken". Bara bra om han får smaka lite på sin egen medicin, även om det var ett misstag och att intentionen var hederlig.