Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-15, 08:12
Bannlyst
Många är vi som jämfört två av Sveriges kanske största forum, Flashback och Familjeliv.

FB brukar kallas ett forum för män, och FL brukar kallas ett forum för kvinnor. Men varför är det så? Det tänkte jag vi skulle diskutera i denna tråd.

Jag ska kicka igång tråden med några exempel jag tänkt på:

På FB kan folk säga väldigt elaka saker om varandra, men det sker på ett öppet och ärligt sätt. På FL finns en anonymiseringsfunktion som används flitigt. Ofta är det en grupp medelålders kärringar som sitter och vuxenmobbar andra.

På FB kan du kontakta moderatorn om du anser dig ha blivit orättvist behandlat. Det finns till och med en omröstningsfunktion moderatorerna kan ta till där de kollektivt röstar om ett visst beslut. På FL är det omöjligt att komma i kontakt med vare sig moderatorer eller ledningen. Här ska man dock lägga till att mängder med inlägg på FB också spårlöst försvinner utan notifieringar eller ett ord från de som plockar bort dem. Jag hade 46 inlägg skrivna. Dagen efter då jag vaknade hade jag 39. Inga varningar, inga meddelanden från moderatorer, ingen insyn i vilka inlägg som plockats bort.

På FL är det konsensustänkande som gäller. Nåde dig om du har en avvikande åsikt från mobben. På FB är det tvärtom, högt i tak och folk gillar att debattera oliktänkande.

Yttrandefriheten är betydligt starkare hos FB. FL tar bort inlägg så fort moderatorerna personligen inte gillar dem. De skiter i sitt eget regelverk. Ta bara den ökända helkroppstråden som exempel. Full av raderade inlägg, men samtidigt lika full av nakenbilder som får vara kvar. Noll logik.

Jag tycker att alla dessa exempel tydligt visar skillnaden mellan män och kvinnor. Män är rakare och ärligare, kvinnor smyger med sina elakheter och vill gärna vara anonyma. Män är för yttrandefrihet, medan kvinnor mer än gärna tummar på den så fort någon känner sig kränkt (känslor avgör hur mycket folk får yttra sig).
Citera
2025-07-15, 08:19
Medlem
Upplyftens avatar
Moderatorer på FL är totalt principlösa , alla inlägg kan röstas upp eller ner (Det slipper vi på FB -bara det är stora triggers åt det negativa hållet) , det finns många sysslolösa ruggugglor som på FN kör den typisk feminina paradgrenen , att försöka förstöra ryktet på andra användare och eftersom det är ett såpass litet forum så hinner de vara i alla trådar och dumpa sina Danning-Kruger visdomar överallt

Kort sagt en riktig kloak
Senast redigerad av Upplyften 2025-07-15 kl. 08:24.
Citera
2025-07-15, 08:24
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
En stor skillnad mellan forumen är väl att Familjeliv från början var tänkt att behandla just familjeliv, graviditet och andra frågor som traditionellt sedan tidigare tilldrog sig fler kvinnor än män.

Men för att svara på en av frågorna du tar upp så tror jag kvinnor överlag är mer grupporienterade än män. Man vill inte sticka ut och det gäller även åsikter. Om det är feghet eller social kompetens får dom lärda diskutera, men män är mer raka och kanske socialt klumpiga i detta.
Citera
2025-07-15, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
förstöra ryktet på andra användare
Detta är extremt vanligt bland kvinnor, bra poäng.

Kvinnor går aldrig till konfrontation. Istället börjar de prata med måltavlans vänner och försöker få alla att ogilla honom genom att sprida rykten.
Citera
2025-07-15, 08:39
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4EverAllah
Bara det att på Flashback måste du vara islamhatare hata mena hata allt med araber och älska allt som har Zionism och nazism och göra med. Flashback är så obvious på många sätt t ex kan en person hota en muslim säga vad som helst om muslimer och araber och inte få någon varning, men det räcker att som muslim försvara dig och direkt bli avstängd och får varningar, ni kallar det ett forum för män? 😂😂😂 vilket skämt

Har jag aldrig sett.

Däremot har jag sett (många gånger) att inlägg har plockats bort p.g.a. 1.03 ( Hets mot folkgrupp)

Vi kan inte ändra det sanna faktum heller, att en majoritet föredrar Israel alla gånger framför Islam , det får du leva med.
Jag har inget till övers för en muslim som fått en 1.03 på sig
Citera
2025-07-15, 08:50
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Bara det att på Flashback måste du vara islamhatare hata mena hata allt med araber och älska allt som har Zionism och nazism och göra med. Flashback är så obvious på många sätt t ex kan en person hota en muslim säga vad som helst om muslimer och araber och inte få någon varning, men det räcker att som muslim försvara dig och direkt bli avstängd och får varningar, ni kallar det ett forum för män? 😂😂😂 vilket skämt

Håller inte med att det är så grovt men man kan säga enormt mycket och hota med våld mot otroligt stora grupper på FB men dom flesta av mina varningar kommer när man hotar Sverigedemokrater eller snackar för mycket skit om dom.

MEN det beror på underforum och ofta kontext. När jag sagt nåt i en större tråd med många högerfolk som läser verkar anmälningarna på inlägget döna in. Och är moderatorn själv litet åt det hållet är dom nog mer benägna att langa på varning.
Vilket inte är underligt och för att vara ärlig det skulle fan vara absurt annars. Mods e människor dom med med bias osv.
Och ska man ta min senaste varning som jag minns var det ett önskemål om att släpa ut SDs partigrupp och skjuta dom vid Strömmen eller nåt och det kan jag ta var litet att ta i
Citera
2025-07-15, 08:59
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falsk-moderator
Yttrandefriheten är betydligt starkare hos FB. FL tar bort inlägg så fort moderatorerna personligen inte gillar dem. De skiter i sitt eget regelverk.

Nu vet inte jag om det här har något med kvinnor/män att göra. Skulle gissa att demografin inte är så olika tills jag ser bevis om det motsatta.

Däremot finns det gott om moderatorer på FB som bara stänger trådar av svepskäl - trots aktiva diskussioner. "Passar inte här" eller "Ska vara i X" - trots att moderatorn inte lägger den där, och att den inte alls passar där. Stänga trådar med aktiv diskussion är en slags censur och det utövas tyvärr flitigt även här.

Visst - det är bra att man kan skriva till moderatorerna, så kan jag åtminstone uppmärksamma dem på hur dåliga deras handlingar är - men de verkar inte kunna ta till sig av någon kritik tyvärr. Allt de gör är rätt.
Citera
2025-07-15, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Nu vet inte jag om det här har något med kvinnor/män att göra. Skulle gissa att demografin inte är så olika tills jag ser bevis om det motsatta.

Däremot finns det gott om moderatorer på FB som bara stänger trådar av svepskäl - trots aktiva diskussioner. "Passar inte här" eller "Ska vara i X" - trots att moderatorn inte lägger den där, och att den inte alls passar där. Stänga trådar med aktiv diskussion är en slags censur och det utövas tyvärr flitigt även här.

Visst - det är bra att man kan skriva till moderatorerna, så kan jag åtminstone uppmärksamma dem på hur dåliga deras handlingar är - men de verkar inte kunna ta till sig av någon kritik tyvärr. Allt de gör är rätt.
Jag säger inte att det inte finns problem på FB, men det är fan så mycket bättre än på den kvinnliga diktaturplattformen FL.

FL är även känt för att det finns en liten grupp kvinnor som får säga och göra precis vad de vill utan konsekvenser. Alltså att ledningen håller dem om ryggen i vått och torrt.
Citera
2025-07-15, 09:22
Medlem
Flashbackare verkar tro att det fortfarande är 2003 och Flashback är en liten hemlig klubb, typ halva datoranvändande befolkningen i Sverige har ett konto här.

Gör man ett venndiagram över FL och Flashback så skulle nog majoriteten överlappa. En av Sveriges största podcast är "Flashback Forever" där några kvinnor sitter och läser inlägg för lyssnarna.
Citera
2025-07-15, 09:28
Medlem
Ja, inte är de snällare iaf, snarare tvärtom. Och tror (?) att det finns färre manliga användare på FL än vice versa. Mycket hat där är mer passivt-aggressivt och personligt "ja, JAG skulle då aldrig som ansvarfull förälder låta y.." "HUR kan man göra x.." och allas liv ska vara perfekta, gör du NÅGOT som sticker ut har du bristande karaktär, moral, dålig människa generellt.
Citera
2025-07-15, 10:19
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ja, inte är de snällare iaf, snarare tvärtom. Och tror (?) att det finns färre manliga användare på FL än vice versa. Mycket hat där är mer passivt-aggressivt och personligt "ja, JAG skulle då aldrig som ansvarfull förälder låta y.." "HUR kan man göra x.." och allas liv ska vara perfekta, gör du NÅGOT som sticker ut har du bristande karaktär, moral, dålig människa generellt.

Man minns Gammal hårdrockares trollningar på FL under nicket "Etta med kokvrå".

Topplocken gick både till höger och till vänster på kärringarna.
Citera
2025-07-15, 10:22
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Hahaha och du baserar våra rättigheter här på Flashback 😂😂😂😂, ut och se för dig vilka rättigheter vi har, ni är en mikroskopisk antal människor här på Flashback som tror att ni påverkar muslimer men i verkligheten är den ni som bli mindre och framstår så underlägsna.

Rättigheter som är helt avgjorda av vilka som godkänts av Svenskar.

Tycker du det verkar tyda på styrka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in