2025-07-15, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Bostadsrättsföreningen BRF Vändkretsen är stor med mer än 400 lägenheter, se https://vandkretsen.bostadsratterna.se. I en så stor förening finns säkert behov ev en kärra för att transportera saker.

Kevingeringen ligger inte i stan utan i en förort, på en kulle omgiven av en golfbana och ett villaområde. Vägen ner till Nora träsk går genom villaområdet, vilket innebär att det inte är enkelt att obemärkt transportera ett lik på en kärra. Det förefaller sannolikt att transporten ägde rum nattetid.

Med stan menar jag att det inte är landet ala liten by med 100 meter till urskog åt alla väderstreck. För mig är förorter också städer dvs stan.
Aha då får man anta att kärran alla fall inte införskaffats för ett mord trots allt, men det betyder ju inte per automatik att mordet inte har planerats ett enda dugg..det kan ha planerats väl så lite att det funnits i tanken ibland men inte planerats väl pga att tankar på mord inte varit ihållande och endast återkommande sporadiskt med lång tid emellan och kanske bara i affekt?
Vore det väl planerat ställer man väl tillbaka kärran så ingen saknar den och sammankopplar den ihop med försvinnandet?
Men du som känner till området, är Nora träsk det mest logiska stället att forsla ett lik från lägenheten till? Eller finns det alternativ som är närmre och därför borde vara mer logiskt alternativ?

Obs! Bara spekulationer!!
Senast redigerad av Onemisstake 2025-07-15 kl. 08:39.
Citera
2025-07-15, 14:45
Medlem
Nedan lapp hänger vid Ica-Nära vilket är några hundra meter ifrån MGM bostad.

https://ibb.co/Q7GFTxS5
Citera
2025-07-15, 15:28
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Med stan menar jag att det inte är landet ala liten by med 100 meter till urskog åt alla väderstreck. För mig är förorter också städer dvs stan.
Aha då får man anta att kärran alla fall inte införskaffats för ett mord trots allt, men det betyder ju inte per automatik att mordet inte har planerats ett enda dugg..det kan ha planerats väl så lite att det funnits i tanken ibland men inte planerats väl pga att tankar på mord inte varit ihållande och endast återkommande sporadiskt med lång tid emellan och kanske bara i affekt?
Vore det väl planerat ställer man väl tillbaka kärran så ingen saknar den och sammankopplar den ihop med försvinnandet?
Men du som känner till området, är Nora träsk det mest logiska stället att forsla ett lik från lägenheten till? Eller finns det alternativ som är närmre och därför borde vara mer logiskt alternativ?

Obs! Bara spekulationer!!

Då förstår jag! För en stockholmare betyder ”stan” innerstaden, d.v.s. stenstaden innanför tullarna.

Kevingeringen ligger visserligen på en golfbana och det finns ett skogsområde mellan Kevingeringen och Edsviken, men det går mycket folk med hundar där, svårt att dumpa ett lik utan att det blir upptäckt. Ett bättre alternativ hade varit Rinkebyskogen norr om Edsbergsvägen, dock lite långt att gå med kärra (cirka 2,5 km). Ganska ensamt där på natten.

Det finns dock några undanskymda ställen även i Nora träsk, dock får man nog gräva ner liket för att undgå snabb upptäckt. Mycket hundägare som rastar sina hundar i Nora träsk.
Citera
2025-07-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Då förstår jag! För en stockholmare betyder ”stan” innerstaden, d.v.s. stenstaden innanför tullarna.

Kevingeringen ligger visserligen på en golfbana och det finns ett skogsområde mellan Kevingeringen och Edsviken, men det går mycket folk med hundar där, svårt att dumpa ett lik utan att det blir upptäckt. Ett bättre alternativ hade varit Rinkebyskogen norr om Edsbergsvägen, dock lite långt att gå med kärra (cirka 2,5 km). Ganska ensamt där på natten.

Det finns dock några undanskymda ställen även i Nora träsk, dock får man nog gräva ner liket för att undgå snabb upptäckt. Mycket hundägare som rastar sina hundar i Nora träsk.

Exakt men för mig är Stockholm bara en stor stad med sina förorter, dvs allt inkluderas till en stad, du förstod mig så bra!

Jag tänker att de bara ville bli av med BO kropp så snabbt som möjligt, om det nu är så att mordet ägde rum i lägenheten?
Jag tror att det kanske vara så att det finns tillräckligt med vittnen som såg dom (de två häktade och kanske även BO på vagn eller gåendes för egen maskin mot träsket) och därför de anhölls så snabbt för människorov och sedan häktades för mord på högre misstankegraden?
Men om de känns igen som just de två personerna i mörkret kanske blir svårt att vittna om? Därför kan ju teknisk bevisning vara det viktigaste som krävs nu?

Allt spekulation och ingen fakta!
Citera
2025-07-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goralive
Nedan lapp hänger vid Ica-Nära vilket är några hundra meter ifrån MGM bostad.

https://ibb.co/Q7GFTxS5

Hoppas att de som sett dom om så bara som två mörka skuggor med kärran kontaktar polisen om iakttagelser. Eftersom polisen kanske inte bara behöver att personerna kan pekas ut vilka de är, det kan vara allt möjligt av andra uppgifter som polisen kan behöva. Så minsta lilla någon sett så kontakta polisen för säkerhets skull.
Citera
2025-07-15, 19:09
Medlem
Danderyd ligger en mil från Stockholm innerstad. Träsket/fyndplatsen ligger 5 minuters promenad i brant asfalterad nedförsbacke från bostaden.......
Citera
2025-07-15, 19:35
Medlem
Citat:
Kan inte varit lätt att forsla BO på den utan att kroppen ramlar av vid typ trottoarkanter? Eller är vägen dit helt slät hela vägen och utan uppförs-och nedförsbackar? Kan det i så fall tagit ytterligare tid?
Funderar på om polisen kan ha hittat kärran bredvid BO i vattnet? Det berättar ju inte polisen i så fall men tänker att det bör de väl gjort eftersom de frågar runt efter vittnen? Då blir frågan om det är möjligt att hitta fingeravtryck på kärran om den legat i vatten?
fp.
Citera
2025-07-15, 19:38
Medlem
Citat:
Blev kontaktad av polisen då jag bor i området. Aldrig sett paret tidigare.
Veckan innan midsommar är det som är mest av intresse för dem.

De sökte efter iakttagelser om jag sett en eller två personer dra på en handkärra. 1+1=2? (Den har stått i cykelrummet och nu puts väck)
Har du någon aning hur länge kärran stått i cykelrummet?.(eller som du minns att du sett den). Har du något minne utav att kärran skulle kunnat ha använts i något annat sammanhang. Typ trädgårdsarbete eller annan transport.

Brf vändkretsen har väl annars anlitat ett externt företag gällande just trädgårdsarbetet.
Citera
2025-07-15, 19:50
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Kan inte varit lätt att forsla BO på den utan att kroppen ramlar av vid typ trottoarkanter? Eller är vägen dit helt slät hela vägen och utan uppförs-och nedförsbackar? Kan det i så fall tagit ytterligare tid?
Funderar på om polisen kan ha hittat kärran bredvid BO i vattnet? Det berättar ju inte polisen i så fall men tänker att det bör de väl gjort eftersom de frågar runt efter vittnen? Då blir frågan om det är möjligt att hitta fingeravtryck på kärran om den legat i vatten?

Om det var mitt i natten och tomt, kunde de gå mitt på vägen och undvika trottoarkanterna.
Citera
2025-07-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Har du någon aning hur länge kärran stått i cykelrummet?.(eller som du minns att du sett den). Har du något minne utav att kärran skulle kunnat ha använts i något annat sammanhang. Typ trädgårdsarbete eller annan transport.

Brf vändkretsen har väl annars anlitat ett externt företag gällande just trädgårdsarbetet.

Stått där i minst två år. Används 1 gång / månad men aldrig förstått vad den använts till.

Stått vid ingången till cykelrummet så svår att missa varje dag.
Citera
2025-07-15, 20:49
Medlem
Citat:
Stått där i minst två år. Används 1 gång / månad men aldrig förstått vad den använts till.

Stått vid ingången till cykelrummet så svår att missa varje dag.
Tack. Angående kärran så är det en mycket arbetsvänlig kärra. Går i princip ljudlöst lastar stor vikt 650 kg och mer. Om den använts i detta fall så har man ett mycket bra transportmedel. Enda nackdelen som jag ser det är att man är ytterst känslig för upptäckt av omgivningen.
Citera
2025-07-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Tack. Angående kärran så är det en mycket arbetsvänlig kärra. Går i princip ljudlöst lastar stor vikt 650 kg och mer. Om den använts i detta fall så har man ett mycket bra transportmedel. Enda nackdelen som jag ser det är att man är ytterst känslig för upptäckt av omgivningen.

Men hur lång är den kärran egentligen? Fick BO plats på den? BO var väl 167 cm lång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in