2025-07-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Hälsoundersökningen man gör innehåller samtliga av dessa olika drogtester, CDT-test, synundersökning mm mm mm, man kan bara göra den hos vissa läkare som är godkända att göra de, finns någon lista över vem man kan gå till, kostar mellan 2000-8000:-.ungefär.

Ok. ska kolla. 8000kr för en hälsoundersökning känns ju inte direkt kul. Men testerna då. Är det matrigma och iq-baserat i del 1 och kanske mer personlighet, empati, moral och kunskapstester i den psykologiska delen test 2?
Citera
2025-07-09, 21:11
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är konstigt att det anordnas YH över huvudtaget i Stockholmsområdet nu, måste det inte finnas lediga arbeten för att det ska få anordnas utbildningar inom ramarna för YH? Har inte alla operatörer typ anställningsstopp?

var ju inte så mycket aktiva annonser på arbetsförmedlingen om man sökte lokförare förutom mtr förare på tunnelbanan.

är inte det ett säkrare kort att skriva spontanansökningar till olika aktörer och fråga om tjänster? ta SJ som ett exempel.

däremot - de som utbilder sig 2026 vet ju inte hur marknaden ser ut under 2027
Citera
2025-07-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Ok. ska kolla. 8000kr för en hälsoundersökning känns ju inte direkt kul. Men testerna då. Är det matrigma och iq-baserat i del 1 och kanske mer personlighet, empati, moral och kunskapstester i den psykologiska delen test 2?

Priserna beror på vilken läkare/företagshälsovård man går till, men man kan bara gå till vissa som sagt. Tror det rekommenderats i någon tråd här förut om någon som haft bra pris, vet dock inte var.

Testerna i urvalstesterna är lite olika, jag som mönstrat till värnplikt tyckte att de liknade de testerna, vissa kanske liknar typ Matrigma, men sedan är det lite annat också som testar simultankapacitet, minne, uppmärksamhet, problemlösning.
Citera
2025-07-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
var ju inte så mycket aktiva annonser på arbetsförmedlingen om man sökte lokförare förutom mtr förare på tunnelbanan.

är inte det ett säkrare kort att skriva spontanansökningar till olika aktörer och fråga om tjänster? ta SJ som ett exempel.

däremot - de som utbilder sig 2026 vet ju inte hur marknaden ser ut under 2027

Tänkte mer att jag tyckte mig ha hört att det ska vara brist på utbildad personal för att det ska få hållas YH eftersom det är en myndighet som beslutar om vilka utbildningar som ska få hållas.

Just nu och framöver är det nog tyvärr svårare att få jobb, men visst, det kan hända något som gör att det vänder snabbt framöver inom några år igen, det har alltid gått som en sinuskurva mellan brist på lokförare och för många lokförare.
Citera
2025-07-09, 21:21
Medlem
Citat:
Priserna beror på vilken läkare/företagshälsovård man går till, men man kan bara gå till vissa som sagt. Tror det rekommenderats i någon tråd här förut om någon som haft bra pris, vet dock inte var.

Testerna i urvalstesterna är lite olika, jag som mönstrat till värnplikt tyckte att de liknade de testerna, vissa kanske liknar typ Matrigma, men sedan är det lite annat också som testar simultankapacitet, minne, uppmärksamhet, problemlösning.

Alright. Ska kolla. Testerna kan man ju försöka öva lite på redan nu. Har dock endast gjort matrigma en gång i hela mitt liv och klarat mig tror jag. Jobbat kanske 10 år som lagermedarbetare och där har man inte behövt göra några såna tester. Slumpmässiga drogtester är det enda som skedde på löpande band när man väl var inne i branchen. Kanske är det samma för lokförare.
Citera
2025-07-10, 21:16
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Tänkte mer att jag tyckte mig ha hört att det ska vara brist på utbildad personal för att det ska få hållas YH eftersom det är en myndighet som beslutar om vilka utbildningar som ska få hållas.

Just nu och framöver är det nog tyvärr svårare att få jobb, men visst, det kan hända något som gör att det vänder snabbt framöver inom några år igen, det har alltid gått som en sinuskurva mellan brist på lokförare och för många lokförare.

Nu vet jag inte om vi pratar i nån specifik region, men flera företag har flaggat större kommande anställningar senare under hösten
Citera
2025-07-10, 21:38
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Nu vet jag inte om vi pratar i nån specifik region, men flera företag har flaggat större kommande anställningar senare under hösten

Får man fråga var du har hört detta och vilka företag det gäller?
Citera
2025-07-10, 22:02
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Får man fråga var du har hört detta och vilka företag det gäller?

Företagsmingel från en av pågående klasserna, det kommer komma en del anställningar inför 2026.

Bland annat SJ gick ut med den informationen
Citera
2025-07-13, 21:01
Medlem
Kan man höja sina chanser att klara av de yrkespsykologiska testerna med jobtestprep?

Någon som gjort det?

Hur mycket hjälpte det?
Citera
2025-07-13, 22:26
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalle9119
Kan man höja sina chanser att klara av de yrkespsykologiska testerna med jobtestprep?

Någon som gjort det?

Hur mycket hjälpte det?

Marginellt, inte värt det. Det är tester i flera olika kategorier och vissa finns inte med där på jobtestprep vad jag kunnat se.

Testerna finns ju av en anledning
Citera
2025-07-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Marginellt, inte värt det. Det är tester i flera olika kategorier och vissa finns inte med där på jobtestprep vad jag kunnat se.

Testerna finns ju av en anledning

Ja precis, annars vore testerna verkningslösa och meningslösa att ha. Vissa tycker att testerna är lätta och då har man nog ungefär den profilen som efterfrågas, och vissa tycker att testerna är svåra och då kanske man inte passar.

Jag vet inte hur det är nu, men jag tycker inte att man bör få göra testerna fler än kanske 2 gånger inom ett visst tidsintervall.
Citera
2025-07-14, 16:42
Medlem
Va ärligt! Är det ett stimulerande jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in