• 1
  • 2
2025-07-14, 08:44
Medlem
Jag älskar räkmackor. Men det är i princip omöjligt att köpa en räkmacka på ett café elle liknande utan att räkorna är sega. Jag minns det som att de inte var det på 70- och 80-talet.

Varför är blir räkor sega? Kokta för länge? Frysta?

Kan ni rekommendera ett märke som har räkor som inte är sega?
Citera
2025-07-14, 08:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag älskar räkmackor. Men det är i princip omöjligt att köpa en räkmacka på ett café elle liknande utan att räkorna är sega. Jag minns det som att de inte var det på 70- och 80-talet.

Köp räkmacka på ett ställe som har färska räkor och där mackan inte legat klar länge. De torkar och blir sega men beror även på kvalitén på räkorna.

Eller köpa färska räkor och gör mackan själv.
Citera
2025-07-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Köp räkmacka på ett ställe som har färska räkor och där mackan inte legat klar länge. De torkar och blir sega men beror även på kvalitén på räkorna.

Eller köpa färska räkor och gör mackan själv.

+1 på den. Men dom färska räkorna ska vara färska, inte några dar gamla.
Det finns frysta som är hyfsade, men inte som FÄRSKA!
Ska räkorna (precis som musslor) vara med i nåt tillagat så släng i dom på slutet annars blir dom sega.
Citera
2025-07-14, 09:08
Medlem
Citat:

Det beror på att alla envisas med att servera "handskalade räkor", som ändå ligger i en saltlake i burken.

För om åren använde man som regel endast frysta räkor. De togs fram kvällen innan de skulle användas, fick tina i lugn och ro, och nästa dag var de redo för servering.
Citera
2025-07-14, 09:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
+1 på den. Men dom färska räkorna ska vara färska, inte några dar gamla.
Det finns frysta som är hyfsade, men inte som FÄRSKA!
Ska räkorna (precis som musslor) vara med i nåt tillagat så släng i dom på slutet annars blir dom sega.
Färska räkor på räkmackan brukar jag enbart äta på bra ställen på Västkusten. Inte billigt men jäkligt gott. Eller så köper jag bra färska räkor och gör mackan själv.

Färska räkor har aldrig varit frysta och som du skriver inte några dagar gamla.
Citera
2025-07-14, 09:26
Medlem
Citat:
Färska räkor på räkmackan brukar jag enbart äta på bra ställen på Västkusten. Inte billigt men jäkligt gott. Eller så köper jag bra färska räkor och gör mackan själv.

Du tycker alltså som jag att färska räkor har landats samma dag. Eller möjligen kvällen innan och gått på bil upp till Stockholm (det är där jag bor nu).
Citera
2025-07-14, 09:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Du tycker alltså som jag att färska räkor har landats samma dag. Eller möjligen kvällen innan och gått på bil upp till Stockholm (det är där jag bor nu).
Japp, stämmer bra.
Om de verkligen går direkt upp kan de vara riktigt bra.
Det är sådan räkor som seriösa ställen har och kallar färska räkor.
Och en del sådana kan även sälja räkor som är någon dag extra men anger det i så fall.

Kvalitet som färska eller färska med någon extra dag eller frysta (ute på båt) men dessa tre kvalitéerna är inte samma och brukar ha olika pris.
Åt förra vecka på test de som var någon dag extra och var faktiskt rätt bra, prisvärda, Det stället hade alla ovanstående kvalitéer. (bra ställe på Västkusten)
Jag vet att det fuskas med detta och endast seriösa ställen uppger vad det verkligen är.
Citera
2025-07-14, 09:37
Medlem
Citat:

Räkorna blir sega när de inte är färska. Du vill ha färska, nyskalade räkor. Annars kan det kvitta.

Detta vet alla som heter Glenn.
Citera
2025-07-14, 10:14
Medlem
Kaffemedaffes avatar
För att svara på ämnet, för att de är överkokta.
Citera
2025-07-14, 10:30
Medlem
Citat:

Du bor inte på Västkusten?
Citera
2025-07-14, 10:43
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Om räkor är sega är de gamla eller kokta för länge. Skaldjur överhuvudtaget misshandlas ofta på det viset. Skall ätas direkt eller frysas direkt. Såna där handskalade i lake är inget att hålla på med. Den metoden är för insjökräftor som skall ta smak av lagen.

Citat:

Citat:

Hellre stora fina båtfrysta ishavsräkor än den typiska "färska" räkan i Stockholm. Det finns undantag men oftast har det gått ett par dagar och då är fina frysta bättre, IMHO. Övriga räkor är det bästa att undvika helt. Eller möjligen ha i fiskgratäng där de inte ensamma skall utgöra den primära smaken.
Citera
2025-07-14, 10:47
Medlem
Sladdarens avatar
Blir väl typ råa räkor du får köra på då eller marinerade i saltlag eller bara hantera stek eller tillagningstiden rätt i underkant så de inte överlagas eller möra dom med ja alla de metoder man kan möra kött med typ kiwi och liknande. Ev bara välja större räkor som blir saftigare pga av tjockleken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in