2025-07-13, 12:45
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Zverev kan väl inte räknas bort han heller, då han har nått GS-finaler de senaste två åren, som visserligen slutade i förluster mot just Alcaraz och Sinner.

Men skulle någon av dem ha en lite sämre dag på jobbet...
Tycker han är för vek mentalt i GS finaler. Medvedev har ju visat att han pallar med sin US open titel. Hade ju även 6-0 h2h innan Sinner kom igång, men det är ju ett tag sedan.

Blir ju även intressant när Cahill pensionerar sig, påverkar det Sinner något?
Citera
2025-07-13, 13:58
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tycker han är för vek mentalt i GS finaler. Medvedev har ju visat att han pallar med sin US open titel. Hade ju även 6-0 h2h innan Sinner kom igång, men det är ju ett tag sedan.

Blir ju även intressant när Cahill pensionerar sig, påverkar det Sinner något?

Precis, äldre matcher säger inte så mycket. Djokovic hade t ex 4-0 h2h mot Sinner, men har torskat de sex senaste mötena.

Nej, Zverev är väl inte Stan Wawrinka material direkt. Han får ringa upp Magnus Norman när Stan lägger racketen på hyllan .

Det blir helt klart svårt för någon spelare att rå på Alcaraz/Sinner i de närmaste GS-turneringarna - både spelmässigt och mentalt.
Senast redigerad av Stefan4 2025-07-13 kl. 14:22.
Citera
2025-07-13, 15:11
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Precis, äldre matcher säger inte så mycket. Djokovic hade t ex 4-0 h2h mot Sinner, men har torskat de sex senaste mötena.

Nej, Zverev är väl inte Stan Wawrinka material direkt. Han får ringa upp Magnus Norman när Stan lägger racketen på hyllan .

Det blir helt klart svårt för någon spelare att rå på Alcaraz/Sinner i de närmaste GS-turneringarna - både spelmässigt och mentalt.

Precis, Alcaraz/Sinner är giganter mentalt också(inte bara spelmässigt). Det nämns för sällan kan jag tycka.

Glömmer aldrig hur Sinner hanterade sin första GS-final mentalt, ingen tillstymmelse till nervdaller, utan fullt fokus och hunger hela vägen. Fortsatte att tro på vinst trots 0-2 underläge i set i sin första slamfinal mot Medvedev(som då var mycket bättre, World NO.3). Sinner vände och vann!!

Det är egenskaper som man bara ser hos de som har det där extra, de absolut bästa från varje generation.
Alcaraz är om möjligt ett ännu större monster mentalt.

Nu är de med STOR marginal rankade 1:a och 2:a också, de positionerna kommer nog inte att ändras under överskådlig tid. Vilket betyder att de (alltid) kommer hamna på var sin halva av spelträdet, så om någon vill göra anspråk på en GS-titel kommer de förmodligen behöva slå både Sinner och Alcaraz för att lägga vantarna på bucklan.

Inget som görs i en handvändning direkt. Men om någon ska lyckas så tror jag också på Musetti. Han har grym potential och är väldigt stark mentalt. Tror han är en sån där spelare som utvecklas lite långsamt. Han kommer bara bli bättre och bättre närmaste åren..

Hur tror du det går i eftermiddag/kväll?
Mitt tips är att matchen går till 5 set, precis som i FÖ-finalen. Men att Sinner står som slutsegrare den här gången.
Citera
2025-07-13, 15:17
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Precis, Alcaraz/Sinner är giganter mentalt också(inte bara spelmässigt). Det nämns för sällan kan jag tycka.

Glömmer aldrig hur Sinner hanterade sin första GS-final mentalt, ingen tillstymmelse till nervdaller, utan fullt fokus och hunger hela vägen. Fortsatte att tro på vinst trots 0-2 underläge i set i sin första slamfinal mot Medvedev(som då var mycket bättre, World NO.3). Sinner vände och vann!!

Det är egenskaper som man bara ser hos de som har det där extra, de absolut bästa från varje generation.
Alcaraz är om möjligt ett ännu större monster mentalt.

Nu är de med STOR marginal rankade 1:a och 2:a också, de positionerna kommer nog inte att ändras under överskådlig tid. Vilket betyder att de (alltid) kommer hamna på var sin halva av spelträdet, så om någon vill göra anspråk på en GS-titel kommer de förmodligen behöva slå både Sinner och Alcaraz för att lägga vantarna på bucklan.

Inget som görs i en handvändning direkt. Men om någon ska lyckas så tror jag också på Musetti. Han har grym potential och är väldigt stark mentalt. Tror han är en sån där spelare som utvecklas lite långsamt. Han kommer bara bli bättre och bättre närmaste åren..

Mitt tips är att matchen går till 5 set, precis som i FÖ-finalen. Men att Sinner står som slutsegrare den här gången.
Hoppas på det! Alcaraz har 3-0 när det gått till 5 set.
Citera
2025-07-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En gång i historien har en damfinal (i Wimbledon) slutat 6-0, 6-0. Det var 1911.
Möjligen med undantag för denna:
Steffi Graf vs. Natasha Zvereva, final i damernas singel Wimbledon 1988
Resultat: 6–0, 6–0
Matchen var över på cirka 32 minuter
Detta är den enda Grand Slam-finalen i Open Era (från 1968 och framåt) som slutat 6–0, 6–0.
Citera
2025-07-13, 15:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Möjligen med undantag för denna:
Steffi Graf vs. Natasha Zvereva, final i damernas singel Wimbledon 1988
Resultat: 6–0, 6–0
Matchen var över på cirka 32 minuter
Detta är den enda Grand Slam-finalen i Open Era (från 1968 och framåt) som slutat 6–0, 6–0.

Nä.
1988 vann Graf över Navratilova med 5-7, 6-2, 6-1 (93 minuter) i Wimbledon

https://www.wimbledon.com/en_GB/draws_archive/champions/ladiessingles.html
Citera
2025-07-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nä.
1988 vann Graf över Navratilova med 5-7, 6-2, 6-1 (93 minuter) i Wimbledon

Blev nog lite fel för personen där, syftade nog på franska öppna samma år där slutresultatet blev 6-0 6-0 för Steffi Graaf mot Natasha Zvereva
Citera
2025-07-13, 16:32
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

Jag har ingen känsla åt något håll vad gäller utgången, men tror som du att det går till fem set. Alcaraz får väl bära favoritskapet som dubbel och regerande mästare.

Jag håller en liten tumme för Sinner, med tanke på att Alcaraz har dragit det längsta strået i deras tidigare möten, samt att italienaren ska hänga på spanjoren i Slamracet.
Citera
2025-07-13, 16:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Jag håller en liten tumme för Sinner, med tanke på att Alcaraz har dragit det längsta strået i deras tidigare möten, samt att italienaren ska hänga på spanjoren i Slamracet.

Håller nog med, men tror A vinner med 3-1.

Synd att man aldrig får full klarhet i Sinners ev dopingskuld.
Citera
2025-07-13, 16:48
Medlem
Stefan4s avatar
Det är rätt sjukt att en tredjedel (7/21) av alla Grand Slam finaler i herrsingel under 2020-talet hade slutat med en annan vinnare om de avgjorts i bäst av tre set.

Fem av sju finaler hade dessutom vunnits i raka set.

FO 2025: Sinner 2-0 Alcaraz
FO 2024: Zverev 2-1 Alcaraz
AO 2024: Medvedev 2-0 Sinner
AO 2022: Medvedev 2-0 Nadal
FO 2021: Tsitsipas 2-0 Djokovic
USO 2020: Zverev 2-0 Thiem
AO 2020: Thiem 2-1 Djokovic
Senast redigerad av Stefan4 2025-07-13 kl. 16:50.
Citera
2025-07-13, 17:05
Medlem
Har en stark feeling att Alcaraz vinner med 3 - 2 i set idag varav det sista vinns med 6 - 4
Citera
2025-07-13, 17:08
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM74
Har en stark feeling att Alcaraz vinner med 3 - 2 i set idag varav det sista vinns med 6 - 4
Jag har Sinner 3-1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in