2025-07-13, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När det gäller brott som dårar begår så är det inte säkert att man kommer "att förstå".
Det kan vara för sjukt för att man ska kunna förstå. Tror att det är så i detta fall.

Skulle inte bli förvånad om du har rätt? Allt är redan så konstigt, precis allt hur man än vänder på myntet om och om igen? Ja världen är väl full av dårar men man blir ändå förvånad varenda gång? Men jag tänker att vi kanske kan lära oss något nytt även om det är hemskt? Mest tänker jag på BO dotter, hon förlorade både mamma och bror på samma gång och hon är så ung? Jag hoppas hon är stark?
Citera
2025-07-13, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
En vän till mig är hög polischef, han brukar säga att de flesta kriminella (inte alla såklart) faktiskt är ganska korkade och inte har något konsekvenstänk. Det är därför de är kriminella, för de klarar inte av att studera, eller ha ett vanligt jobb, eller leva ett vanligt Svenssonliv. Det är tyvärr just därför de är kriminella. Och det är även därför de brukar åka fast, för de är inte så smarta.

Ja det är säkert sant, förvånar mig inte ett dugg för fängelserna är ju fulla och det kan väl inte påstås vara några smartheads direkt? Men å andra sidan, de som aldrig åker dit? Ingen kan ju veta hur många dom kan vara? Om de är några få eller dubbelt så många än de som åker fast?
Sen tror jag att det finns de som inte klarar att studera eller ha ett vanligt jobb, eller leva ett vanligt svenssonliv ändå kan vara hederliga också? Jag kan inte lägga människor i fack, jag tror det finns alla sorter man kan tänka sig och ännu fler än så?
Citera
2025-07-13, 06:16
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Det var nog ungefär det som tant-tuttar försökte få fram..ilskan och hatet mot hans mor, hur han tiggde pengar av BO, att han var psykiskt sjuk och hotade med att ta livet av sig, sålde videos på only fans..ja det var nog mer och allt verkade så sjukt att man tog allt med en nypa salt?
Andra hittade vad han gillade på fb, då borde man kanske förstått varåt det barkade men fler än mig tänkte nog att man kan gilla sidor man bara är nyfiken på också och behöver inte betyda något? Man friar hellre än fäller i första taget? Är han udda? Förmodligen?
Men som det verkar nu…han sitter på högre misstankegraden för mord på sin egen mor? MGK var den man trodde skulle bli frisläppt, hoppet fanns men nej? Jo verkligen hon sitter i skiten? Hur försörjde hon sig vågar jag inte spekulera i ens? Man ska inte döma utifrån hur någon ser ut sa vi? Nä hon ser ut som en tanig skolflicka som inte kan slå ihjäl en fluga, ja skenet kan fullkomligt bedra?

En sak vi inte spekulerat om är morfar? Vet vi något om honom? Får MGM ärva honom när han dör? Hur är polska lagar kring arvsrätt? Är de likadana som de svenska när det gäller mord? Och vem får ärva MGM om han också dör? Vem är ute efter vem i slutändan?

Bara spekulationer och ingen fakta
Om MGM skulle avlida så är det hans fru MGK som ärver allt efter honom (såvida han inte har barn).
Vad gäller morfadern vet jag ej, om han är bosatt i Polen.
Citera
2025-07-13, 07:44
Medlem
Det är ju både en och annan som dödas och inte hittas i Sverige och jag vet inte om det beror på att mördaren alltid varit så smart. Tänker att det är en del "tur" också. I vissa kretsar verkar folk veta hur man får folk att försvinna från jordens yta.
I det här fallet så lär motivet vara högst personligt och kanske utfört i all hast. Jag antar att polisen kartlägger varenda steg MGM o MGK tagit mellan 12 juni och tills Anna hittas. Det är inte helt lätt att ducka digitala spår. Polisen lär ju ha deras telefoner och det är ju mums för en utredare. Fast det kan säkert dröja innan telefonerna är tömda och genomgångna i sin helhet. Med det sagt så - om ingen erkänner - så lär vi få vänta på fup till nån gång i vinter. Gissar jag
Citera
2025-07-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När det gäller brott som dårar begår så är det inte säkert att man kommer "att förstå".
Det kan vara för sjukt för att man ska kunna förstå. Tror att det är så i detta fall.

Det tror jag också.
Citera
2025-07-13, 23:37
Medlem
Citat:
Tant-tuttar kan ha haft något rätt men även missförstått saker som han upplevt med MGM? Alla tänker och fungerar olika, upplever saker olika, det kan vara precis hur som helst? Hoppas det går fort till åtal?

Absolut men det känns tyvärr som mindre trovärdig info nu eftersom han försvann från tråden.
Citera
2025-07-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ja det är säkert sant, förvånar mig inte ett dugg för fängelserna är ju fulla och det kan väl inte påstås vara några smartheads direkt? Men å andra sidan, de som aldrig åker dit? Ingen kan ju veta hur många dom kan vara? Om de är några få eller dubbelt så många än de som åker fast?
Sen tror jag att det finns de som inte klarar att studera eller ha ett vanligt jobb, eller leva ett vanligt svenssonliv ändå kan vara hederliga också? Jag kan inte lägga människor i fack, jag tror det finns alla sorter man kan tänka sig och ännu fler än så?

Ja självklart, det var ABSOLUT inte så jag menade!! Polisen menade bara att många kriminella ofta är ganska osmarta på det sättet att de inte har något konsekvenstänk eller någon väl utarbetad plan innan de utför brottet. Det är också på grund av det som den typen av brottslingar ofta åker fast.
Citera
2025-07-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenihavet
Det är ju både en och annan som dödas och inte hittas i Sverige och jag vet inte om det beror på att mördaren alltid varit så smart. Tänker att det är en del "tur" också. I vissa kretsar verkar folk veta hur man får folk att försvinna från jordens yta.
I det här fallet så lär motivet vara högst personligt och kanske utfört i all hast. Jag antar att polisen kartlägger varenda steg MGM o MGK tagit mellan 12 juni och tills Anna hittas. Det är inte helt lätt att ducka digitala spår. Polisen lär ju ha deras telefoner och det är ju mums för en utredare. Fast det kan säkert dröja innan telefonerna är tömda och genomgångna i sin helhet. Med det sagt så - om ingen erkänner - så lär vi få vänta på fup till nån gång i vinter. Gissar jag

Hur är det nu om två personer närvarande vid ett mord skyller på varandra? Är det fortfarande så att båda kan dömas för medhjälp till mord om man inte kan fastställa vem som utförde mordet?
Citera
2025-07-14, 08:00
Medlem
Citat:
Hur är det nu om två personer närvarande vid ett mord skyller på varandra? Är det fortfarande så att båda kan dömas för medhjälp till mord om man inte kan fastställa vem som utförde mordet?
Jag har sett i andra brottsrubriceringar att åklagaren använder termen "...har i samförstånd ..." när två eller fler åtalas för samma brott.
Men just mord, där ska det ju mycket till för att döma ens någon.
Citera
2025-07-14, 08:59
Medlem
Citat:
Ja självklart, det var ABSOLUT inte så jag menade!! Polisen menade bara att många kriminella ofta är ganska osmarta på det sättet att de inte har något konsekvenstänk eller någon väl utarbetad plan innan de utför brottet. Det är också på grund av det som den typen av brottslingar ofta åker fast.

Är kanske snarare så att polisen är smartare och så ska det väl också vara, hur skulle det annars se ut?
Citera
2025-07-14, 09:01
Medlem
Citat:
Absolut men det känns tyvärr som mindre trovärdig info nu eftersom han försvann från tråden.

Eller så förstod han att han avslöjat för mycket och att han eventuellt känner en mördare?
Citera
2025-07-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenihavet
Jag har sett i andra brottsrubriceringar att åklagaren använder termen "...har i samförstånd ..." när två eller fler åtalas för samma brott.
Men just mord, där ska det ju mycket till för att döma ens någon.

Så om det går att bevisa att de båda var på plats vid mordet men det inte går att bevisa vem av dom som utfört själva brottet, kan de båda gå fria?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in