2025-07-12, 22:30
  #1825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielllleeeeee
”får man berätta offentligt, t.ex. i sociala medier?
Det är mer känsligt.
Du får berätta om din egen upplevelse, men du får inte offentligt peka ut någon som skyldig till brott om den inte är dömd, det kan bli förtal eller grovt förtal.
Det här gäller även om allt du säger är sant, lagen om förtal handlar om nedsättande uppgifter som sprids till andra”

”Om A skriver: “Jag blev psykiskt misshandlad i en relation med en person”, och det är tydligt att B är den personen…
Då får B t.ex. skriva: “Det A skriver om mig stämmer inte. Jag har en annan bild av vad som hände”. Lagligt
Men om B skriver: “A ljuger, är psykiskt instabil och har själv varit våldsam”, då kan det bli förtal av A.

Står det när man googlar. Jag tycker inte att sättet hon berättat de på inte är på ett korrekt sätt.
Tydliggör att person A är då N & person B är A

Verkligen virrigt 😳

Var det inte lite det som hände när N gick ut i sin story och blev helt galen för att A berättade sin upplevelse och sina känslor kring det med barnet? Han sa ingenting illa om någon han sa av respekt till alla är han tyst.
Men N gjorde som det sista alternativet om jag minns rätt, hon blev skogstokig och berättade att hon lämnat hans meddelanden till polisen, A besvarade eller kommenterade inte alls. Han tackade alla som stöttar honom och han bryr sig i allra högsta grad (trots vad N och klanen ville få det till). A fick ett helt drev efter hon gick igång som en galning på ig och påstod att han ljög är inte det förtal? När jag tänker efter så tror jag där måste blivit en anmälan som Nessa blev kallad till. Efter det la hon locket på och besvarade inget mer om A, någon som minns?

Som sagt, förvånad att hon inte blivit anmäld av fler. T ex det med klamydian. Där blev det ju extremt tydligt och gjordes på ett väldigt fult sätt via exonph och spela "oskyldig".
__________________
Senast redigerad av DoNotGetItTwisted 2025-07-12 kl. 23:19.
Citera
2025-07-12, 23:06
  #1826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoNotGetItTwisted
Jag trodde också det till en början.Hon frågade kanske över facetime och fick det att se ut som realtid. Som ni säger (fick inte med Artmovie i citatet🤷‍♀️) dimridå, det har de gjort förut. De var där mer än en vecka. Jag gissar hon kom hem "igår", (hon vara brunare än annars i senaste story) lagom till bonussyrrans bröllop idag.

Du är väl också en av dessa "andra" som ifrågasätter hur myndigheter är så senfärdiga. Hur hon kommer undan med att vara ifrån sin dotter så mycket, samtidigt som N anklagar A för att inte bry sig!? Ännu ett sätt att svartmåla honom för något hon har "skapat".
De är på bröllop, du får kanske ett ickesvar inatt eller imorgon😂
precis , jag är väl en av dom som ifrågasätter mest ! Då jag anser att man är ute & cyklar rejält med vissa påståenden.
Helt rätt N har svart målat A från start tom i programmet Love Island.
N har själv erkänt att hon älskar att sätta folk på plats då mår hon som bäst .
Vilka människor gör så , jo dom som älskar maktmissbruk. Och N är ett levande bevis på det !
Citera
2025-07-12, 23:20
  #1827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Hon har ju visserligen rätt att berätta sin historia i sm. Innebär inte förtal och jag vet inte ens om han själv tycker det.
Men OM han tycker det så håller jag med om att han borde anmäla det.
Det har antytts tidigare i tråden att han typ inte vågar det. Låter dock konstigt att han skulle va så mesig att han inte vågar…
Det finns också några i tråden som inte tycker han skall anmäla🤓
Har hon verkligen det ! Rätt att berätta sin historia, vad jag vet så får du inte berätta el antyda om något som berör utredning. Vilket N ett ex antal ggr nämnt " kan inget säga just nu pga polisutredning, men sanningen kommer alltid fram "
Du har aldrig satt dej in i As situation 🤔 dom flesta vet att skulle han ens sätta sig emot N blir det 10 ggr värre .
Det har man ju redan sett då A la ut en helt oskyldig text på vad han känner & tycker . Och som fler har nämnt i tråden så skrev han inte ett ända ont ord om N . Men så fick hon spel och börja anklaga honom för löngnare. Varför undrar jag !
Varför är det alltid Ns ord som är sanningen medans alla andra ljuger el är deras fel 🤷‍♀️
Citera
2025-07-12, 23:21
  #1828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Det är ju inte hon som bestämmer vad han får uttala sig och inte. Hon kan bli arg men det är ju inte detsamma som att hon bestämmer det. Tror han det, eller vad?
Båda får givetvis berätta vad dom själva vill berätta.
Varför anmäler han inte??

Jag Tycker inte att det är förtal. Jag Vet att det förekommer förtal från N:s sida eftersom hon i ett fall frångår ren fakta & säger något hon själv plockat ur luften.

Att A inte anmäler N tror jag mest beror på att han inte orkar med N:s angrepp och vill heller inte riskera att klyftan dem emellan blir ännu djupare för C skull, trots att det ligger saker ute svart på vitt.
__________________
Senast redigerad av Artmovie 2025-07-12 kl. 23:25.
Citera
2025-07-12, 23:36
  #1829
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Jag Tycker inte att det är förtal. Jag Vet att det förekommer förtal från N:s sida eftersom hon i ett fall frångår ren fakta & säger något hon själv plockat ur luften.

Att A inte anmäler N tror jag mest beror på att han inte orkar med N:s angrepp och vill heller inte riskera att klyftan dem emellan blir ännu djupare för C skull, trots att det ligger saker ute svart på vitt.
Du vet att det förekommer förtal men du tycker inte det är förtal? Haha, den va lurig 🤓

Jamen då är han väl nöjd med hur det är, annars gör man ju det man kan, speciellt om det är så uppenbart. (Om han nu tycker hon förtalar)
Citera
2025-07-12, 23:49
  #1830
Medlem
J la upp på sin story att hennes bonusdotter även är hennes guddotter 🤔🤔 Så alltså måste hon blivit tillsammans med sin guddotters pappa??? 🙄
Citera
2025-07-12, 23:57
  #1831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Du vet att det förekommer förtal men du tycker inte det är förtal? Haha, den va lurig 🤓

Jamen då är han väl nöjd med hur det är, annars gör man ju det man kan, speciellt om det är så uppenbart. (Om han nu tycker hon förtalar)

Så läste inte jag det. Jag läser det som att det är inget hon "tycker" (tror) är förtal, utan något hon Vet är det, jag kan ha fel🤷‍♀️
__________________
Senast redigerad av DoNotGetItTwisted 2025-07-12 kl. 23:59.
Citera
2025-07-13, 00:06
  #1832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Jag Tycker inte att det är förtal. Jag Vet att det förekommer förtal från N:s sida eftersom hon i ett fall frångår ren fakta & säger något hon själv plockat ur luften.

Att A inte anmäler N tror jag mest beror på att han inte orkar med N:s angrepp och vill heller inte riskera att klyftan dem emellan blir ännu djupare för C skull, trots att det ligger saker ute svart på vitt.

Tolkade jag dig rätt, att du inte "tycker" eller tror det förekommit förtal, utan något du vet att det har från N??

I all omognad så visar A ändå ett tecken på mognad med att inte sjunka till Niccis hämndlystna nivå där hennes känslor är
viktigare än hennes dotters.
Citera
2025-07-13, 00:07
  #1833
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoNotGetItTwisted
Så läste inte jag det. Jag läser det som att det är inget hon "tycker" (tror) är förtal, utan något hon Vet är det, jag kan ha fel🤷‍♀️
Du har säkert rätt men jag tyckte den var lurig 👍

Men inte så moget att inte anmäla något man tycker att man är utsatt för. Men han kanske inte tycker det….å då förstår jag att det uteblir. Det är inte hämndlystet att anmäla saker som man tycker att man blir utsatt för.
__________________
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-07-13 kl. 00:12.
Citera
2025-07-13, 00:27
  #1834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Du har säkert rätt men jag tyckte den var lurig 👍

Men inte så moget att inte anmäla något man tycker att man är utsatt för. Men han kanske inte tycker det….å då förstår jag att det uteblir. Det är inte hämndlystet att anmäla saker som man tycker att man blir utsatt för.

Du menar att man ska uttnyttja samhällets resurser till tjafs och kränkta känslor?

Det är verkligen tecken på mognad från hans sida att inte sjunka så lågt som hon och dryfta det offentligt.

Nu är hon plötsligt "chill" och då ska det glömmas att hon varit den drivande till drev mot honom!? Plötsligt är det inte så farligt det han "gjort" eftersom hon är "chill"?? Usch säger jag bara om det stämmer.
Citera
2025-07-13, 00:32
  #1835
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoNotGetItTwisted
Du menar att man ska uttnyttja samhällets resurser till tjafs och kränkta känslor?

Det är verkligen tecken på mognad från hans sida att inte sjunka så lågt som hon och dryfta det offentligt.

Nu är hon plötsligt "chill" och då ska det glömmas att hon varit den drivande till drev mot honom!? Plötsligt är det inte så farligt det han "gjort" eftersom hon är "chill"?? Usch säger jag bara om det stämmer.

Förtal är inte tjafs. Alltså tycker inte du att det är förtal? Då tycker garanterat inte han det heller.
Jag tycker man skall anmäla brott, det har jag alltid tyckt. Men tjafs är ju inget brott.
__________________
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-07-13 kl. 00:34.
Citera
2025-07-13, 00:40
  #1836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Förtal är inte tjafs. Alltså tycker inte du att det är förtal? Då tycker garanterat inte han det heller.

Va?? Vad dillar du om nu!?!?
Jag tycker hon förtalade honom mer än en gång och framförallt i hennes långa utlägg på story (som hon hoppades skulle försvinna eftersom hon la det där).
Jag tycker det är stort av honom att låta det passera, framförallt för Chiaras skull! Både han och pappa Micke har "viftat med vit flagg" till ingen nytta. Sedan finns det grader i helvetet, tänker på bland annat det med förtal hur grovt det är. Vissa anmälar minsta lilla vilket jag upplever att Nicci och hennes familj gör, inget jag vet utan något jag uppfattar efter allt man läst, hört även från henne i podd. Väldigt mycket svart eller vitt där också ett tecken på omognad. Du tycker allt sådant ska polisanmälas alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in