Citat:
Ursprungligen postat av
Danielllleeeeee
”får man berätta offentligt, t.ex. i sociala medier?
Det är mer känsligt.
Du får berätta om din egen upplevelse, men du får inte offentligt peka ut någon som skyldig till brott om den inte är dömd, det kan bli förtal eller grovt förtal.
Det här gäller även om allt du säger är sant, lagen om förtal handlar om nedsättande uppgifter som sprids till andra”
”Om A skriver: “Jag blev psykiskt misshandlad i en relation med en person”, och det är tydligt att B är den personen…
Då får B t.ex. skriva: “Det A skriver om mig stämmer inte. Jag har en annan bild av vad som hände”. Lagligt
Men om B skriver: “A ljuger, är psykiskt instabil och har själv varit våldsam”, då kan det bli förtal av A.
Står det när man googlar. Jag tycker inte att sättet hon berättat de på inte är på ett korrekt sätt.
Tydliggör att person A är då N & person B är A
Verkligen virrigt 😳
Var det inte lite det som hände när N gick ut i sin story och blev helt galen för att A berättade sin upplevelse och sina känslor kring det med barnet? Han sa ingenting illa om någon han sa av respekt till alla är han tyst.
Men N gjorde som det sista alternativet om jag minns rätt, hon blev skogstokig och berättade att hon lämnat hans meddelanden till polisen, A besvarade eller kommenterade inte alls. Han tackade alla som stöttar honom och han bryr sig i allra högsta grad (trots vad N och klanen ville få det till). A fick ett helt drev efter hon gick igång som en galning på ig och påstod att han ljög är inte det förtal? När jag tänker efter så tror jag där måste blivit en anmälan som Nessa blev kallad till. Efter det la hon locket på och besvarade inget mer om A, någon som minns?
Som sagt, förvånad att hon inte blivit anmäld av fler. T ex det med klamydian. Där blev det ju extremt tydligt och gjordes på ett väldigt fult sätt via exonph och spela "oskyldig".