2025-07-12, 22:26
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ditt liv tar slut, för du kan inte betala hyra, el, sophämtning eller något annat.

Bankerna väljer i första hand targets som har låg risk för att gå till pressen eller gå till domstol. Här tycks de ha gjort en felbedömning, eller räknar helt enkelt med att om han går till pressen blir han avfärdad som kriminell babbe som gråter ut som vanligt.

Professionella som jobbar på dessa poster som vet vilka som är billiga pinnar. Och AI:n har fått all relevant information för att fatta informerade beslut som fyller kvoten av åtgärder som banken är ålagd, till låg risk.

Skulle nog ha preciserat mig. Menar rent praktiskt. Pengar som är på ens konto, vad händer med dem? Är det svårt bli kund i ny bank?
Citera
2025-07-12, 22:32
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Skulle nog ha preciserat mig. Menar rent praktiskt. Pengar som är på ens konto, vad händer med dem? Är det svårt bli kund i ny bank?
Det är svårt att bli kund i ny bank, därför att de flesta har "onboarding" via bankid. Och skall du öppna via bankkontor lär de fråga varför du vill byta bank. Är du ärlig tar det nog en tid innan du kan få konto på den nya banken. Under alla omständigheter är du utan ett tag.

När det gäller bankid är det fullt informationsutbyte så har du förlorat på en bank kan du inte få på någon annan heller.
Citera
2025-07-12, 22:37
Medlem
Jag är övertygad att staten och bankerna är en och samma i detta land
Det betyder att ogillar de din inkomst och historik kan de bara ta dina pengar och låsa nycklarna.. DDR fasoner
Citera
2025-07-12, 22:37
Medlem
STINDORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Nu har Aftonbladet låst artikeln som postades i första inlägget, men jag vill minnas att det stod något om att pengarna var placerade i aktier och som skulle tvångssäljas om inte Izzet kunde redovisa var pengarna kom från.
Om man blir avstängd i en bank så måste man ju få ut sina pengar, tycker jag? Men hur ska man betala med dem? Det mesta sker ju kontantlöst, som att betala hyran och så.
Eller så får man bli kriminell och leva i undre världen.
Citera
2025-07-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
Investera i fysisk guld och flytta från DDR sverige är.bästa lösningen för en vettig människa

Sverige har blivit fruktansvärt vi lever i total kontroll men en dag kommer folket resa sig mot kungahuset och de rika giljotinerna ska fram exil or die
Citera
2025-07-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
De kan ju som sagt inte se var pengarna kommer ifrån. Svenska Spel sparar inte heller dokument från så lång tid tillbaka.

Det har gått till överdrift det här systemet. Som tur är har jag ordnat allt med min förmögenhet så det är säkrat.

Låt höra, vad har du gjort?
Citera
2025-07-12, 23:39
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Izzet Erdis, 64, vann flera miljoner på Lotto i början av 2000-talet.

Nu har hans bankkonto plötsligt spärrats – för att ingen kan hjälpa honom att bekräfta var pengarna kommer ifrån.

– Sättet de behandlar en människa på är för jävligt. Jag har inte gjort något fel men jag blir utpekad som en brottsling, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nza-bankkontot

Hur ser ni på detta?
Det är såklart helt jävla sinnessjukt. Dagens hjärndöda regler kan inte alltid appliceras hur långt tillbaka i tiden som helst.
Detta är "lagligt" rån.
Citera
2025-07-12, 23:47
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STINDOR
Nu har Aftonbladet låst artikeln som postades i första inlägget, men jag vill minnas att det stod något om att pengarna var placerade i aktier och som skulle tvångssäljas om inte Izzet kunde redovisa var pengarna kom från.
Om man blir avstängd i en bank så måste man ju få ut sina pengar, tycker jag? Men hur ska man betala med dem? Det mesta sker ju kontantlöst, som att betala hyran och så.
Eller så får man bli kriminell och leva i undre världen.
Kan väl bara ringa upp svenska spel och be om dokumentation. Borde inte vara så svårt.
Citera
2025-07-12, 23:54
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Kan väl bara ringa upp svenska spel och be om dokumentation. Borde inte vara så svårt.
Dokumentation fanns inte kvar.
Vilket är rätt slevt att det gallras bort saker man själv inte kan veta om mam behöver i framtiden i ett samhälle som dokumenterar allt annat emot en för långt tid. Dvs medborgarnas möjligheter att bevisa sin sak försvinner när man rensar vissa system och håller dem till svars i andra och dessutom utan bevis på vad som hävdas.
Citera
2025-07-12, 23:58
Medlem
gunnarks avatar
Då dom låst artikeln så måste jag fråga om han bytt bank sedan vinsten
För om han gjort det så borde ju gamla banken kunna verifiera att svenska spel satt in pengar på hans konto
Citera
2025-07-13, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnark
Då dom låst artikeln så måste jag fråga om han bytt bank sedan vinsten
För om han gjort det så borde ju gamla banken kunna verifiera att svenska spel satt in pengar på hans konto

Det verkar vara lite missförstånd om vad som hänt. Izzet vann pengar för 25 år sedan. Han har varit kund hos en storbank hela sitt liv, den har inget med saken att göra nu. För några år sedan öppnade han ett konto hos Avanza och förde över pengar dit för att investera. Nu har Avanza bett honom förklara var han har fått sina pengar ifrån och därför måste han visa upp intyg på sin lottovinst.
Citera
2025-07-13, 00:06
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Dokumentation fanns inte kvar.
Vilket är rätt slevt att det gallras bort saker man själv inte kan veta om mam behöver i framtiden i ett samhälle som dokumenterar allt annat emot en för långt tid. Dvs medborgarnas möjligheter att bevisa sin sak försvinner när man rensar vissa system och håller dem till svars i andra och dessutom utan bevis på vad som hävdas.
Den här historien är genomrutten. Vet inte om jag tror på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in