2025-07-12, 21:26
Citat:
Ursprungligen postat av StoraPoopLillaPoop
Jo, den Avanza-fadäsen minns jag också!

Nej, självklart får man ingen hjälp. De gör processen så omständig som möjligt (man måste skicka via vanlig post, osv) Frågan är vad händer sen? Om man inte lyckas bevisa för dem, blir personen sedan perma-bannad från Avanza och kan aldrig mer komma tillbaka (förresten vem fan vill komma tillbaka om man blir utsparkad)?

Ja, precis. Det är ju väldigt sjukt att de "uppdaterar" hela tiden deras "omdömen" om deras kunder. Att de måste de godkänna pengar som redan är godkända in absurdum är ju sjukt.

Hur de klassificerar är ju deras hemlighet, men antagligen desto mer pengar = desto mer beviskrav / bakgrundskontroll. Det kan ju vara detta som drabbade Izzet. Först hade han bara ca 500k som sedan ökade till 1 miljon och då kom han över en viss gräns där kontrollen blev hårdare.
Okej, då är jag med! Man klassas alltså alltid som en risk även om man inte gjort något.

Sedan kan det förstås hända också att Izzet ljuger, för på den tiden kunde man komma undan med det mesta och det kan ju hända att han alltid kört med den lögnen, "jag vann på Lotto"(kan faktiskt dra mig till minnes personer som körde med den där frasen samtidigt som de skrattade högt) och att nu gick det plötsligt inte längre att göra det?
Han säger ju själv också att han misstänker att det är den där lottovinsten som är orsaken till att ett av hans konton stängdes och då tänker jag det också att en kund får alltså inte veta varför ett konto blivit avstängt?

Jaja, jag tycker ändå att pengarna ska anses vita och inte att man ska bestraffas i efterhand för att en ny lag plötsligt kommit till.
Men genom denna artikeln vet nu alla som läst den att vinner man pengar måste man själv spara bevisen för detta, för resten av livet.
Citera
2025-07-12, 21:27
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Dags att köpa investeringsguld för den slant man har så att inte bankerna, staten eller Klaus Schwab snor dem.

Ja, det är en bra ide men det ska ju förvaras på ett säkert sätt oxå. Kanske gräva ner det som dom gjorde förr.

Men vad händer när man ska sälja det efter många år och kanske inte sparat alla kvitton oxå så?
Kommer man att behandlas som en tjuv då?
Vad händer?
Citera
2025-07-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Ja, det är en bra ide men det ska ju förvaras på ett säkert sätt oxå. Kanske gräva ner det som dom gjorde förr.

Men vad händer när man ska sälja det efter många år och kanske inte sparat alla kvitton oxå så?
Kommer man att behandlas som en tjuv då?
Vad händer?

Har man det hemma så kan det ju försvinna vid ett inbrott, en husis och annat så det är ju ett problem förstås. Det bästa vore kanske om man hade egen mark där man kunde gräva ner det på en lämplig plats och ett ordentligt djup.
Guld har nog alltid en marknad, med eller utan papper.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-07-12 kl. 21:38.
Citera
2025-07-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Problemet är förstås att Avanza inte kan kontrollera var pengarna kommer ifrån. Det är deras skyldighet. Om de inte kan det uppfyller de inte kraven enligt lagen.
Lottovinnaren ifråga borde ha undersökt detta innan han bytte bank. Det gjorde han under en tid då den nya penningtvättlagen gäller.
Att han drar rasistkortet är ganska skämmigt.

Jag är ytterst tveksam till att det inte är något fuffens här! Skulle ju vara patetiskt om det räcker att hävda lottovinst för att slippa undan..
Citera
2025-07-12, 21:47
Medlem
Den här blatten bluffar han har aldrig vunnit på Lotto utan försöker tvätta pengar.
Lämpligt att han vann för en massa år sen där Svenska Spel inte kan bekräfta...lol.
Citera
2025-07-12, 21:52
Medlem
Gosifs avatar
Finns en logisk förklaring.
Citera
2025-07-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STINDOR

Han säger ju själv också att han misstänker att det är den där lottovinsten som är orsaken till att ett av hans konton stängdes och då tänker jag det också att en kund får alltså inte veta varför ett konto blivit avstängt?

Det stämmer, banken får inte berätta för en kund varför han misstänks för brott. För att om det är ett brott ska kunden inte hinna rensa bort bevis.
Citera
2025-07-12, 22:03
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoraPoopLillaPoop
Enligt chatbot:
1993
Första svenska lagen mot penningtvätt (Lag 1993:768) kom, fokuserade på banker och finansinstitut.

2009
En ny, mer omfattande lag infördes: Lag (2009:62). Fler branscher omfattades (t.ex. revisorer, fastighetsmäklare).

2017
Nuvarande lag: Lag (2017:630) införd för att följa EU:s fjärde penningtvättsdirektiv. Ökade krav på kundkännedom, riskbedömning, rapportering, m.m.

2020–2023
Lagen har uppdaterats flera gånger för att anpassas till det femte och sjätte EU-direktivet. Nya aktörer har lagts till, bl.a. virtuella valutatjänster (crypto).
Denna hysteri är ju inte speciellt gammal. Hysterin ökar för varje år markant. Bara för 10 år sedan var det betydligt mindre galenskap. År 2000 var det ingen normal person som snackade om penningtvättslagen. Tydligen nöjer de sig inte förrän vanligt folk ska ha en konstant gnagande oro i sig att deras konton kan stängas ner när som helst.

Vad händer om ens bankkonto av någon anledning bara stängs ned?
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-07-12 kl. 22:10.
Citera
2025-07-12, 22:10
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Det stämmer, banken får inte berätta för en kund varför han misstänks för brott. För att om det är ett brott ska kunden inte hinna rensa bort bevis.
Det låter helt rimligt, ja
Ja, bäst är i alla fall att inte byta bank om man inte helt enkelt är tvungen till det för nu ser man hur det kan gå som.
Citera
2025-07-12, 22:12
Medlem
En babbe gråter ut som vanligt
Citera
2025-07-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Den sker vid in eller utsättningar. Jag är väldigt osäker på hur det är med Avanza för där har man väl bara möjligheten att ta ut eller sätta in pengar till sina egna konton i andra banker. Någon annan kan inte sätta in på ditt konto på avanza tror jag. Men jag är osäker. Så jag svarar bara för hur det går till på vanliga banker som swedbank eller seb. Då är det insättningar och överföringar du främst riskerar att flaggas. Främst vid mönster som verkar misstänkta. Men även helt spontant kan det ske. Mycket sker idag genom olika externa analysverktyg som med AI och där vet man faktiskt inte alltid varför något flaggas. En stor del av poängen är att man inte ska veta det utan man ska bara lyda verktyget. Därför har vi sett så många fall om detta i media senaste året eftersom falska flaggningar har ökat extremt mycket.

Klart de går att någon annan sätter in pengar. Du har ett clearing och kontonummer på ditt isk.
Citera
2025-07-12, 22:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann

Vad händer om ens bankkonto av någon anledning bara stängs ned?
Ditt liv tar slut, för du kan inte betala hyra, el, sophämtning eller något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av R.Adermark
En babbe gråter ut som vanligt

Bankerna väljer i första hand targets som har låg risk för att gå till pressen eller gå till domstol. Här tycks de ha gjort en felbedömning, eller räknar helt enkelt med att om han går till pressen blir han avfärdad som kriminell babbe som gråter ut som vanligt.

Professionella som jobbar på dessa poster som vet vilka som är billiga pinnar. Och AI:n har fått all relevant information för att fatta informerade beslut som fyller kvoten av åtgärder som banken är ålagd, till låg risk.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-07-12 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in